اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

علوی تهرانی: چرا از مهدویت سخن می‌گوییم؟

حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی گفت: مهدویت، ریشه‌ محکم در قرآن دارد. برخی آیات قرآن، خبر از جهانی شدن اسلام در آینده می‌دهد. تأویل این آیات چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟!

علوی تهرانی: چرا از مهدویت سخن می‌گوییم؟

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی استاد اخلاق و سخنران مذهبی طی سلسله جلساتی به سخنرانی با موضوع مهدویت پرداخت که در ادامه مباحث جلسه اول آن را می‌خوانید:

قرآن، افرادی که اندیشه نمی‌کنند را بدترین جنبندگان نزد خدا می‌داند. از مصادیق اندیشه، تعقل و تدبر در آیات قرآن است. آیات قرآن، همگی دارای تأویل هستند، یعنی باید به تحقق عینی و وجود خارجی برسند. مثلا وقتی حضرت یوسف (ع) در رؤیا می‌بیند که ۱۱ ستاره و ماه و خورشید در برابر او سجده می‌کنند، بعد از ۴۰ سال خانوادهی او در مقابلش احترام می‌کنند. آنگاه به حضرت یعقوب (ع) می‌گوید: این تأویل رؤیای من است.

مهدویت، ریشه‌ محکم در قرآن دارد. برخی آیات قرآن، خبر از جهانی شدن اسلام در آینده می‌دهد. تأویل این آیات چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟! به عنوان نمونه، در سوره توبه آیه ۳۳ فرموده: «او [خداوند] رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند»

امام صادق (ع) درباره این آیه فرمودند: به خدا قسم هنوز تأویل این آیه اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد، تا اینکه قائم (عج) خروج کند. در آن زمان هیچ‌کس کافر به خدا نخواهد بود. در کتب اهل سنت نیز از پیامبر (ص) نقل است: آن زمانی‌که دین اسلام غالب شود، هیچ‌کس یهودی و مسیحی باقی نمی‌ماند.

به‌کارگیری روایات در تفسیر آیات، دستور صریح قرآن است. در قرآن آمده است: «ای پیامبر! ما قرآن را به‌سوی تو نازل کردیم تا آنچه نازل شده را برای مردم تبیین کنی» [نحل/۴۴] پس باید به روایات پیامبر رجوع کرد. از جمله این روایات پیامبر، حدیث ثقلین و حدیث غدیر است که ثابت می‌کند باید به ائمه معصومین (ع) رجوع کنیم.

صوت این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول