اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ناهماهنگی بین بخشی، قطعه گمشده پازل توسعه کشاورزی آذربایجان غربی/چرخه بازاررسانی و بازاریابی تولیدات معیوب است+فیلم

آذربایجان غربی به عنوان یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی و استان هم مرز با سه کشور، تا کنون نتوانسته از این ظرفیت های موجود در راستای توسعه اقتصاد کشاورزی بهره ببرد.

ناهماهنگی بین بخشی، قطعه گمشده پازل توسعه کشاورزی آذربایجان غربی/چرخه بازاررسانی و بازاریابی تولیدات معیوب است+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذربایجان غربی سالانه با تولید6 میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و با دارا بودن 8 گمرک و 5 بازارچه مرزی، به دلیل عدم هماهنگی بین بخشی و نبود برنامه منسجم، نتوانسته از این ظرفیتها در راستای توسعه استان بهره ببرد.

براساس اعلام نظر کارشناسان این حوزه، سیاست خارجی دولت، عدم هماهنگی بخش صنعت و کشاورزی، عدم معرفی و شناسایی ظرفیت های سرمایه گذاری بخش کشاورزی، ناتوانی در ارتباط گیری با بازارهای هدف و عدم شناخت ذائقه مشتری، در کنار کم توجهی به تنظیم ترکیب کشت سبب شده تا از ظرفیت های بخش کشاورزی به نحوه شایسته ای بهره نبریم و هر ساله شاهد ناهماهنگی در تولید و توزیع انواع محصولات کشاورزی باشیم که به عنوان نمونه می توان به فاسد شدن سیب تولیدی استان طی سالهای متمادی اشاره کرد.

تداوم کشاورزی به روش سنتی، بی اعتمادی و عدم رغبت کشاورزان به روشهای مدرن مراحل کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی از دیگر چالش های پیش روی بخش کشاورزی استان است.

از سوی دیگر بی توجهی به ظرفیت  بازارچه های مرزی در صادرات محصولات کشاورزی سبب شده، بخش کشاورزی استان با داشتن قدمت بسیار همچنان دست به عصا راه برود.

ضرورت تدوین تقویم تولیدات کشاورزی آذربایجان غربی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در این خصوص گفت: آذربایجان غربی دارای 820 هزار هکتار اراضی قابل کشت است که از این میزان 420 هزار هکتار را اراضی آبی و 400 هکتار را اراضی دیم تشکیل می دهد.

اکبر کرامتی تصریح کرد: 110 هزار هکتار از اراضی آبی استان شامل باغات و مابقی زراعی بوده و در 90 هزار هکتار از اراضی زراعی، گندم آبی و در 80 هزار هکتار نیز علوفه کشت می‌شود و مابقی مربوط به سایر محصولات کشاورزی است.

وی افزود:290 هزار هکتار از اراضی دیم استان نیز به کشت گندم دیم اختصاص یافته است به طوری که گندم، نخود و جو دیم بیشترین سطح زیر کشت را در استان به خود اختصاص داده اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به میزان تولید محصولات کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: مساحت کلی اراضی زراعی استان 680 هزار هکتار است که سالانه 4 میلیون و 775 هزار تن محصول زراعی از این اراضی برداشت می شود.

کرامتی گفت: از 110 هزار هکتار اراضی باغی نیز به طور متوسط یک میلیون و 500 هزار تن تولید محصول داریم که با احتساب سایر محصولات، در مجموع سالانه 6 میلیون و 600 هزار تن انواع محصول کشاورزی در استان تولید می شود.

وی به رتبه تخست استان در تولید سیب درختی و تخمه آفتابگردان اشاره کرد و افزود: در تولید یونجه، نخود، انگور و گندم رتبه های 3 تا 8 کشور را به خود اختصاص داده ایم.

 

این مسوول بی توجهی به سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی را عمده دلیل عدم حضور محصولات کشاورزی تولید استان در بازارهای جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: آب و هوا و شرایط اقلیمی آذربایجان غربی سبب شده تا محصولات با کیفیتی در استان تولید شود ولی کم توجهی به سورتینگ و بسته بندی محصولات کشاورزی، سبب شده تا نتوانیم در بازارهای جهانی مشتری های ثابتی داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدات کشاورزی استان به کشورهای حاشیه خلیج فارس، هندوستان، پاکستان و کشورهای اوراسیا صادر می شود، اعلام کرد: با توجه به حجم بالای تولیدات محصولات کشاورزی، نیاز است بیش از پیش در این زمینه کار شود.

کرامتی با اشاره به اتخاذ ماموریت ویژه کشت و کار در مزارع، اضافه کرد: برای بهبود وضعیت موجود نیاز به تدوین تقویم تولیدات کشاورزی داریم.

وی با اشاره به تولید یک میلیون و 100 تن سیب در بازه زمانی 2 ماهه، ادامه داد: در مدیریت این میزان تولیدات در یک بازه زمانی کوتاه مدت، بدون شک با مشکل مواجه می شویم.

این مسوول با اشاره به اقدامات انجام گرفته در این زمینه، گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی ارومیه نسبت به کشت سیب بسیار زودرس، میان رس، متوسط رس، دیررس و بسیار دیررس اقدام کرده است تا در یک بازه زمانی کوتاه با حجم بالای تولید این محصول در استان مواجه نشویم.

ضرورت پراکنش زمانی در برداشت محصولات کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر ایجاد پراکنش زمانی برداشت محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: این اقدام سال گذشته در 6 هکتار از باغات نمایشی با پایه رویشی عملیاتی شده و بنا داریم این اقدام در سایر محصولات کشاورزی نیز عملیاتی شود.

وی به مزیت‌های نسبی کشاورزی استان اشاره کرد و افزود: استان رتبه دوم برخورداری از منابع آب و خاک را به خود اختصاص داده است ولی عدم موفقیت در صادرات محصولات کشاورزی استان به بی توجهی به بسته بندی و عدم توانمندی در بازاریابی این محصولات بر می گردد.

این مسوول با بیان اینکه در این زمینه دستگاه های متولی در مقابل ظرفیت های کشاورزی استان کمکی به جهاد کشاورزی نکرده اند، ادامه داد: ترکیب و تنظیم ترکیب کشت محصولات زراعی و باغی نیز موضوع دیگری است که مد نظر قرار دارد به طوری که تلاش شده کشاورزان را در زمینه ترکیب کشت محصولات کشاورزی بیشتر آگاه کنیم.

کرامتی تصریح کرد: متاسفانه به دلیل پایین بودن سطح سواد کشاورزان مسن و عدم رغبت جوانان به کشاورزی سبب شده تا کشاورزان رغبتی به روشهای نوین کشاورزی نداشته باشند و در نهایت شاهد هستیم که هر ساله یک محصول کشاورزی در استان بیشتر کشت می شود.

وی با بیان اینکه تا کنون به ظرفیت مرزی بودن استان در صادرات محصولات کشاورزی توجه چندانی نشده است، گفت: مناطق آزاد نقش موثری در این زمینه دارند ولی نتوانسته ایم از ظرفیت منطقه آزاد ماکو در صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنیم.

این مسوول با بیان اینکه باید در این زمینه رایزنان اقتصادی داشته باشیم، اظهار داشت: باید ذائقه مخاطب را شناسایی کنیم و سپس براساس نیاز بازار، محصول کشاورزی تولید کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه باید در ابتدا بازاریابی کرده و سپس بازاررسانی کنیم، خاطرنشان کرد: تشکل خاصی در این زمینه نداریم ولی باید افق های جدیدی در این زمینه تعریف کنیم.

کرامتی در ادامه به نقش کشاورزی در استان اشاره کرد و افزود: 19 درصد سهم ناخالص استان به بخش کشاورزی اختصاص یافته است و سهم اشتغال بخش کشاورزی 35 درصد است.

 

 

نتوانسته ایم از ظرفیت بخش کشاورزی برای توسعه استان بهره ببریم

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت: خودکفایی در تولید برخی محصولات کشاورزی را از دست داده‌ایم.

سید سلمان ذاکر با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی قطب تولید انواع محصول کشاورزی است، تصریح کرد: تا کنون نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به نحو شایسته ای بهره ببریم.

وی با بیان اینکه علاوه بر مشکلات پیش روی بسته بندی محصولات کشاوری، در زمینه صنایع تبدیلی نیز با مشکل مواجه هستیم، افزود: تقویت بخش صنعت استان در حوزه واحدهای فروری محصولات کشاورزی استان ضروری است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تعامل هر چه بیشتر سازمان سمت با وزارت جهاد کشاورزی باید بیش از پیش تقویت شود.

ذاکر بر اتخاذ سیاست های مدیریتی در راستای تنظیم بازار محصولات کشاورزی تاکید کرد و اذعان داشت: هر ساله شاهد هستیم که بخش عمده محصولات تولیدی استان به هدر می رود و در سردخانه ها فاسد می شود که باید جهاد کشاورزی نسبت به مدیریت اصولی این موضوع ورود یابد تا کشاورزان بیش از این متضرر نشوند.

وی قطع دست دلالان از بازار محصولات کشاورزی را خواستار شد و گفت: ضرورت دارد دستگاه های متولی این حوزه نسبت به بهبود فضا تلاش کنند در غیر اینصورت روز به روز مشکلات بیشتر می شود.

این مسوول تصریح کرد: ایجاد فضای رقابتی، ارتقای سطح کیفی تولیدات، بسته بندی و سورتینگ محصولات کشاورزی و از سوی دیگر بهبود سیاست های خارجی می تواند ما را در رسیدن به این موضوع کمک کند.

با پایین بودن سطح کیفی تولید، بازارهای جهانی را از دست می دهیم

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه نیز در این خصوص با انتقاد از ناهماهنگی عرضه و تقاضا در استان، گفت: وقتی روز به روز تولید محصولات کشاورزی افزایش می یابد و میزان تقاضا نیز محدود است، محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان می ماند.

بهمن حسینی بر فرآوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: با وجود واحدهای فرآوری می توان آینده بهتری را برای بخش کشاورزی استان ترسیم کرد.

وی با اشاره به اشتغالزایی بخش کشاورزی استان، تصریح کرد: با تقویت صنایع تبدیلی و از سوی دیگر بسته بندی اصولی محصولات کشاورزی می توانیم در این زمینه موفق تر عمل کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تمام مدیران این حوزه به خوبی بر مشکلات اشرافیت دارند، ادامه داد: تولید با کیفیت نیز موضوعی است که نباید از آن غفلت شود که در این میان بخش ترویج جهاد کشاورزی می تواند بهتر از این ورود یابد.

حسینی بر جلب اعتماد در بازارهای جهانی تاکید کرد و اذعان داشت: بهبود کیفیت تولید در کنار جلب اعتماد می تواند پای بخش کشاورزی استان را به بازارهای جهانی باز کند.

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه یادآور شد: سطح کیفی تولیدات استان بسیار پایین است و این امر سبب شده تا نتوانیم در بازارهای رقابتی دوام بیاوریم.

حسینی خروج از کشاورزی سنتی و بهبود وضعیت بسته بندی را مورد تاکید قرار داد و گفت: در بحث تولید باید وارد اقتصاد دانش بنیان شویم و تا زمانی که از این موضوع غفلت کرده و به روشهای سنتی اکتفا کنیم همچنان در بحث بازاریابی محصولات کشاورزی لنگ خواهیم زد.

وی بر سرمایه گذاری در بخش های مختلف حوزه کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: چرخه تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی استان معیوب است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: علاوه بر مشکلات پیش روی سیاست های خارجی، لازم است باغداران با سیستم های دانش بنیان بیشتر آشنا شوند که این امر نیازمند اهتمام جدی جهاد کشاورزی است.

وی اعلام کرد: مدیران دولتی تلاشی برای ارتقای سطح کیفی تولید نمی کنند و زمانی که نتوانیم با کشورهای همسایه رقابت کنیم، نمی توانیم در بازارهای جهانی نیز جایگاهی داشته باشیم.

حسینی بهترین راهکار پیش روی بخش کشاورزی را اهتمام جدی مسوولان بخش کشاورزی برای آشنایی بیشتر کشاورزان با شرکتهای دانش بنیان بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: به دلیل پایین بودن کیفیت محصولات به ویژه در بخش بسته بندی به مرور بازارهای جهانی را از دست داده ایم.

با وجود ظرفیت‌های فراوان آذربایجان‌غربی در حوزه کشاورزی که تنها به گوشه ای از آن‌ اشاره شد مسوولین امر باید هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند و با استفاده از توان علمی دانشگاه‌های استان در زمینه بهبود وضعیت کشاورزی و کشاورزان قدم بردارند.

 

 

 

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول