اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

محاصره اقتصادی ایران در دوره نخست وزیری مصدق و مقایسه آن با وضع کنونی

از زمانی که استعمار غرب راهی شرق شده است تامین منافع سرمایه گذاران و شرکت های استعماری اصلی ترین هدف کشور های استعمارگر بوده است. آنها برای رسیدن به این هدف حاضر به انجام هر کاری بودند و رفتارهایی همچون کشتار، غارت، چپاول، رشوه و هر کاری که بتوان به آن منافع خود را حفظ کنند از خود بروز دادند.

محاصره اقتصادی ایران در دوره نخست وزیری مصدق و مقایسه آن با وضع کنونی

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، محمد میردادی مورخ و پژوهشگر هرمزگانی در یادداشتی به مقایسه محاصره اقتصادی ایران در دوره نخست‌وزیری دکتر مصدق و وضعیت کنونی کشورمان پرداخته است.

از زمانی که استعمار غرب راهی شرق شده است تامین منافع سرمایه گذاران و شرکت‌های استعماری اصلی‌ترین هدف کشورهای استعمارگر بوده است.

آنها برای رسیدن به این هدف، حاضر به انجام هر کاری بودند و رفتارهایی همچون کشتار، غارت، چپاول، رشوه و هر کاری که بتوان به آن منافع خود را حفظ کنند از خود بروز دادند. هیچ تفاوتی بین کشورهای استعمارگر وجود ندارد و هیچ کدام از آنها جز منفعت ملی خود حقی را برای کشورهای دیگر متصور نبودند.

در تاریخ 400 ساله اخیر ایران کشورهای پرتغال، هلند، انگلیس، روسیه، فرانسه، اسپانیا، آلمان و ایالات متحده هر کدام در دوره‌ای خاص با اهداف استعماری در ایران حضور فعالی داشته‌اند.

نفوذ انگلیس و روسیه دیرپاتر از دیگر استعمارگران و تاثیر آن‌ها بر تاریخ ایران بیشتر از دیگر کشورها است.

آنها برای تامین منافع خود بسیاری از آمال و آرزوهای ملت ایران را نابود کرده و پیشرفت کشور را عقب انداختند.

در سال‌های اخیر که کشورهای غربی دایه دلسوزتر از مادر برای ما و حقوق و آزادی‌مان هستند اگر جوانان از خیانت‌ها و ظلم این کشورها به ایران آگاهی نداشته باشند باز هم ممکن است خام شعارهای صد من یه غاز آنها شده و کشور به سراشیبی سقوط بیفتند.

از ورود آمریکایی‌ها به استعمار ملت‌های دیگر کمتر از یک سده می‌گذرد ولی یکی از نخستین برخوردهای استعماری این کشور در  ایران اتفاق افتاده که تاریخ معاصر ایران را دگرگون کرد.

یکی از حرکت‌های مهم سده کنونی برای کوتاه کردن دست کشورهای استعمارگر نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران در 1332 است.

این حرکت از نخستین اقدامات ضد استعماری کشورهای نفت‌خیز بود که به دلیل تضاد با منافع کشورهای غربی به شدت با آن مخالفت شد و سرانجام با کودتای انگلیسی آمریکایی و خیانت خاندان پهلوی و دیگر ایادی و سرسپردگان بیگانه در کشور، دولت دکتر مصدق به عنوان پیگیر این نهضت سرنگون شد و کوتاه نمودن دست شرکت های نفتی از منابع ایران تا انقلاب اسلامی عقب افتاد.

بر پایه اسناد و روایات تاریخی موجود (هنوزبسیاری از اسناد کودتا طبقه بندی شده فوق محرمانه سیا و ام.ای.6 است و منتشر نشده) می‌توان گفت که پس از آنکه تلاش دولت بریتانیا و آمریکا برای برکناری دولت دکتر مصدق در تیرماه 1331 با قیام مردم شکست خورد آنها تنها راه سرنگونی نخست وزیر را کودتای نظامی دانستند و در یک دوره یک ساله تا مرداد 32 با ادامه محاصره شدید اقتصادی و عملیات گسترده رسانه‌ای در داخل و خارج ایران شرایط را برای کودتا مهیا کردند.

دوره نخست وزیری دکتر مصدق یکی از سخت ترین سالهای ایران در سده کنونی است.

در این دوران، ایران تحت محاصره شدید اقتصادی قرار داشت و از دریافت کلیه دارایی‌های خود در خارج از کشور محروم شد. صادرات نفت به صفر رسید و در مدت 18 ماه منتهی به کوتای مرداد 32 ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت یعنی کمتر از تولید یک روز صادرات داشت.

در این مدت دولت بریتانیا ضمن تهدید کشورهای دیگر به خرید و یا بارگیری نفت ایران حتی اقدام به دزدیدن و مصادره نفت‌کش‌های حامل نفت ایران در آب‌های بین المللی کرد. کاری که به لطف خدا و قدرت نظامی ایران اکنون که در محاصره اقتصادی همچون سال 32 قرار داریم هیچ کشوری جرأت و جسارت چنین کاری را ندارد و نفتکش‌های ایران با برافراشتن پرچم کشورمان با دهن کجی به محاصره کنندگان، نفت و مشتقات آن را حتی به حیاط خلوت ایالات متحده در آمریکای جنوبی حمل می‌کنند.

به هر حال آمریکا و انگلیس به هر قیمتی حتی کشتن و قتل عام 30 میلیون ایرانی خواستار حفظ سیادت خود در صنعت نفت ایران بودند و در تحلیل خود عقیده داشتند که اگر زیربار حق‌خواهی ایران بروند و ایران بتواند نفت خود را ملی کند، دیگر کشورها نیز نسبت به ملی نمودن منابع و دارایی‌های خود اقدام خواهند کرد و این امر پایان دوره استعماری آنهاست.

بر همین مبنا با فشار رسانه‌ای در خارج و حتی تزریق پول به برخی رسانه‌ها و تریبون‌داران و افراد و طبقات پرنفوذ داخلی، کار خود را آغاز کردند و همگام با فشار اقتصادی و بروز تورم در کشور بدترین لقب‌ها را به نخست وزیر قانونی کشور نسبت دادند و سعی در تخریب تمام عیار وی در بین مردم داشتند.

این امر چنان برنامه ریزی شده، اجرا شد که در داخل کشور نیز اختلافات بالا گرفت و برخی از ایادی انگلیس و حتی بسیاری از سران و نمایندگان پرنفوذ مجلس با ارتباط گیری با سفارت آمریکا (دکتر مصدق همه نمایندگی‌های دولت انگلیس و سفارت آن کشور را بسته بود و سفیر و نمایندگان انگلیس را از ایران اخراج کرده بود و سفارت آمریکا رابط انگلیس و ایادی اش در ایران بود) و جاسوسان ام ای 6 در ایران برای سرنگونی دولت مصدق اعلام آمادگی کردند.

دکتر مصدق بدون هیچ گونه کوتاه آمدن در برابر درخواست‌های طرف‌های غربی به کار خود ادامه می داد.

وی با توجه به تحریم نفتی بودجه بدون درآمد نفت را تنظیم کرد و با اقداماتی تکمیلی موفق به اداره کشور بدون دریافت درآمد حاصل از صادرات نفت شد.

یکی از مهمترین علل موفقیت دکتر مصدق همراهی و حمایت مردم از او بود. مصدق با مردم صادقانه صحبت می‌کرد و با فساد ناپذیری بی‌مانند که دوست و دشمن آن را تایید نموده اند نظر مردم را جلب کرده بود. 

فشار اقتصادی و تبلیغات رسانه‌ای برای تخریب دولت سبب بروز نارضایتی‌هایی در بین مردم شد و برخی از ایادی انگلیس نیز با تخریب دولت و نخست وزیر، شرایط کشور را به سمت تشنج پیش بردند.

در این بین بسیاری از کسانی که زبانی برای گفتن و یا تریبون و رسانه‌ای داشتند مورد توجه سرویس‌های مخفی آمریکا و انگلیس قرار گرفتند  و برخی از آنها با غربی‌ها همراه شدند.

سرانجام با کودتای نظامی در مرداد 32 دولت قانونی ایران برای حفظ منافع غربی‌ها در ایران سرنگون شد.

این پیشینه برای درک بهتر اوضاع کنونی کشور نگارش یافت. کشورهای غربی هیچگاه دلسوز جامعه ما نبوده و نیستند بلکه منافع خود را بر هر چیزدیگر ترجیح می دهند از آنجایی که تجربه از علم مهمتر است باید گفت که در حال حاضر کشور شرایطی همچون دوره دکتر مصدق دارد.

تحریم‌های ظالمانه و محاصره اقتصادی سبب توقف صادرات نفت ایران و مسدود نمودن دستیابی کشور به دارایی‌هایش در خارج کشور شده است، صادرات نفت به کمترین میزان خود پس از سال 32 رسیده است و تلاش‌های خارجی برای نشان دادن ضعف دولت و حاکمیت و افزودن بر نارضایتی‌ها با شدت ادامه دارد، بر ماست که از گذشته نه چندان دور خود عبرت بگیریم.

با مزد و یا بدون مزد، فهمیده و نفمیده راه غربی‌ها را در کشور هموار نکنیم.

همه مردم و بخصوص تریبون داران و رسانه ها حمایت همه جانبه خود از سران نظام و دولت اعلام کنند و ضمن نقد سازنده با هوشیاری توطئه‌ها را شناسایی و از آن دوری کنند تا مسؤولان نیز دور از های و هوی داخلی و خارجی بهترین تصمیم را برای مبارزه با غربی‌ها و پایان وضع موجود بگیرند.

دولت نیز با ترمیم اعتماد عمومی و جلب اعتماد مردم به طور شفاف وضعیت را برای مردم شرح دهد و خواهان صبر و پشتیبانی مردم و حتی تقاضای کمک معنوی و مالی (خرید اوراق اعتباری دولتی) مردم برای گذر از وضع موجود بکند و در کنار آن از بار مالی و اختصاص بودجه به موسسات غیرمولد کشور بکاهد و حتی برای تشویق مردم به صرفه‌جویی، از حقوق و مزایای سران قوا و مسؤولان عالی‌رتبه کشوری و استانی و شرکت‌های دولتی و عمومی بکاهد تا بتوانیم با رهنمون‌های مقام معظم رهبری تمام قد در برابر زیاده خواهی غربی‌ها بایستیم و همه در کنار هم بر خلاف سال 32 پیروز میدان مبارزه باشیم.

انتهای پیام/88055

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول