اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

تحولی شگرف در پایانه صادراتی کشور/ صادرات محصولات پارس جنوبی بدون حضور کشتی‌ها در خلیج فارس+عکس

با تصمیم دولت به‌منظور ایجاد پایانه صادراتی در سواحل مکران، عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام از «گوره» در استان بوشهر به «جاسک » در استان هرمزگان و پایانه صادراتی در منطقه مکران امروز پنج‌شنبه (۵ تیرماه) با دستور رئیس‌جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد.

تحولی شگرف در پایانه صادراتی کشور/ صادرات محصولات پارس جنوبی بدون حضور کشتی‌ها در خلیج فارس+عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با تصمیم دولت به‌منظور ایجاد پایانه صادراتی در سواحل مکران، عملیات احداث خط لوله انتقال نفت خام از «گوره» در استان بوشهر به «جاسک » در استان هرمزگان و پایانه صادراتی در منطقه مکران امروز پنج‌شنبه (۵ تیرماه) با دستور رئیس‌جمهور به صورت ویدئوکنفرانسی آغاز شد.

بنابر اعلام وزارت نفت، برای طرح احداث این خط که توسط پیمانکاران داخلی انجام می‌شود ۳۰۰میلیون دلار هزینه شده و برای تکمیل این طرح به حدود ۸۰۰میلیون دلار اعتبار نیاز است.

نخستین محصولی که از بندر جاسک صادر خواهد شد میعانات گازی پارس جنوبی است که اواخر سال آینده انجام خواهد شد و تا قبل از پایان دولت، رساندن نفت و میعانات به جاسک آغاز می‌شود.

برای ساخت دو پالایشگاه در جاسک نیز مقدمات کار در حال بررسی است که چهره منطقه را به کلی متحول خواهد کرد.

در طرح خط لوله نفتی گوره به جاسک، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار قرارداد تأمین لوله و حدود ۴۸ میلیون دلار مربوط به ساخت پمپ‌های انتقال می‌شود که از کارخانجات داخلی و با تکیه بر توان داخلی در حال تأمین است.

مبداء این خط لوله منطقه گوره از توابع شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تأسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه‌ریزی شده است، متصل می‌شود.

انتقال نفت خام از «گوره به جاسک» استراتژیک‌ترین کار دولت

رضا دهقان ظهر امروز در حاشیه آئین آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: این یک خط لوله هزار کیلومتری 42 اینچ سرویس تُرش است که دارای اهمیت استراتژیک اقتصادی و سیاسی بوده و به عنوان استراتژیک‌ترین کار دولت مطرح است.

وی با بیان اینکه اجرای چنین خطی با این طول و مقیاس در دنیا بی‌نظیر است و نمونه آن وجود ندارد، افزود: کار با 40 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و در تلاشیم تا پایان سال جاری کاملا به بهره‌برداری برسد.

معاون توسعه و مهندسى شرکت ملى نفت ایران ادامه داد: تمام توان تولیدی کشور در زمینه لوله عملا به کار افتاده و علاوه بر آن 50 پمپ 2.5 مگاواتی برای اولین بار در کشور برای این پروژه توسط سه شرکت داخلی در حال ساخت است.

دهقان تصریح کرد: تا کنون بیش از 300 میلیون یورو معادل رقمی افزون بر 6 هزار میلیارد تومان در این طرح هزینه شده است و هم اینک به‌صورت ماهیانه رقمی بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان در طرح هزینه می‌شود.

خط لوله «گوره به جاسک» 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

فریدون همتی ظهر امروز در حاشیه آئین آغاز رسمی احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بندرعباس اظهار داشت: تحقق این اتفاق مهم، یکی از نتایج تحریم‌هاست.

وی افزود: تهدید تحریم‌ها فرصتی است که از طریق آن متخصصان داخلی، سیاست استراتژیک کشور، تاکید رهبری و رئیس جمهور داریم یک ابرپروژه را با تکیه بر توان داخلی به نتیجه می‌رسانیم.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: با بهره‌برداری از این پروژه تا پایان سال قدرت انتقال از مبدا به جاسک روزانه یک میلیون نفت خام ایجاد می‌شود.

همتی ادامه داد: از طریق تکیه بر ظرفیت دریای عمان و آ‌‌ب‌های آزادی که در اختیار داریم در حال تنوع بخشیدن به ترمینال‌های صادراتی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان هستیم.

وی اضافه کرد: بنابراین در بُعد کلان، مسئله جای تحلیل و پردازش مفصل دارد و ابعاد این پروژه بزرگ باید به خوبی تبیین شود.

استاندار هرمزگان این پروژه را اقتداری نوین برای کشور خواند و اظهار داشت: این یک اقتدار جدید در بُعد امنیت اقتصادی و بین المللی و مکملی برای اقتدار نظامی کشور است.  

همتی افزود: تمکیل این طرح، تحولی در حوزه مکران و جاسک خواهد بود و در همین راستا پیشبرد پروژه به صورت شبانه‌روزی با پیشرفت 40 درصدی در حال انجام می‌باشد.

وی گفت: همچنین 20 مخزن نیم میلیون تُنی با مجموع ظرفیت 10 میلیون بشکه در حال آماده‌سازی است و بندر آن وارد مرحله اجرایی می‌‌شود.

استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: این پروژه بنا بود سال گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز به کار کند که به دلیل شرایط کرونایی ممکن نشد و با تحقق آن تحولی جدید در پایانه صادراتی جمهوری اسلامی ایران رقم خواهد خورد.

انتهای پیام/3264/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول