اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

هوش مصنوعی تهدید یا فرصتی برای سینمای جهان؟/یک ربات در نقش اول یک فیلم 70 میلیون دلاری

از آنجا که صنعت سینما با چگونگی بازگشایی و تولید مجدد فیلم در شرایط بحران کرونا دست به گریبان است، کارگردان یک فیلم اقدام به استفاده از هنرپیشه ای کرده که نسبت به بیماری کووید ۱۹ ایمن است زیرا او زنی رباتی است که «اریکا» نام دارد.

هوش مصنوعی تهدید یا فرصتی برای سینمای جهان؟/یک ربات در نقش اول یک فیلم 70 میلیون دلاری

خبرگزاری فارس ـ گروه سینما ـ علیرضا سپهوند: هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) که گاهی اوقات هوش ماشینی نامیده می‌شود، به هوشمندی نشان داده شده توسط ماشین‌ها در شرایط مختلف اطلاق می‌شود که در مقابل هوش طبیعی در انسان‌ها قرار دارد. به عبارت دیگر هوش مصنوعی به سامانه‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند واکنش‌هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه‌سازی فرایندهای تفکری و شیوه‌های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل را داشته باشند. بیشتر نوشته‌ها و مقاله‌های مربوط به هوش مصنوعی، آن را به عنوان دانش شناخت و طراحی عامل‌های هوشمند تعریف کرده‌اند.

هوش مصنوعی را باید گستره پهناور تلاقی بسیاری از دانش‌ها، علوم و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه‌ها و ایده‌های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، عصب‌شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه‌سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست‌شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد. حالا هوش مصنوعی در حال ورود به عرصه سینماست.

انگار قرار است آنچه در همین فیلم های علمی تخیلی نشان داده می شود به واقعیت تبدیل شود و روزی برسد که شاید از کنترل بشر خارج شود. مصداق این مدعا اولین فیلمی است که یک ربات هوشمند نقش اول و محوری فیلم را ایفا می کند. این فیلم «b» و این شخصیت رباتی «اریکا» نام دارد. 

 رباتی به نام «اریکا» نقش اول فیلم علمی تخیلی «b» را که با بودجه ۷۰ میلیون دلاری ساخته شده را بازی می کند.

 

«b» نام یک فیلم بلند سینمایی است که از یک ربات هوشمند مصنوعی به عنوان نقش اصلی استفاده می کند.

برای اولین بار یک ربات هوشمند که فنون بازیگری را آموخته حالا نقش اول فیلمی علمی تخیلی را بازی می کند.

 

از آنجا که صنعت سینما با چگونگی بازگشایی و تولید مجدد فیلم در شرایط بحران کرونا دست به گریبان است، کارگردان یک فیلم اقدام به استفاده از هنرپیشه ای کرده که نسبت به بیماری کووید ۱۹ ایمن است زیرا او زنی رباتی است که «اریکا» نام دارد.

 

شرکت «Bondit Capital Media» که در ساخت فیلم هایی چون «تا استخوان»(To the Bone) و فیلم نامزد اسکار «ونسان عاشق» سرمایه گذاری کرده، حالا در پشت فیلم علمی تخیلی «b» با بودجه ۷۰ میلیون دلاری قرار دارد. فیلمی که تهیه کنندگانش می گویند اولین فیلمی خواهد بود که به هنرپیشه ای دارای هوش مصنوعی اعتماد کرده است.

 

این فیلم بر اساس داستانی از «اریک پام» ناظر جلوه های ویژه بصری، «طارق ذهدی» و «سم خوزه» که تحت شرکت «لایف اینترتینمنت» تهیه کنندگی آن را برعهده دارند، روایت دانشمندی است که متوجه خطراتی در رابطه با برنامه ای که برای کامل سازی «دی ان اِی»(DNA) انسان شروع کرده، می شود و زنی را که خود خلق کرده و دارای هوش مصنوعی است را فراری می دهد.

 

به گفته خوزه، دانشمندان ژاپنی، «هیروشی ایشیگورو» و «کوهِئی اوگاوا»، که به عنوان بخشی از مطالعه رباتیک خود، «اریکا» را در زندگی واقعی خلق کرده اند، همچنین به او آموختند که با استفاده از اصول روش هنرپیشگی و با استفاده از هوش مصنوعی، در فیلم بازی کند.

 

خوزه می گوید: در روش های دیگر بازیگری، هنرپیشه ها تجربیات زندگی خود را در نقش، بازی می کنند. اما «اریکا» هیچ تجربیاتی در زندگی ندارد. او از تراشه ساخته شده تا نقش را بازی کند. ما مجبور شدیم حرکات و احساسات او را از طریق جلساتی یک به یک شبیه سازی کنیم، مانند کنترل سرعت حرکات او، صحبت کردن در مورد احساسات او و هدایت و کنترل پیشرفت کارکتری او و بیان بدنی اش را.

 

«اریکا» در ابتدا قرار بود در پروژه دیگری به کارگردانی «تونی کای» بازی کند (تاریخچه آمریکایی X)، اما تهیه کنندگان با کای در مورد برنامه زمانبندی با مشکل مواجه شدند.

 

کارگردان «b» و هنرپیشه همکار «اریکا» هنوز مشخص نشده اند، اما تهیه کنندگان بعضی از صحنه های او را در سال ۲۰۱۹ در ژاپن فیلمبرداری کرده اند. آن ها انتظار دارند بقیه فیلم «b» را در ژوئن سال ۲۰۲۱ در اروپا فیلمبرداری کنند.

حال سوال اینجاست که آیا ورود هوش مصنوعی به عرصه سینما تهدید است یا فرصت؟ از آنجا که شرایط خاص بهره از ربات ها و هوش مصنوعی که از دهه های قبل در صنایع و کارخانجات آغاز شده و شاید بدون اغراق به همان اندازه که فرصت ایجاد کرده تهدید نیز به همراه داشته است. مادامیکه بسیاری از کارخانه ها در قبال نصب یک ربات هوشمند عذر صدها کارگر و پرسنل خود را می خواهند از سوی دیگر نمی توان خدمات قابل توجه و شاخصی را که شیوه زندگی بشر را به سرعت و در کمترین زمان متحول کرد، نادیده گرفت. اما این شرایط به این دلیل که در صنعت سینما تازه در ابتدای راه است، شاید نتوان به درستی از آینده و آنچه که ربات به عنوان یکی از مظاهر پیشرفت بشر امروز برایمان به ارمغان آورده، سخن به میان آورد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول