اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

خیز دولت سعودی برای استعمارگری در یمن

ریاض با دولت مستعفی یمن شرط کرده است که تنها در صورت موافقت با قراردادهای مد نظر خود، حاضر به پرداخت وام به بانک مرکزی یمن خواهد شد.

خیز دولت سعودی برای استعمارگری در یمن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه یمنی از فشار اقتصادی ریاض به دولت مستعفی یمن با هدف اجرای خواسته‌های دولت سعودی خبر می‌دهند.

این منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن به وبسایت العربی الجدید گفتند که دولت عربستان، «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن را برای امضای قرارداد موسوم به «توسعه و بازسازی یمن» و سازش با شورای انتقالی جنوب تحت فشار گذاشته است.

از این رو دولت سعودی شرط کرده است که تزریق دلار به بانک مرکزی یمن را در شرایطی دوباره انجام خواهد داد که دولت مستعفی نیز شروط و خواسته‌های ریاض را بپذیرد و با شورای انتقالی جنوب (همسو با امارات) طبق سیاق جدید و با توجه به تغییرات میدانی که در جنوب یمن به نفع این شورا رخ داده، به مذاکره بنشیند.

در همین راستا دولت سعودی و امارات تلاش می‌کنند با امضای قراردادهای موسوم به توسعه و بازسازی یمن، کنترل مناطق نفتی و گازی و برخی استان‌های راهبردی از جمله «المهره» و «سقطری» را در دست خود بگیرند.

به گفته منابع یمنی، در یکی از این قراردادها دولت سعودی تلاش دارد اداره چاههای مناطق نفتی شرق یمن و حق امتیاز اکتشاف و پالایش در میدان ۱۸ نفتی و گازی در استان‌های مأرب و الجوف و میدان چهارم در استان شبوه را در دست گیرد.

مأرب و شبوه دو استان یمنی است که هنوز بخش‌هایی از آن در کنترل دولت مستعفی یمن قرار داد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مرکزی در آستانه تسلط بر شهر مأرب هستند؛ هشت استان به طور کامل در کنترل ارتش و انصارالله یمن است و استان عدن و مناطق جنوبی نیز در اشغال شورای انتقالی جنوب قرار دارد و ریاض تلاش دارد با استفاده از یان شرایط میدانی که کاملا علیه دولت مستعفی است، منصور هادی را برای دادن امتیازات بیشتر تحت فشار قرار دهد.

در همین حال اکثر وزرای دولت مستعفی یمن هم اکنون در ریاض به سر می‌برند و به گفته بسیاری از منابع یمنی و سعودی، آن‌ها در شرایط شبیه بازداشت خانگی هستند و حق خروج از هتل را نیز ندارند و از این رو امضای هر قرار دادی برای دولت ریاض و ابوظبی به خصوص در حیطه نفت و گاز چندان کار دشواری به نظر نمی‌رسد.

طبق آمار شبه رسمی، یمن دارای ۱۱.۹۵۰ میلیارد بشکه ذخیره نفتی دارد که ۴.۷۸۸ میلیارد بشکه از آن خارج استخراج است. یمن از سال ۲۰۱۵ الی دسامبر ۲۰۱۸ نزدیک به ۲.۹ میلیارد بشکه نفت تولید کرده است. میزان ذخایر گازی این کشور نیز نزدیک به ۱۸.۲۸۳ تریلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

«توفیق النهمی» کارشناس اقتصادی یمنی به العربی الجدید گفت که ائتلاف سعودی قصد دارد قرار داد اغلب شرکت‌های یمنی و خارجی عامل در میادین نفتی را به پایان رسانده و صادرات نفت و گاز این کشور را آغاز کند.

در استان شبوه و حضرموت در جنوب شرق یمن ۳۵ میدان نفتی وجود دارد که موجب شده تا امارات حضور خود و عناصر وابسته به خود را در این استان‌ها تقویت کند و هم اکنون نیمی از استان حضرموت تحت کنترل شبه‌نظامیان وفادار به ابوظبی است. استان مهره نیز هم اکنون به طور کامل تحت نفوذ دولت ریاض قرار دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول