اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

سامانه نظارت بر بازدید از زندان‌های نظامی افتتاح شد

سامانه نظارت بر بازدید از زندان‌های نظامی و کتابخانه و بایگانی الکترونیکی تخصصی پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیروهای مسلح به بهره برداری رسید.

سامانه نظارت بر بازدید از زندان‌های نظامی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، با حضور رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح و جمعی از معاونان و مدیران کل این سازمان، سامانه نظارت بر بازدید از زندان‌های نظامی و کتابخانه و بایگانی الکترونیکی تخصصی پیشگیری از وقوع جرم سازمان قضایی نیرو‌های مسلح به بهره برداری رسید.

در این مراسم، محمود صفری معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در خصوص کتابخانه و بایگانی الکترونیکی تخصصی پیشگیری از وقوع جرم گفت: کار‌های برجسته و بزرگی طی بیش از ۲۰ سال گذشته در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نیرو‌های مسلح انجام شده که حفظ اسناد و مدارک آن خیلی مهم و حیاتی است.

وی گفت: با تلاش‌های به عمل آمده همه اسناد و مدارک و سوابق ارزشمند پیشگیری از وقوع جرم به صورت الکترونیکی درآمده و بخشی از تحقیقات و پژوهش‌ها به کتاب الکترونیکی تبدیل شده است.

معاون قضایی و حقوقی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح درباره سامانه نظارت بر بازدید از زندان‌ها گفت: با راه‌اندازی این سامانه، از این پس بازدید‌های مدیران و قضات از زندان‌ها و بند‌های نظامی دقیق و بروز ثبت و ضبط می‌شود.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم، عفو و سجل قضایی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح نیز در این مراسم، طراحی این سامانه‌ها را دو اقدام زیرساختی برشمرد و گفت: در سامانه نظارت بر بازدید از زندان‌ها، شناسنامه الکترونیکی زندان‌های نظامی سراسر کشور به همراه اطلاعات مربوط به بازدید‌های قضات و مقامات به صورت روزآمد ثبت و ضبط می‌شود.

حجت الاسلام صالحی افزود: در این سامانه برای هر یک از مقامات موظف مانند رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح استان، دادستان نظامی استان و قاضی ناظر زندان کاربرگ‌های مجزایی تهیه شده تا گزارش کاملی از بازدید و حتی ساعت ورود و خروج را ثبت کنند.

وی افزود: همچنین فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی فرهنگی، ورزشی، فوق برنامه و... نیز بروز ثبت می‌شود و مجموع این گزارش ها، ملاک ارزیابی فعالیت روسای سازمان‌های قضایی، دادستان‌های نظامی و قضات ناظر زندان در حوزه زندان‌ها قرار می‌گیرد.

صالحی، اطلاع دقیق از آمار تعدا زندانیان به تفکیک محکومان و بازداشتی‌ها را از دیگر ویژگی‌های این سامانه برشمرد و گفت: ارتقاء نظارت و ارزیابی و شفافیت فعالیت‌ها در حوزه زندان و زندانیان و افزایش بازدید‌های منظم از زندان‌ها و بند‌های نظامی، از اهداف طراحی این سامانه است.

مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم، عفو و سجل قضایی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح درباره کتابخانه و بایگانی الکترونیکی تخصصی پیشگیری از وقوع جرم اظهار داشت: طبقه بندی یافته‌های مجامع و شورا‌های استانی، شناسنامه دار کردن تحقیقات و پژوهش‌های پیشگیری از وقوع جرم و تولید کتاب الکترونیکی از تحقیقات و پژوهش‌های پیشگیرانه سازمان قضایی نیرو‌های مسلح محتوای اصلی کتابخانه و بایگانی الکترونیکی را تشکیل می‌دهد.

صالحی گفت: در کتابخانه تخصصی پیشگیری از وقوع جرم که برای قضات و کارمندان سازمان قابل دسترسی است تاکنون ۱۶۰۳ کتاب تخصصی با استاندارد‌های کتابخانه ملی ایران ثبت شده و ۹۵ کار تحقیقی سازمان قضایی در حوزه پیشگیری شناسنامه دار شده است.

وی از تولید ۲۶ کتاب پژوهشی الکترونیکی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و افزود: این کتاب‌ها در قالب نرم افزار کتاب ساز تولید و در اختیار نیرو‌های مسلح و محققان سازمان قضایی نیرو‌های مسلح قرار گرفته است.

این مقام قضایی همچنین از تلخیص، جمع بندی و تولید اسناد الکترونیکی درباره راهکار‌ها و علل پیشگیری از وقوع جرم خبر داد و افزود: ۲۵ هزار صفحه صورت جلسات مجامع استانی پیشگیری از وقوع جرم سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ تلخیص و جمع بندی شده و راهکار‌های پیشگیری از جرایم و علل وقوع آن‌ها بر اساس عوامل معیشتی، اقتصادی، درون سازمانی و برون سازمانی به سه روش پیشگیری فرهنگی- اجتماعی، وضعی – انتظامی و قضایی – کیفری در قالب اسناد الکترونیکی دسته بندی شده اند.

وی گفت: کتابخانه داخلی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح از طریق درگاه الکترونیکی آماده عضوگیری از کارکنان است.

در ادامه، کارت عضویت کتابخانه رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح صادر و به ایشان اعطاء شد. حجت الاسلام و المسلمین بهرامی در این مراسم بر تولید کتاب‌های الکترونیکی از کتب و پژوهش‌های مختلف سازمان قضایی نیرو‌های مسلح تأکید کرد.

وی همچنین خواستار الزامی شدن بازدید نوبه‌ای فرماندهان و مسؤولان نیرو‌های مسلح از زندان‌ها و بند‌های نظامی شد و آن را کارگشا دانست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول