اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

اعتراف نماینده کنگره به نقش اسرائیل در تدوین قوانین آمریکا

عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا با بیان اینکه قبل از تدوین هر قانون نشستی با لابی اسرائیل برگزار می‌کند به نقش رژیم صهیونیستی در تدوین قوانین آمریکا اعتراف کرده است.

اعتراف نماینده کنگره به نقش اسرائیل در تدوین قوانین آمریکا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعضی رسانه‌ها به بازخوانی اظهارات یک عضو ارشد کنگره آمریکا پرداخته‌اند که به نقش لابی رژیم صهیونیستی در تدوین سیاست‌ها و قوانین آمریکا اعتراف کرده است.

پایگاه «ماندوویس» تصریح کرده  «الیوت انگل»، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از طرفداران سرسخت رژیم اسرائیل است سال ۲۰۱۸ در یک نشست لابی «آیپک» گفته او قبل از تدوین هر قانونی با لابی آیپک جلسه برگزار می‌کند.

انگل قبل از انتخاب به سمت ریاست این کمیته گفت: «من در آستانه به عهده گرفتن سمت ریاست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان هستم تا اطمینان حاصل کنیم که حمایت آمریکا از اسرائیل ادامه دارد و دو طرف، کماکان رویکرد واحدی دارند.»

وی اضافه کرد: «قوانین زیادی از کمیته امور خارجه بیرون می‌آیند. می‌خواهم به شما بگویم من برای هر قانونی که بیرون می‌آید با آیپک نشست برگزار می‌کنم. فکر می‌کنم این خیلی خیلی مهم است.»

الیوت انگل در ادامه تأکید کرد: «ظرف ۳۰ سال گذشته من در ۳۱ همایش آیپک شرکت کرده‌اند و حتی در یک نشست غایب نبوده‌ام.»

صحبت کردن درباره نقش پررنگ لابی صهیونیستی در صحنه سیاسی آمریکا یکی از مسائل تابو در این کشور محسوب می‌شود.

حدود دو سال پیش، ایلهان عمر» نماینده تازه‌وارد کنگره آمریکا پس از اشاره به نقش پررنگ لابی صهیونیستی در سیاست‌های آمریکا آماج حملات گسترده رسانه‌ای و سیاسی قرار گرفت.

«ایلهان عمر» که یکی از دو زن مسلمانی است که در جریان انتخابات دو سال پیش مجلس نمایندگان آمریکا به کنگره راه یافته بود در توئیتی به نقش لابی موسوم به «کمیته امور آمریکا-اسرائیل»  (آیپک) در آمریکا اشاره کرد. همین اشاره کافی بود تا ده‌ها رسانه‌ و مقام سیاسی در آمریکا وی را به «یهودستیزی» متهم کرده و عقب‌نشینی و حتی مجازات وی را خواستار شوند.

جنجال پس از آن آغاز شد که «گلن گرینوالد» روزنامه‌نگار تحقیقی با انتشار توییتی پرسید چرا عمر و «رشیده طلیب» دیگر نماینده مسلمان کنگره، به دلیل انتقاد از اسرائیل مورد حمله اعضای کنگره قرار گرفته‌اند.

عمر در پاسخ به این سوال، در توییتی که اشاره تلویحی به صهیونیست‌هاست، نوشت: «همه‌اش به خاطر بنجامین‌هاست پسر.»

در واکنش به این توییت، «باتیا اونگار سارگون» از دبیران نشریه صهیونیستی «فوروارد» به انتقاد از عمر پرداخت و از او پرسید که فکر می‌کند چه کسی سیاستمداران آمریکایی را حمایت مالی می‌کند.

عمر به صراحت پاسخ داد: «آیپک.»

با وجود آنکه حمایت آیپک و دیگر بنیادهای صهیونیستی از سیاستمداران آمریکایی موضوعی مخفی نیست و حتی بخشی از مبالغ پرداختی به نامزدهای ریاست‌جمهوری و کنگره آمریکا به صورت عمومی اعلام می‌شود، اما اشاره رسمی یک عضو کنگره به این موضوع امری کم‌سابقه است و همین موضوع موجب شد تا همین دو توییت عمر را با سیلی از واکنش‌های رسانه‌ها و سیاستمداران حامی رژیم صهیونیستی مواجه کند. طبق معمول، در این واکنش‌ها برای فشار به عمر به انگ «یهودستیزی» توسل شده است.

«مکس رُز» هم‌حزبی عمر در مجلس نمایندگان آمریکا یکی از افرادی بود که به این مسئله واکنش نشان داد. او در توییتر نشت: «وقتی کسی از کنایه‌های تنفرآمیز و توهین‌آمیز علیه افرادی از هر مذهبی استفاده می‌کند، من ساکت نمی‌مانم... در دوره‌ای که یهودستیزی در حال گسترش است، رهبران ما نباید برای مقابله با کسانی که از اسرائیل حمایت می‌کنند، کلیشه‌های مخرب در مورد مردم یهود را برانگیزند.»

حتی رهبران حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در بیانیه‌ای مشترک اظهارات عمر را محکوم کرده و نوشته‌اند: «استفاده خانم عمر از کنایه‌های ضدیهودی و اتهام‌زنی‌های زیان‌آور به حامیان اسرائیل واقعا توهین‌آمیز است. ما این اظهارات را محکوم کرده و از خانم عمر می‌خواهیم فورا بابت این اظهارات آسیب‌زا عذرخواهی کند.»

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول