اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

علاجی که قبل واقعه نشد / رکورد زنی قیمت مرغ و نظاره مدیران خراسان شمالی + نمودار

قیمت مرغ در خراسان شمالی همپای سراسر کشور در حالی افزایش‌یافته و برای ورود به کانال ۲۰ هزار تومان لحظه‌شماری می‌کند که چشم مردم به دستورات مؤثر از سوی مدیران خشک‌شده و به این نتیجه رسیده‌اند که دندان طمع خود را از تصمیمات مسئولان استان بکنند.

علاجی که قبل واقعه نشد / رکورد زنی قیمت مرغ و نظاره مدیران خراسان شمالی + نمودار

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، در روزهای اخیر که قیمت بسیاری از اقلام و کالاهای اساسی و همچنین ارز، سکه و طلا رو به رشد بوده است، قیمت مرغ نیز همپای این کالاها و اقلام افزایش پیدا کرد، به‌نحوی‌که بسیاری از مردم و مسئولان نسبت به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند. اما تغییرات نرخ مرغ در خراسان شمالی و کشور در چه مسیری پیشرفت و چه آینده‌ای برای آن می‌توان متصور بود.

بر اساس داده‌های رسمی مراکزی همچون پشتیبانی امور دام قیمت مرغ به‌صورت خرده‌فروشی در نخستین روزهای فروردین از ۹ هزار تومان تا ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان در گران‌ترین شرایط را شامل می‌شد که به‌طور میانگین، قیمت گوشت مرغ در سراسر کشور ۱۰ هزار ۸۰۰ تومان به‌دست‌آمده که این قیمت در خراسان شمالی ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان بوده است.

بررسی روند قیمت مرغ طی ماه فرودین نشان می‌دهد که بیشترین قیمت به ثبت رسیده طی این ماه در سال ۹۹ به‌طور میانگین در ۲۳ فروردین‌ماه با رقمی معادل ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که این عدد در خراسان شمالی به همان ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان است. همچنین در فروردین‌ماه بیشترین قیمت مرغ در خراسان شمالی ۱۲ هزار تومان بوده که در روز ۵ فروردین‌ماه به ثبت رسیده است.

 

گفتنی است که در فروردین‌ماه رکورد کمترین قیمت مرغ نیز در خراسان شمالی معادل ۹ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت می‌شود که قیمت ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان نیز کمترین میانگین ارزش این گوشت مرغ در کشور است.

در ابتدای اردیبهشت‌ماه شوک قیمت به‌صورت زنگ خطری کوتاه و مختصر به صدا در می‌آید به این صورت که میانگین قیمت مرغ در کشور رکورد ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان را برای نخستین بار در سال ۹۹ از خود به‌جای می‌گذارد و که این قیمت در هفته نخست اردیبهشت‌ماه ثبت‌شده و بالاترین قیمت در کشور نیز ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را رکورد می‌زند.

روند باثبات و گاه حتی نزولی قیمت میانگین مرغ در کشور تا نیمه اردیبهشت‌ماه به‌صورت بسیار نامحسوس ادامه پیدا می‌کند به‌نحوی‌که قیمت در ۱۴ اردیبهشت‌ماه در کشور به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد و در خراسان شمالی نیز قیمت هر کیلوگرم ۱۰ هزار تومان نرخ‌گذاری می‌شود.

۳۰ فروردین ۹۹ خبری مبنی بر معدوم کردن جوجه‌های یک روزه در کارخانه‌های کشور منتشر می‌شود. اتفاقی واکنش‌های بسیاری را از مسئولان اقتصادی، اجتماعی و حتی مذهبی در پی دارد که جواب متولیان این اتفاق، عدم صرفه اقتصادی برای پرورش و فروش این جوجه‌ها در بازار گوشت و مرغ است.

 

حال به ۱۶ اردیبهشت‌ماه می‌رسیم، قیمت جوجه یک روزه از ۷۰۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان رسیده و هر کیلوگرم قیمت ذرت داخلی نیز از هزار و ۳۵۰ تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش پیداکرده است.

بررسی‌ها در ادامه اردیبهشت‌ماه نشان می‌دهد که پس‌ازاین اتفاقات اثر کاهش تولید مرغ و افزایش نهاده‌ها در بازار خودنمایی می‌کند به‌نحوی‌که در چند روز پایانی دومین ماه سال ۹۹، مرغ به بالاترین قیمت امسال خود یعنی ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به‌طور میانگین در کشور می‌رسد که به همین ترتیب قیمت ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بالاترین قیمت استان‌های کشور و همچنین رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان در خراسان شمالی در برابر دیدگان خریداران قرار می‌گیرد.

ماه مبارک رمضان به‌پایان خود نزدیک می‌شود و از سویی بازگشایی‌های گسترده تالارها و مراکز مهمانی و طبخ و توزیع غذا پس از فروکش کرونا در کشور احتمال افزایش مصرف مرغ در بازار را می‌دهد، همچنین به نظر می‌رسد تأثیر قیمت نهاده‌ها نیز بیشتر به چشم بخورد.

این افزایش قیمت ثبت‌شده در پایان اردیبهشت‌ماه، کاهش محسوسی پیدا نمی‌کند و تا ۲۰ خردادماه به رقم میانگین ۱۲ هزار تومان و حداکثر ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسد که در این روزها مرغ در خراسان شمالی ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود.

۲۲ خردادماه نقطه عطف و شکست نمودار قیمت مرغ در کشور می‌شود به‌نحوی‌که قیمت مرغ به‌سرعت خود را به ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان به‌طور میانگین در کشور می‌رساند و همین قیمت در بجنورد نیز ثبت می‌شود. قیمت جدید ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به‌عنوان نخستین قیمت بالای ۱۵ هزار تومان در برخی استان‌ها به ثبت برسد تا این بار زنگ خطر محکم‌تری به صدا دربیاید.

قیمت جوجه یک روزه گوشتی در انتهای خردادماه و در آستانه وارد شدن به تابستان ۹۹ رقم ۲ هزار و ۲۰۰ و ۲ هزار و ۴۰۰ تومان را در خراسان شمالی به ثبت می‌رساند.

شتاب افزایش قیمت مرغ در کشور و خراسان شمالی سرعت می‌گیرد به‌نحوی‌که قیمت ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان در استان و همچنین ورود مرغ به کانال ۲۰ هزار تومان در برخی دیگر از استان‌ها، همگان را دچار بهت می‌کند.

اما نکته مهم این است که با تمام این فراز و نشیب‌ها و همچنین امکان پیش‌بینی نسبی از این اتفاق واکنش مسئولان استانی و کشوری به این افزایش قیمت و زمان واکنش است. واکنش دیرهنگامی که به نظر می‌رسد با اندکی حسن تدبیر می‌توانست به‌موقع و به هنگام حاصل شود.

بر اساس اخبار منتشرشده، معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی ۳ تیرماه، جلسه تنظیم بازار در استانداری برگزار می‌کند تا دستوراتی را برای تنظیم قیمت مرغ بدهد. دستوراتی که به نظر می‌رسد بسیار دیر است. اما این دستورات چیست؟

 

توزیع مرغ منجمد باقیمت ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار توسط مجموعه پشتیبانی امور دام استان و همچنین برخورد تعزیراتی باقیمت مرغ ازجمله این دستورات است. همچنین ستاد تنظیم بازار کشور در اواخر هفته گذشته در کشور قیمت ۱۵ هزار تومان با ۵ درصد تغییرات را به‌عنوان قیمت مرغ در کشور اعلام می‌کنند، که این اقدام دیرهنگام نیز باید دید امکان ایجاد تعادل در بازار را خواهد داشت یا خیر.

زمزمه‌هایی از سوی مرغداران مبنی بر گران بودن نهاده و عدم صرفه اقتصادی تولید و توزیع مرغ حتی باقیمت هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان چالشی است که در مقابل این تصمیمات مسئولان کشور قرارگرفته و باید دید درنتیجه چه مسیر طی می‌شود.

اما در پایان به نظر می‌رسد آنچه که می‌تواند از تمام این اتفاقات مهم‌تر باشد، پیش‌بینی دقیق و حساب‌شده اتفاقاتی این‌چنینی است به‌نحوی‌که مسئولان به‌راحتی غافلگیر نشوند و علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهند.

خراسان شمالی در حالی بهار ۹۸ را طی کرد که افزایش قیمت مرغ گریبان گیرش بود و به‌سختی توانست از آن اتفاقات عبور کند، حال بازهم افزایش افسارگسیخته مرغ و استانی که هنوز نسبت به واکنش برای این اتفاق فشل است.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول