اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

قوه قضائیه در پاشنه‌ای می‌چرخد که شهیدبهشتی علاقمند بود/ از افکار عدالت‌محور اقتصادی غفلت نشود

وزیر دولت‌های نهم و دهم با مثبت خواندن عملکرد رئیس قوه قضائیه در مبارزه با فساد و زنده کردن امید در دل مردم گفت: خوشبختانه این ایام می‌بینیم که قوه قضائیه در پاشنه‌ای می‌چرخد که شهید بهشتی در آن زمان علاقمند بود انقلاب اسلامی در آن مدار حرکت کند.

قوه قضائیه در پاشنه‌ای می‌چرخد که شهیدبهشتی علاقمند بود/ از افکار عدالت‌محور اقتصادی غفلت نشود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، ثبت روزهای تاریخی در دفتر انقلاب اسلامی برای مرور درس‌هایی است که نسل جوان عطش حقیقت‌جویی خود را با عنصر مطالعه از کالبد زمان بیرون بکشد و حالا قرار است 39 سال گذشته را از دفتر خاطرات انقلاب روایت کنیم.

از شخصیت شهیدی که به تنهایی یک ملت برای این انقلاب بود، هفتم تیر سال 1360 به یکشنبه خونین تبدیل شد و شهید بهشتی و 72 تن از یارانش؛ نه در خانه و هنگام استراحت بلکه در سنگر خدمت با خیانت آشکار منافقین در یک ترور ناجوانمردانه جام شهادت نوشیدند تا روسیاهی آن روزها برای همیشه بر ذغال بماند و نام نیک بزرگان جاودانه باشد.

سرمایه‌های انسانی این انقلاب کم نبوده و نیستند و قرار هم نیست در گذر تاریخ فراموش شوند، محمد عباسی یکی از وزاری دولت‌های نهم و دهم که زمانی دبیر حزب جمهوری اسلامی در استان گلستان را در کارنامه داشته است و یکی از شاگردان مکتب شهید بهشتی است در آستانه هفتم تیر و به پاس بزرگداشت مقام شهید و هفته قوه قضائیه در گفت‌وگویی تفضیلی با خبرنگار خبرگزاری فارس در استان گلستان به ابعاد شخصیتی شهید آیت‌الله بهشتی پرداخته است که خواندن این مطالب خالی از لطف نخواهد بود.

*فارس: از نظر شما میراث شهید بهشتی برای جامعه به ویژه نسل امروز چیست؟
عباسی: در ابتدا هفتم تیرماه سالروز شهادت سید شهدای انقلاب اسلامی شهید مظلوم بهشتی و ۷۲ تن از یارانش همچنین هفته قوه قضائیه را گرامی می‌دارم.

انصافاً باید تاریخ انقلاب اسلامی ایران را به خاطر ایفای نقش بزرگانی مانند شهید بهشتی به عنوان یک دوره درس انسانی مجاهدت و ایثار بدانیم یقینا شهید بهشتی را ملت ایران می شناسد ولی در لابلای مطالب دشمنان انقلاب شاید بتوان دقیق‌تر شخصیت شهید بهشتی را جویا شویم.

وقتی شهیدبهشتی به دست نوکران آمریکایی منافقین در دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رسیدند در رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند یکی از مقتدرترین و اندیشمندترین شخصیت‌های همراه امام خمینی (ره) در تهران کشته شد.

ما هم در آن زمان که اوایل انقلاب بود به خوبی اثرگذاری این شخصیت بزرگ را در برهه‌های مهم انقلاب کاملاً حس می‌کردیم که به برخی از موارد آن اشاره می‌کنم؛ اکنون که حدود ۴۰ سال از آن واقعه می‌گذرد ملت عزیز ایران دقیقا می‌تواند رهاوردهایی که تشکل شهید بهشتی در حزب جمهوری اسلامی برجای گذاشتند تا سال‌ها همچنان می‌تواند انقلاب اسلامی را هدایت و راهبری کند.

شهید مظلوم بهشتی یکی از شخصیت‌های نادری بود که بسیاری از اوصاف در وی جمع شده بود، مجتهدی بزرگ، عالمی فرزانه، مجاهدی نستوه، شخصیتی در حقیقت تشکیلاتی و جهان‌شناس و از معدود افرادی بودند که به زبان‌های متعدد دنیا شناخت داشتند، با کارکردهای اعضا و قالب‌های حکومتی جهان مخصوصاً به دیدگاه استکبار جهانی کامل داشتند و به خوبی می‌توانستند خط‌های التقاطی که افراد و گروه‌هک‌هایی که اوایل انقلاب توسط آمریکا و دیگران ساخته شده بود شناسایی و به جامعه معرفی کنند این یکی از همان کینه‌هایی بود که آمریکا نسبت به شهید بهشتی در دل داشت و شهید بهشتی خیلی زود و با بصیرت می‌توانست این حیله‌ها را تشخیص دهد.

آن زمان شهید بهشتی وقتی وارد دانشگاه می‌شد اجازه می‌داد همه گروه‌ها حرف‌هایشان را بزنند و او پاسخ متقن، عالمانه و بابصیرت با آنها می‌داد این همان چیزی بود که آنها نگران بودند.

مسئله دوم که در حقیقت شخصیت شهید بهشتی را بارز کرد ولایت‌مداری این شهید مظلوم بود، دشمن می‌دانست که او یکی از بهترین یاران امام است، داخل کشور همه می‌دانستند که او خودش و سینه‌اش را برای امام سپر کرده بود تا دشنه‌ها و کینه‌هایی که دشمنان انقلاب می‌خواستند به سمت امام روانه کننده شهید بهشتی به جان خرید به همین دلیل بود که ایشان در همان شرایط که موثر، مقتدر و مورد اعتماد حضرت امام بودند در عین حال یکی از مظلوم‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی محسوب می‌شدند.

یکی از چیزهایی که بعد از انقلاب و بعد از شهادت شهید بهشتی دل مردم را آتش زد و امام به خوبی به آن اشاره کرد، مظلومیت شهید بهشتی بود امام فرمودند که بهشتی مظلوم زیست، مظلوم شهید شد و خار چشم دشمنان اسلام بود.

خصیصه مظلومیت بهشتی خیلی از افکار التقاطی را که امیدوار بودند بیایند و در داخل سیستم‌های حکومتی ایران رسوخ کنند را کنار گذاشت، شاید اگر مظلوم بهشتی زنده بود به این اندازه که نمی‌توانست این همه آلودگی‌های فکری را از بین ببرد و در اوایل انقلاب بیرون کنند.

از دیگر نکات بسیار مهم شخصیت شهید بهشتی را می‌توان در تشکیلاتی و ساختاری بودن آن نام برد، حزب جمهوری اسلامی به عنوان یک تشکل جامعی که هم برای کشور برنامه داشت و هم منابع انسانی انقلابی را تکمیل و آموزش داد و برای نظام آماده کرد از افکار بلند این شهید والامقام بود.

هفتم تیر سال 1360 زمانی که آن حادثه اتفاق افتاد، دستور کار جلسه شهید بهشتی مسئله بررسی تورم در جامعه بود، امروز هم بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی مردم همچنان نگران تورمی هستند که کمر جامعه خصوصاً طبقات متوسط و پایین جامعه را خم کرده است، اینکه چهره‌ای بتوانند تشکیلاتی باشد و منافع انسانی جامعه را شناسایی کند و بتواند در مسائل نظام بکار بگیرد از ویژگی‌های بارز ایشان بود البته یارانی همچون مقام معظم رهبری، شهید باهنر و شهید بهشتی که مورد کینه دشمنان انقلاب بودند آنها هم یاوران خوبی برای شهید بهشتی بودند.
امروز چهره تابناک رهبر معظم انقلاب را می‌توان به عنوان برجسته‌ترین دوستان و یاران شهید بهشتی ببینیم که در انقلاب اسلامی می‌درخشد انشاءالله خداوند ادامه راه شهدا و شهید بهشتی را در وجود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی همچنان محفوظ نگه دارد و ایشان را برای انقلاب اسلامی و ملت ایران حفظ کند.

*فارس: از دیدگاه شما عملکرد قوه قضائیه در زمینه مبارزه با فساد چگونه است؟

عباسی: جایگاه افکار بلند شهید بهشتی در انقلاب اسلامی همچنان در برخی از شاگردان‌شان مانند آیت‌الله رئیسی و بخشی از نیروهای انقلابی نظام باقی است و آن درس‌های بزرگ ایشان در ذهن خیلی از شخصیت‌هاست که ما این روزها می‌بینیم، در صورت پیدا کردن جایگاه لازم می‌توانند آنها را ظهور و بروز دهند مانند اقدامات ارزشمندی که آیت‌الله رئیسی در جامعه نشان دادند و در این فاصله نسبت به برقراری عدالت و مواجهه با فساد به‌ویژه اینکه نسبت به ارزش‌های نظام و انقلاب همچنین منافع مردم با هیچ کسی تعارف ندارد و برخوردها را جدی گرفتند.

شهید بهشتی در این راستا دو فکر بلند داشتند که فکر می‌کنم آقای رئیسی یکی از آن افکار را دنبال می‌‌کنند و بخش دیگر باقی است که انشاءالله نظام اجرایی کشور بتواند دنبال کند، شهید بهشتی دنبال این بود که با ارائه روش‌های کارشناسی ارزشمند در جامعه، شرایط اقتصادی مردم را به شکل عادلانه پیش ببرد.

جریان تعامل جزو اندیشه بلند شهید بهشتی در قانون اساسی بود که معنایش عدالت اجتماعی بود، معنایش این بود که در جامعه تولید ثروت شود و عامه مردم بتوانند استفاده کنند نه فقط طبقات خاص؛ و ما ستون‌های بلندی از ثروت‌اندوزان را داشته باشیم و عده کثیری از طبقات مردم در سطح پایین جامعه قرار داشته باشند؛ ایشان معتقد بود اگر ما بتوانیم زمینه‌های اجتماعی تولید ثروت را ایجاد کنیم بسیاری از مفاسد کاهش پیدا خواهد کرد.

* از دیگر ابعاد شخصیت شهید بهشتی این بود که نسبت به برخورد با فساد با هر مقامی تعارف نداشت

از دیگر ابعاد شخصیت شهید بهشتی این بود که نسبت به برخورد با فساد با هر مقامی تعارف نداشت یکی از دلایل کینه بنی‌صدر به شهید بهشتی همین بود، شهید بهشتی می‌توانست مقتدرانه تذکر بدهد.

خوشبختانه ما این ایام داریم می‌بینیم که قوه قضاییه در پاشنه‌ای می‌چرخد که شهید بهشتی در آن زمان علاقه‌مند بود انقلاب اسلامی ما داشته باشد انشاء‌الله امیدوارم که بخش مبارزه با فساد در دل مردم امید و امیدواری را افزون‌تر کند.

*فارس: از دیدگاه شما عملکرد ارکان قوه قضائیه در استان گلستان در راستای مبارزه به فساد چگونه است؟

عباسی: بنده بعد از دوران نمایندگی، سال‌ها در استان گلستان نیستم و خیلی از نزدیک شاهد اقدامات قوه قضائیه در استان نبودم، اما اخباری که می‌رسد مثبت است که برای مسوولان این استان آرزوی توفیق می‌کنم.

*فارس: با توجه به اینکه شما در حزب جمهوری اسلامی در این منطقه مسوولیت داشتید خاطره‌ای از شهید بهشتی در ذهن دارید که برای مخاطبان درس‌آموز باشد؟

عباسی: ما شاگردان کوچکی از مکتب و اندیشه شهید بهشتی هستیم، بنده به عنوان دبیر حزب جمهوری اسلامی در استان گلستان منطقه دو مازندران بودم و به لحاظ تشکیلاتی شهید بهشتی به عنوان دبیر کل حزب جمهوری اسلامی بودند، بعد شهید باهنر و سپس مقام معظم رهبری مسوولیت این حزب را بر عهده داشتند.

همه ما از نصایح و افکار شهیدبهشتی در زمان انقلاب اسلامی بهره‎مند شدیم، اندیشه‌های بلند علمی، انقلابی و تشکیلاتی آن شهید بر هیچ کسی پوشیده نیست و آن اندیشه‌ها در همه ما تأثیر زیادی داشت.

شهید بهشتی به این نکته در جمع دوستان ما در گرگان گفتند «دوستان خاطرتان باشد که ما کمر طاغوت را شکستیم؛ چون اوایل انقلاب بود اما کله‌اش را هنوز نه» معنایش این بود که ما در ارکان سیاسی، نظام طاغوت را توانستیم شکست دهیم و افکار طاغوتی و افکار غیراسلامی هنوز در جامعه ما وجود دارد و باید بتوانیم به لحاظ فرهنگی بستر مهم انقلاب را تقویت کنیم این یک اندیشه بلند فکری و فرهنگی و انسان‌سازی بود که آن زمان ایشان تاکید داشتند.

مسئله دوم که واقعاً درس‌آموز است موضوع سعه‌صدر با افراد در درون جامعه است، ایشان در یکی از فرمایشات خود در تشکیلات خاطرم است که اشاره داشتند اگر عضوی در درون جامعه ما با مشکل مواجه شود بلافاصله با آن برخورد نمی‌کنیم و او را کنار نمی‌گذاریم، بلکه سعی می‌کنیم به او بگوییم که عضوی از وجود ما دچار عارضه شده همانند این ضرب‌المثل که « بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند؛ چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضوها را نماند قرار » باید با آن برخورد کنیم.

این بیت از شعر را وقتی می‌خواندند به ما گفتند چطور وقتی یکی از اعضای وجودمان درد بگیرد بلافاصله آن را قطع نمی‌کنیم و سعی در درمان آن داریم، حتی حاضریم زندگی‌مان را به خاطرش بفروشیم تا آن عضو را سالم به بدنه جسمی برسانیم، باید بدانیم اگر چنانچه یکی از اعضای جامعه ما با مشکل مواجه می‌شود تا می‌توانیم باید آن را هدایت کنیم و تا می‌توانیم باید آن را برگردانیم اما اگر نشد و مفسده وجود آن باعث می‌شود که بقیه جامعه را با مشکل مواجه کند آن وقت چاره‌ای نیست باید آن را کنار گذاشت.

ایشان همیشه این مسائل را با انگشت خودشان نشان می‌دادند و می‌گفتند هر موقع که این انگشت بریده را می‌بینم افسوس می‌خورم که ای کاش بود و ما می‌توانستیم آن را مداوا کنیم؛ این فلسفه ارزشمند سعه‌صدر اجتماعی و سیاسی شهید بهشتی است که جامعه ما و همه افراد باید سعی کنند از آن درس بگیرند که نسبت به اعضای خودمان یک چنین برخوردی کنیم اگر نشد اصلا اغماض نکنیم و به صورت جدی ولو نزدیک‌ترین از وجودمان باشد آن را جدا کنیم و کنار بگذاریم و اما نسبت به دشمن «اشدا علی الکفار» باشیم.

*فارس: نکته پایانی...

عباسی: بنده ضمن اینکه یکی از کارکردهای بزرگ شهید مظلوم بهشتی را کارکرد قضایی ایشان می‌دانم و بسیار خوب است که قوه قضاییه به تأسی از زندگی و افکار این شخصیت ارزشمند و شجاع همراه امام سعی همه ساله یاد و خاطره آن شهید را گرامی بدارد؛ خیلی علاقمندم سالانه کارگزاران انقلاب اسلامی یک بار سایر ابعاد شخصیتی و اندیشه‌های شهید بهشتی را بازخوانی کنند.

ما بعد از شهادت دکتر شهید بهشتی در گرگان همه ساله مراسم بزرگداشت داشتیم اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا که خیلی از مسائل جهانی از جمله حج امسال را تحت تاثیر قرار داد امسال نمی‌توانیم مراسم بزرگداشت شهید بهشتی و یاران باوفایش را در این منطقه برگزار کنیم.

* هرساله افکار شهید بهشتی واکاوی شود/ افکار عدالت‌محور اقتصادی شهید بهشتی سال‌هاست که مغفول مانده است

خوبست که هرساله افکار شهید بهشتی واکاوی شود؛ افکار عدالت‌محور اقتصادی شهید بهشتی سال‌هاست که مغفول مانده و یکی از دلایلی که ما در جامعه؛ فشار طبقاتی را مشاهده می‌کنیم و یک عده بسیار اندک سرمایه‌های بسیاری را در اختیار دارند و جمع کثیری از جامعه با مشکلات اقتصادی مواجه هستند دلیلش این است که اندیشه‌های عدالت‌محور اقتصادی و اجتماعی شهید بهشتی مورد غفلت قرار گرفته و بسیاری از سیاستمداران چه در مجلس و چه در دولت در این سال‌ها این بخش از افکار را کنار گذاشتند اینها باید دوباره برگردد و در نظام برنامه‌ریزی و سیاستگذاری کشور ما مورد توجه و عنایت قرار بگیرد.

شهید بهشتی در نظام تربیتی حرف‌های بزرگی برای تربیت انسان‌ها و در نظام تشکیلاتی کلام مهمی را برای حرکت انسان‌ها در اداره کشور داشتند ما برای شناساندن این شخصیت برجسته فقط نباید اکتفاء به یک هفته قوه قضاییه کنیم شهید بهشتی فراتر از همه‌ی این ابعاد بودند.

رسانه‌ها سعی کنند به صورت جدی‌تر اندیشه‌ها و افکار بلند شهید بهشتی را به جامعه معرفی کنند و در فضای مجازی هر یک از ابعاد شخصیتی این شهید به جامعه معرفی شود تا برخی افکار شهید بهشتی را در جامعه وارونه نشان ندهند.

انتهای پیام/83001/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول