اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

موجودی 4 میلیون تنی کالای اساسی/ ایستایی کالای وارداتی 7 علت عمده دارد

رئیس کل گمرک با اشاره به موجودی 4 میلیون تنی کالای اساسی در مبادی ورودی کشور گفت:‌ ایستایی کالای وارداتی که عمدتا مواد اولیه، واسطه‌ای و سرمایه‌ای هستند 7 علت عمده دارد.

موجودی 4 میلیون تنی کالای اساسی/ ایستایی کالای وارداتی 7 علت عمده دارد

سید مهدی میراشرفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد اوضاع تجارت خارجی کشور، اظهار داشت: به خاطر شروع کرونا تولید ناخالص داخلی کشورهای دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و تجارت میانگین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه منطقه منا شامل خاورمیانه و شمال آفریقا تاثیرات بیشتری از ارقام گفته شده را داشته اند، گفت:‌ کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و در سه ماه اول امسال آن را تجربه کرده است.

معاون وزیر اقتصاد در مورد رسوب کالا و موجودی کانتینرها در بنادر و مبادی ورودی کشور بیان داشت: در حال حاضر تعداد کالاها از میانگین و متوسط انتظار بالاتر است و البته در مورد برخی اقلام جای نگرانی وجود ندارد. این آمار در کالاهای اساسی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش و از نظر ارزشی ممکن است کاهش داشته باشد.

میراشرفی در مورد رسوب کالا تصریح کرد: یکی از مباحث مربوط به رسوب مربوط به تامین ارز و دریافت اسناد مالکیت و مباحثی مانند دریافت کد ۱۴ رقمی بانک است. برای این موضوع هماهنگی ها و رایزنی‌های مختلفی صورت گرفته تا بتوان ایستایی کالاها را کاهش داد.

وی به راهکار اخیر گمرک اشاره کرد و افزود: به منظور کاهش رسوب و معطلی کالاها ۹۰ درصد اقلام بدون دریافت ضمانت نامه ترخیص خواهند شد که به صورت تعهدی و درصدی است. امیدواریم با تعاملی که انجام شده، حجم کالاها کاهش یابد.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه نسیه بری (تعهدی و درصدی) برای کالاهایی است که در صف تامین ارز هستند، اعلام کرد: ۱۰ درصد کالا  پس از انجام تعهدات ارزی امکان ترخیص خواهد داشت.

رئیس کل گمرک با بیان این که ۴ میلیون تن کالای اساسی و ۴ میلیون تن کالای غیر اساسی کانتینری و غیر کانتینری در مبادی ورودی وجود دارد، گفت: عمده این کالاها (85 درصد) مواد اولیه و ماشین آلات راه سازی و کالاهای واسطه ای هستند که در صف تخصیص و تامین ارز قرار دارند.

وی ایستایی کالاها را به قبل از اظهار کالا به گمرک، حین اظهار و پس از اظهار تقسیم‌بندی کرد و بیان داشت:  تخصیص و تامین ارز و اسناد مالکیت کالا از مشکلات قبل از اظهار کالا است. در حین اظهار مباحثی مانند اجرا دریافت مجوزهای مربوط به کالا از سازمان‌های متولی و کمبود نقدینگی،‌ پس از اظهار نیز محدودیت‌های فصلی و حمل و نقل باعث تطویل ترخیص کالا می‌شود. 

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول