اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

«خطای خلبان» و «تحریم» بهانه‌ای برای فرار از سهل انگاری‌ در وقوع سانحه ATR یاسوج

کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی گفت: درسانحه هوایی یاسوج، به‌ جهت اینکه تا پیش از این، بررسی جهات وقوع سانحه از سوی دستگاه ذی‌نفع صورت می‌گرفت، بنابراین علت سانحه عموماً به خطای خلبان و یا تحریم مرتبط و منتهی می‌شد.

«خطای خلبان» و «تحریم» بهانه‌ای برای فرار از سهل انگاری‌ در وقوع سانحه ATR یاسوج

یک کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: بر اساس پیمان‌ بین‌المللی شیکاگو، قوهٔ قضائیه نسبت به بررسی پروندهٔ سانحهٔ سقوط هواپیمای مسافری ATR یاسوج با انجام کار کارشناسی دقیق و نسبتاً طولانی، ورود کرد و در راستای صیانت از حقوق عامه، به خطای خلبان به‌عنوان علت وقوع سانحه که پیش‌تر از سوی سازمان هواپیمایی کشوری و کشور فرانسه به عنوان ذی‌نفعان سانحه مطرح شده بود، نقد جدی وارد و گزارش ذی‌نفعان را مردود اعلام‌ کرد.

وی اظهار کرد: براین اساس نیز در شعبهٔ ۱۳ دادسرای ویژهٔ جرائم کارکنان دولت برای تعدادی از اشخاص حقیقی (۱۸ نفر) و اشخاص حقوقی (دستگاه‌های ذی‌ربط) قرار اتهام و کیفرخواست صادر شد که در تاریخ بررسی سوانح هوایی در کشور بی‌نظیر بوده است.

این کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی افزود: نکته قابل توجه این‌ است که آقایان بخشی از علل وقوع سانحه را هم البته به تحریم مرتبط می‌کنند که اساساً مردود‌ و بلامحل است.

وی بیان کرد: بر اساس اطلاعات موجود، علل وقوع سانحهٔ هوایی یاسوج متأثر از مسامحه و سهل‌انگاری مدیران سازمان هواپیمایی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است نه تحریم.

این کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی اضافه کرد: درخصوص سانحهٔ هوایی یاسوج و بخشی از سوانح هوایی کشور، به‌ جهت اینکه تا پیش از این، بررسی جهات وقوع سانحه از سوی دستگاه ذی‌نفع صورت می گرفت، بنابراین علت سانحه عموماً به خطای خلبان و یا تحریم مرتبط و منتهی می‌شد.

وی ادامه داد: اما با ورود دستگاه قضایی و تشکیل هیئت تخصصی کارشناسی و انجام بررسی‌های علمی‌-تخصصی، مشخص شد بیش از هر چیز تغافل و تساهل مدیران ذی‌ربط در دستگاه‌اجرایی مسبب وقوع حادثه بوده‌ است.

این کارشناس حقوقی حمل و نقل هوایی تاکید کرد: این موارد در حال حاضر در راستای پیشگیری از وقوع سوانح مشابه و صیانت از حقوق عامه در دستگاه قضایی با حدیت در حال پیگیری است و تعقیبات قرارهای صادره در دادسرا نیز گواه جدیت دستگاه قضایی در برخورد با متخلفان‌ است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول