اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تولید پتروشیمی امسال به 25 میلیارد دلار می‌رسد

وزیر نفت گفت: به قیمت ثابت، تولید پتروشیمی در سال ۹۲ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بود که در پایان دولت به ۲۵ میلیارد دلار می رسد.

تولید پتروشیمی امسال به 25 میلیارد دلار می‌رسد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آئین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران توسط حجت الاسلام حسن روحانی آغاز شد.

در این مراسم که به صورت ویدیو کنفرانس در حال برگزاری است بیژن زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: با اجرای این طرح ها تولید ناخالص پتروشیمی به ۲۵ میلیون تن افزایش می یابد.

وی ادامه داد:‌ به قیمت ثابت، تولید در سال ۹۲ بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بود که در پایان دولت به ۲۵ میلیارد دلار می رسد.

زنگنه یادآور شد: همچنین در جهش سوم یعنی سال ۱۴۰۴ این رقم به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: این موضوع مورد توجه و تاکید و تصریح مقام معظم رهبری در دیدار با تولیدکنندگان نیز بود.

زنگنه به با بیان اینکه با اجرای این طرح ها ریل گذاری مستحکم برای کشور صورت گرفته است، گفت:  اینها طرح‌هایی نیست که روی کاغذ باشد بلکه پیشرفت فیزیکی دارد و جلو می‌رود که  تولید کشور را به سه برابر اضافه می‌کند. از دیگر کارها را تثبیت ریل‌گذاری برای تامین زنجیره متانول، پروپیلن و اتانول دانست.

وی با بیان اینکه ۱۶۶۰ کیلومتر خط لوله اتیلن افتتاح خواهد شد که به تبریز رسیده است، بیان داشت:‌ این خط لوله بزرگترین خط انتقال اتیلن در جهان است .طرحی بوده که در مزیت های مناطق کشور و کم آبی توجه کرده است. بخشی از تولید اتیلن که به آب نیاز داشته کنار دریا انجام شده و با این خط لوله که توانایی دو و نیم میلیون تن اتیلن دارد به مناطق کمتر توسعه یافته کشور، با واحدهای در حال احداث شان مانند اندیمشک، لرستان، کرمانشاه و همدان می‌رود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه امروز نیز خط منطقه مهاباد و کردستان افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: همچنین در تبریز یک پتروشیمی وجود داشت که با خوراک مایع نفتا کار می کرد که خودش خط اتیلن را رساند. بنابراین امسال ۲ میلیون تن انتقال اتیلن دارد. امروز هم خط میاندوآب توسط رئیس جمهور افتتاح می شود.

به گفته زنگنه، این طرح یکی از مهم ترین طرح های دولت برای آمایش سرزمین ،اشتغال و توسعه مناطق غرب کشور است. که بسیار موفق عمل کرد.

وی تاکید کرد: تولید اتیلن امسال به ۷ میلیون تن می‌رسد که ۲ میلیون تن در این خط لوله خواهد آمد. ۱۷ طرح در جهش دوم داریم که عمدتاً پیشرفت فیزیکی بالایی دارند و نتیجه خواهند داد با تلاش و پیگیری در شرایط سختی که وجود داشت. علاوه بر جهش دوم گذاری مستحکم برای آینده کردیم که جهش سوم نام دارد و طرح‌های آن روی کاغذ نیست بلکه برخی از آنها پیشرفت فیزیکی خوب دارند و جلو می رود.

وزیر نفت ادامه داد:‌ در جهش سوم در واقع تولید کشور را به سه برابر نسبت به سال ۹۲ یعنی ۱۲ میلیارد را به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند. یکی از کارهای خوب دیگر که در سال آخر دولت انجام خواهد شد. این است که ریل گذاری را تثبیت کنیم.

وی با بیان اینکه یک سری طرح برای زنجیره محصولات پتروشیمی اجرا می‌کنیم که طرح های پیشران پتروشیمی هستند، خاطرنشان کرد: در زیر شاخه متانول، پروپیلن، اتیلن و بنزن است. در بخش اتیلن عمده کار انجام شده است. در بخش پروپیلن طرح ابتکاری خوبی در حال طراحی است که برای تصویب به دولت خواهد رفت. با توجه به اینکه در داخل کشور پروپیلن کم داریم یک و نیم میلیون تن در شمال و جنوب و غرب طراحی خواهد شد تا با خطوط لوله به مناطق مرکزی و شمالی منتقل شود. مثلاً در بندر نکا ایجاد می‌شود و منطقه عمومی سمنان و بعد خراسان و شمال استان تهران را پوشش دهد. همچنین از عسلویه با خط لوله به فارس برود و صدها کارخانه را توسعه دهد.

زنگنه در پاسخ به سوال رئیس‌جمهور که گفتید ۱۷ طرح می‌خواهیم افتتاح کنیم آیا این طرح‌ها تا پایان سال است یا آخر دولت؟ گفت: خیلی تاخیر کنند فروردین ۱۴۰۰ انجام خواهد شد و تولید به ۲۵ میلیون تن می‌رسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول