اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر دو روزه سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران تا گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای کانادایی و اعلام آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه برای خوانش.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر دو روزه سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان به ایران و صدور بیانیه‌ای در ۱۵ بند از سوی او و ظریف تا اعلام آمادگی ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه برای خوانش و همچنین ادامه تلاش‌های آمریکا برای تمدید تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه ایران.

*سفر دو روزه اتمر به تهران

از جمله تحولات هفته گذشته، سفر «محمد حنیف اتمر» سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان به تهران بود. او در رأس هیأتی ۴۵ نفره روز یکشنبه اول تیرماه به ایران سفر و با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف سه دور به رایزنی پرداختند و پس از آن اتمر به دیدار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی رفت.

ظریف و اتمر در دیدارشان توافق کردند سند جامع همکاری‌های دو کشور حداکثر تا سه ماه آینده نهایی شود. وزیر خارجه در دیدار اتمر هجمه رسانه‌ای و تحرکات اخیر علیه ایران را در راستای مخدوش کردن همکاری‌های دو کشور خواند و ابراز امیدواری کرد دولت افغانستان مراقبت بیشتری در جهت ممانعت از فعالیت‌های مخرب بدخواهان روابط انجام دهد.

 

 

وزارت خارجه افغانستان هم پس از این دیدار در بیانیه‌ای اعلام کرد در دیدار حنیف اتمر با وزیر خارجه ایران، حوادث ناگوار اخیر برای اتباع افغانستان، پیگیری تحقیقات، راه‌های حل برای جلوگیری از تکرار آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران هم در دیدار اتمر فضای خبری سنگین و غیر مستند ایجاد شده از سوی برخی مسئولان و رسانه‌های افغانستان در پی جانباختن تعدادی از اتباع افغانستانی را مایه تعجب و تاسف خواند.(اینجا بخوانید)

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه افغانستان، در دیدار اتمر با شمخانی، قانونمندسازی حضور مهاجران افغانستان در ایران، و مبارزه مشترک با شبکه‌های قاچاق و مبارزه با تروریسم مورد بحث قرار گرفت.

دیدار با وزیر کشور و وزیر نیرو از دیگر دیدارهای اتمر در مدت حضور دو روزه‌اش در تهران بود.

در پایان این سفر نیز بیانیه‌ای‌ ۱۵ بندی از سوی ظریف و اتمر صادر شد. ایران در این بیانیه اعلام کرد که آماده است در صورت درخواست افغانستان، ظرفیت و امکانات خود را برای تسھیل روند مذاکرات بین الافغانی و میزبانی از این مذاکرات به کار گیرد.(جزییات بیشتر)

وزارت امور خارجه ایران دوم تیر ماه در واکنش به ادعای بی اساس دستیار پامپئو درباره وضعیت پناهجویان افغان در ایران در یک رشته توئیت عنوان کرد: دولتی که شعار انتخاباتی‌اش «دیوار بکشیم» بوده و بارها به دلیل سیاست‌های بیرحمانه مرزی‌اش با محکومیت عمومی روبرو شده، در مورد روز جهانی پناهجویان برای جهان خطابه می‌خواند.

 

 

از سوی دیگر، سید رسول موسوی مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه دوم تیر ماه در توئیتی سفر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران را حائز اهمیت و جامع خواند و گفت: بیانیه مشترک این دیدار آب سردی بر آتش بدخواهان روابط ایران و افغانستان است.

 

 

*ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی برای خوانش به فرانسه 

از دیگر تحولات هفته‌ گذشته گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای کانادایی بود. وزیر خارجه ایران روز دوشنبه دوم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای کانادایی گفت که ایران چند روز آینده جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی را برای خوانش اطلاعات آن به فرانسه ارسال می‌کند.

 

 

وزارت خارجه کانادا نیز روز سه‌شنبه سوم تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که تهران بدون هرگونه تأخیر، جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را، برای تحلیل به فرانسه ارسال خواهد کرد.

محسن بهاروند معاون وزیر خارجه ایران یک روز بعد یعنی سه‌شنبه سوم تیر ماه در مصاحبه‌ای درباره ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه گفت: فرانسه یک نهاد مستقل سوانح هواپیمایی دارد و از سوی دیگر با تعلل اوکراین مواجه شدیم، به این خاطر تصمیم گرفتیم جعبه‌های سیاه را برای خوانش به فرانسه بفرستیم.(جزییات بیشتر)

سازمان تحقیقات ایمنی هوایی فرانسه نیز روز جمعه ششم تیر ماه خبر داد که ایران برای تحلیل اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی حادثه دیده درخواست کمک کرده و کار فنی بر روی این جعبه سیاه از ۲۰ جولای (۳۰ تیرماه) آغاز می‌شود.

*رایزنی‌های ویدئو کنفرانسی ظریف با همتایان عمانی و چینی

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همچنین در هفته‌ای که گذشت با وزرای خارجه عمان و چین به صورت ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران و وزیر مسئول در امور خارجی عمان روز دوشنبه دوم تیر ماه به صورت ویدئو کنفرانس مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه را مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادند.

 

 

چهارم تیر ماه نیز محمدجواد ظریف و وانگ‌ یی وزرای امور خارجه ایران و چین در نشستی به صورت ویدئو کنفرانس به گفت‌وگو نشستند. وزیر خارجه چین در گفت‌وگوی ویدئویی با ظریف ضمن مخالفت پکن با تغییر مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱، تصریح کرد: آمریکا حقی برای توسل به سازوکارهای پیش بینی شده در برجام را ندارد.

ظریف نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت توسعه روابط تجاری، پیشنهاد کرد تسهیلات ویژه‌ای برای سفر بازرگانان دو کشور در شرایط کرونایی فراهم شود. 

 

 

*قطعنامه شورای حکام و واکنش‌ها

پس از آنکه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) روز جمعه ۳۰ خرداد ماه در نشست شورای حکام با ۲۵ رای مثبت به تصویب رسید، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر از فعالیت‌های اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران قدردانی کرد و این نهاد را مثالی عالی از یک سازمان بین‌المللی خواند.

دولت امارات هم همان روز شنبه ۳۱ خرداد ماه با استقبال از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام ، آن را هم راستا با خواسته ابوظبی خواند.

اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی نیز شنبه ۳۱ خرداد ماه گفت که مسکو از ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهد تا مشکلات درباره دسترسی را از طریق مذاکرات سازنده حل کنند.

دیپلمات ارشد روسیه چهارشنبه چهارم تیر ماه نیز موضع جمهوری اسلامی ایران در برابر قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «بسیار مسئولانه» توصیف کرد. اولیانوف روز پنجشنبه پنجم تیر ماه ضمن انتقاد از ادعاهای مقام‌های آمریکا علیه ایران درباره نقض پیمان «ان‌.پی‌.تی»، تأکید کرد که واشنگتن با نفرت علیه ایران پروپاگاندا راه انداخته است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم روز سه‌شنبه سوم تیر ماه در اظهاراتی عنوان کرد که اقدامات کشورهای اروپایی علیه ایران با وعده‌های آنها در خصوص برجام منافات دارد.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه ضمن استقبال از قطعنامه شورای حکام عنوان کرد که سازمان‌های جهانی هم مانند این رژیم به دروغ‌گویی ایران درباره برنامه اتمی پی برده‌اند.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی هم روز یکشنبه اول تیر ماه عنوان کرد که قابلیت‌های متعارف نظامی ایران نیز یک تهدید به شمار می‌آید.

سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه دوم تیر ماه با یادآوری خروج آمریکا از برجام تأکید کرد این کشور از هیچ حقی برای درخواست از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران برخوردار نیست.

محمد کشاورززاده سفیر ایران در پکن نیز در توئیتی موضع اخیر چین در قبال قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را قاطع و به یادماندنی خواند و گفت: این موضع را فراموش نمی‌کنیم.

 

 

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه دوم تیر ماه عنوان کرد که رایزنی‌های خوبی با چین در خصوص حفظ توافق هسته‌ای برجام داشته است.

در همین خصوص نیز، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه‌شنبه سوم تیر ماه در توئیتی عنوان کرد: چرا اروپا دستپخت مشترک دو احمق بی‌کفایت را در خروج از برجام نادیده گرفت و با ارائه قطعنامه ضدایرانی بازیچه دست آنها شد؟

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه دوم تیر ماه در مطلبی نوشت که که فشار سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین گمانه‌زنی‌ها درباره فعال کردن مکانیسم حل اختلاف، بر خلاف ادعای این کشورها درباره تعهد به برجام است.

«آسیاتایمز» نیز در تحلیل مواضع سیاستمداران ارشد حزب دموکرات آمریکا نوشت آنها موضع خودشان را در خصوص بازگشت به برجام تغییر داده‌اند.

دبیرکل سازمان ملل متحد هم روز پنجشنبه پنجم تیر ماه از برجام به عنوان گامی مهم در نظام منع اشاعه نام برد و خواستار حفظ این توافق هسته‌ای شد.

وزارت خارجه آمریکا نیز در هفته‌ای که گذشت در گزارشی اعتراف کرد که ایران در حال انجام اقدامات مرتبط با طراحی و ساخت سلاح هسته‌ای نیست.

* تلاش‌های آمریکا برای تداوم تحریم‌ها علیه ایران 

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه اول تیر ماه با اشاره به دلایل اعطای معافیت از تحریم‌های محدود به بندر چابهار، بر تداوم فشار حداکثری بر ایران برای آنچه که تغییر سیاست‌های تهران در منطقه خواند، تاکید کرد.

«دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک هم در هفته‌ای که گذشت عنوان کرد که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران و کارزار موسوم به «فشار حداکثری» ادامه پیدا می‌کند. شنکر در مصاحبه با خبرنگار شبکه «کان‌نیوز» رژیم صهیونیستی، گفت: «آمریکا خود را به کارزار فشار حداکثری بر ایران ملزم می‌داند. اخیراً تحریم‌های جدیدی بر این کشور اعلام شد و ما باور داریم که تحریم‌ها و اقدامات آتی علیه ایران ادامه خواهد یافت».

بلومبرگ نیز روز سه‌شنبه سوم تیر ماه به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش کرد که واشنگتن در تلاش است تا تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را به صورت نامحدود تمدید کند. مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا همان روز عنوان کرد که با انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر، اروپا و آسیا در چنگ ایران خواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه چهارم تیرماه ابراز امیدواری کرد کشورش بتواند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

برایان هوک نماینده آمریکا در امور ایران نیز چهارشنبه چهارم تیر ماه از روسیه و چین خواسته از قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ضد ایران حمایت کنند.

خبرگزاری انگلیسی رویترز روز سه‌شنبه سوم تیر ماه جزئیات جدیدی از مفاد قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران منتشر کرد.

این در حالی است که منابع دیپلماتیک روز سه‌شنبه سوم تیر ماه گفتند قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شانسی برای تصویب در شورای امنیت سازمان ملل متحد ندارد.

از دیگر سو، ۲ دیپلمات آمریکایی روز پنجشنبه پنجم تیرماه با ارائه توضیحاتی به اعضای شورای امنیت سازمان ملل تلاش کردند این شورا را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران متقاعد کنند.

مشاور ارشد نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز در اظهاراتی با بیان اینکه آمریکا باید مشوق‌های بیشتری برای کشاندن ایران به پای میز مذاکره قرار دهد، گفت سوال اینجاست که آیا تهران این تصمیم را می‌گیرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران سه‌شنبه شب سوم تیرماه در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره پایان تحریم تسلیحاتی ایران در توئیتی طعنه آمیز نوشت: « آقای پامپئو آن قدر با درماندگی برای گمراه کردن جهان می کوشد که ادعا می‌کند در ماه اکتبر پیش رو، ایران هواپیماهای جنگنده می‌خرد و سپس آنها را فراتر از بُرد یکطرفه‌شان به پرواز در می آورد. شاید او بتواند به ما بگوید که این جنگنده‌ها چگونه حتی با اتمام سوخت‌شان به ایران باز می‌گردند!»

مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز روز پنجشنبه پنجم تیر ماه در واکنش به تشدید رایزنی‌های ضد ایرانی مقام‌های واشنگتن در شورای امنیت سازمان ملل، بر نبود اجماع در این شورا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تاکید کرد.

* ترامپ: آماده توافق سریع با ایرانم

به گزارش فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بامداد یکشنبه اول تیر ماه در اظهاراتی گفت آماده توافق سریع با ایران است. او همچنین مدعی شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به ایران پول نقد داده است و در این خصوص گفت: «رئیس‌جمهور اوباما بابت هیچ‌ چیز ۱۵۰ میلیارد دلار به آنها (ایران) داد».

علیرضا میریوسفی رایزن رسانه‌ای و سخنگوی نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل نیز در اظهاراتی تاکید کرد که ایران تسلیم فشارهای آمریکا نشده و هرگز برای منافع مشروع خود مذاکره نخواهد کرد.

*نگرانی ایران از شلیک موشک فرانسه

پس از آنکه نیروی دریایی فرانسه اقدام به شلیک یک موشک بالستیک و هسته‌ای کرد،‌ سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۳۱ خرداد ماه این آزمایش را با تعهدات این کشور ناسازگار خواند و نسبت به این اقدام ابراز نگرانی کرد.

 

 

وزارت امور خارجه ایران هم پس از آن در واکنش به آزمایش موشکی اخیر فرانسه از پاریس خواست که به مفاد معاهده NPT پایبند مانده و تعهدش را نسبت به خلع سلاح هسته‌ای محترم بشمرد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز پنجشنبه پنجم تیر ماه در سخنانی در پنجاه و چهارمین نشست کمیسیون مقدماتی معده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای (CTBT)، از اقدامات اخیر آمریکا و فرانسه در نقض معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.(اینجا بخوانید)

*دعوت از سفیر رومانی به وزارت خارجه ایران

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه اول تیر ماه با دعوت از سفیر رومانی در تهران، در یادداشتی به وی خواستار اقدام سریع مقامات ذیربط رومانی برای روشن شدن علت مرگ قاضی منصوری شد.

*واکنش‌های سخنگوی وزارت خارجه در هفته‌ای که گذشت

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران شنبه ۳۱ خرداد ماه از سکوت اروپا در قبال سرکوب وحشیانه مردم در آمریکا و استانداردهای دوگانه آنها در دفاع از حقوق بشر انتقاد کرد.

عباس موسوی همچنین روز دوشنبه دوم تیر ماه تصویب قطعنامه وضعیت حقوق بشر ایران در نشست شورای حقوق بشر که توسط سوئد و با حمایت برخی کشورهای غربی ارائه شده را گزینشی و با اهداف سیاسی خواند و آن را محکوم کرد.

 

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در هفته‌ای که گذشت در پی انتشار اخباری درباره سفارت عباس عراقچی با بیان اینکه عراقچی قصد عزیمت به ماموریت را ندارد و در سمت معاونت سیاسی به خدمت ادامه می‌دهد، انتصاب خودش به عنوان سفیر را رد نکرد و گفت: پس از مراحل اداری و قطعی شدن اطلاع رسانی می‌شود.

*ولید المعلم: رابطه بسیار عمیق ایران و سوریه

وزیر خارجه سوریه طی یک کنفرانس خبری بر ضرورت تبدیل قانون موسوم به سزار به یک فرصت برای خودکفایی و تعمیق همکاری با همپیمانان دمشق تاکید کرد.وی عنوان کرد: اقدام ایران در ارسال نفت‌کش به ونزوئلا، گامی واقعا بزرگ بود که باید به آن توجه شود. ما اعتماد داریم که دوستان و هم‌پیمانان ما سوریه را تنها نخواهد گذاشت. سوریه دوستان و هم‌پیمانانی دارد و هر کس که با قانون سزار مخالفت کند، دوست ماست. رابطه با ایران نیز بسیار عمیق است و بینن دمشق و تهران در زمینه‌های مختلف، هماهنگی وجود دارد.

*آنچه بولتون در کتابش نوشت

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در کتابش خبر داد که رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست سران گروه هفت در شهر «بیاریتز» فرانسه واقعا می‌خواست با وزیر خارجه ایران دیدار کند.

او همچنین در کتابش روایت مفصلی از دلایل شکست سیاست رئیس‌جمهور کشورش در برابر ایران ارائه کرده است.

 

 

«جان بولتون» در بخشی از کتاب خاطرات دوران حضورش در کاخ سفید، به روایت نقش موثر خود در خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و فضای این کاخ و موضع مقامات دولت آمریکا پیش از اعلام این تصمیم پرداخته است. او در این کتاب با دمدمی مزاج خواندن رئیس‌جمهور آمریکا، عنوان کرد که خروج این کشور از توافق هسته‌ای ایران، فرح‌بخش‌ترین لحظه زمان حضور وی در این سمت بود.

مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید در بخشی از کتاب خود نوشته که رئیس‌جمهور آمریکا از نخست‌وزیر ژاپن خواسته بود که بین واشنگتن و تهران میانجیگری کند که البته امیدی به موفقیت این مأموریت نداشت.

مشاور امنیت ملی سابق ترامپ در کتاب جدید خود به نقل روایت کاملی از ساعات باقی مانده به حمله آمریکا به ایران به تلافی سرنگونی پهپاد آمریکایی پرداخته؛ تصمیمی که به روایت مقام‌های این کشور در آخرین لحظات لغو شد.

* تحریم ناخدای نفتکش‌های ایرانی و واکنش تهران و کاراکاس

حجت‌الله سلطانی سفیر ایران در ونزوئلا روز شنبه ۳۱ خرداد ماه خبر داد که ششمین کشتی ایرانی که به سوی ونزوئلا در حال حرکت است، حامل مواد غذایی است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هم روز چهارشنبه چهارم تیر ماه اسامی ناخدای نفتکش‌های دخیل در انتقال بنزین ایران به ونزوئلا را در فهرست تحریم قرار داد.

استیو منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا حمایت ایران از ونزوئلا را «غیرقابل‌قبول» توصیف کرد و گفت که واشنگتن برای مقابله با آن تلاش خواهد کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز بامداد پنجشنبه پنجم تیرماه در توئیتی تاکید کرد که به‌رغم فشار آمریکا، ایران و ونزوئلا در مقابله با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ثابت‌قدم هستند.

 

 

وزیر خارجه ونزوئلا نیز روز پنجشنبه تحریم آمریکا علیه پنج ناخدای نفتکش‌های خطوط کشتیرانی ایران را محکوم کرد.

از سوی دیگر، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد چند شرکت مستقر در ایران، امارات، هنگ‌کنگ و آلمان را به بهانه ارتباط با تهران تحریم کرده است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه گفت کشورش به منزوی کردن بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران متعهد است.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ادعا کرد که سیاست موسوم به فشار حداکثری علیه ایران موفق بوده است.

علاوه بر این، اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده در بخش «دیل ریو» واقع در «تگزاس» از دستگیری سه ایرانی با ادعای عبور غیرقانونی از مرزهای این کشور خبر داد.

*آمریکا بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی 

وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه چهارم تیر ماه در گزارش سالانه خود که با موضوع «تروریسم» منتشر می‌کند بار دیگر ایران را در کنار چند کشور دیگر به حمایت دولتی از «تروریسم» متهم کرد. این گزارش با واکنش سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روبرو شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گزارش سالانه تروریسم آمریکا را محکوم کرد و گفت: آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین حامی تروریسم دولتی و رژیم اشغالگر صهیونیستی در جایگاهی نیست که داعیه مقابله با تروریسم و قضاوت در این باره را داشته باشد.

*دیگر تحولات هفته‌ گذشته

«جروزالم پست» رسانه صهیونیستی نوشت، ایران و ترکیه در حال هماهنگی سیاست‌های خود در خاورمیانه هستند و این هماهنگی ممکن است به هدف تقابل با تل آویو باشد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران چهارشنبه شب چهارم تیر ماه در خصوص درگیری رخ داده در نزدیکی مرزهای مشترک ایران و ترکیه بین عناصر تروریست و نیروهای نظامی ترکیه گفت که ابعاد این حادثه توسط مسئولان مرزی دو کشور در دست بررسی است.

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق روز سه‌شنبه سوم تیر ماه اعلام کرد که نخستین مقصدهای سفر خارجی وی ایران و عربستان سعودی خواهد بود.

از دیگر سو، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشستی مأموریت گزارشگر ویژه این سازمان در ایران را به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

وزارت خارجه آمریکا هم در گزارش سالانه موسوم به «قاچاق انسان» نام انسان را در فهرست مربوط به کشورهای «سطح سوم» نگاه داشت.

معاون سفیر ایران در بغداد نیز در اظهاراتی گفت که ایران آماده بازگشایی گذرگاه‌های مرزی با عراق و از سرگیری تبادلات تجاری و انتقال کالاست.

سفارت ایران در تفلیس هم در اطلاعیه‌ای از هموطنان ایرانی خواست که مراقب افراد سودجو که اقدام به جعل مدارک و وکالتنامه برای فروش و انتقال املاک ایرانیان مقیم به دلیل کرونا را کرده‌اند، باشند.(اینجا بخوانید)

در هفته‌ای که گذشت سید عباس عراقچی و همتای ویتنامی تلفنی گفت‌وگو و بر تداوم همکاری‌های دوجانبه برای مبارزه با کرونا تأکید کردند.

علیرضا یوسفی سفیر جدید ایران در اسلو استوارنامه خود را تسلیم پادشاه نروژ کرد.

 

 

علی‌اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران چهارم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی نماینده گوترش، ضمن محکوم کردن تحریم‌های آمریکا علیه سوریه، خواستار رفع این تحریم‌ها شد و هدف از آن را فشار بر مردم سوریه در راستای اهداف نامشروع آمریکا برشمرد.

محمدابراهیم طاهریان فرد نماینده ویژه ایران در امور افغانستان و همچنین همتای پاکستانی چهارم تیر ماه درباره آخرین تحولات افغانستان و گفت‌وگوهای صلح در این کشور تلفنی به گفت‌وگو پرداختند.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین بر ضرورت ایجاد یک چارچوب حقوقی و عملی جهت اتخاذ تدابیر فوری برای از بین بردن پیامدهای منفی تحریم‌ها در مسیر مبارزه کشورها با جرم و مواد مخدر تأکید کرد.

 

 

نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل روز جمعه نیز با اعلام ضبط بیش از ۹۵۰ تن انواع مواد مخدر و روانگردان در سال گذشته توسط ایران گفت: این در حالی است که جمهوری اسلامی تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشته و از کمک‌های جامعه بین‌المللی نیز بهره‌ای نبرده است.(اینجا بخوانید)

وزیر خارجه آمریکا در هفته‌ای که گذشت، در یک مصاحبه درباره اقدام تروریستی این کشور در به شهادت رساندن سردار «قاسم سلیمانی» اظهارنظر و از مواضع دونالد ترامپ دفاع کرد.

 نشست ستاد پیگیری شهادت سردار قاسم سلیمانی با حضور ظریف و زینب سلیمانی در محل وزارت امور خارجه ایران برگزار شد.

کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو روز جمعه با سرگئی ورشنین و سرگئی ریابکوف معاونان وزیر خارجه روسیه تلفنی درباره تحولات منطقه، برجام و تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران به گفت‌وگو پرداخت.

محمدتقی صابری سفیر ایران در «دوشنبه» نیز از بازگشت ۱۱۰ شهروند ایرانی از تاجیکستان به کشورمان خبر داد. سفیر ایران در اوکراین نیز در توئیتی اعلام کرد که سومین پرواز از کی‌یف به تهران نیز در هفته گذشته اقدام به انتقال ۱۸۹ نفر دیگر از دانشجویان و هموطنان مقیم اوکراین به کشور کرده است. 

وزارت امور خارجه ایران همچنین در توئیتی به حقوق بشر آمریکایی پرداخت و عنوان کرد: رژیم آمریکا از روی استیصال اقدام به رهبری کارزاری جهانی برای استفاده از تروریسم اقتصادی و درمانی علیه حقوق بشر ایرانیان می‌کند.

چند نماینده مجلس سنای آمریکا نیز طرحی ارائه کرده‌اند که به دنبال جلوگیری از چیزی است که «دخالت ایران، روسیه و چین در انتخابات آمریکا» خوانده شده است.(اینجا بخوانید)

از سوی دیگر، تاجر لبنانی-آمریکایی (+) که به نیابت از عربستان سعودی و امارات متحده عربی سعی داشت دولت آمریکا را به سمت اتخاذ سیاست‌های ضد ایرانی سوق دهد به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول