اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

روزانه بیش از 150 هزار عدد ماسک سه لایه در کرمانشاه تولید می‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه گفت: در حال حاضر سه کارخانه تولید ماسک سه لایه ساده در استان با ظرفیت تولید روزانه بیش از 150 هزار ماسک سه لایه راه‌اندازی شده است.

روزانه بیش از 150 هزار عدد ماسک سه لایه در کرمانشاه تولید می‌شود

قباد محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص وسایل حفاظتی از کرونا و مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح، اظهار داشت: وسایل حفاظت فردی یکی از مسائل بسیار مهم در پیشگیری از بیماری ویروس کرونا است که شامل مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح، ماسک و دستکش و وسایل کادر درمان (لباس‌های کرونا، عینک و شیلد) است و تامین، تولید با کیفیت و توزیع آن با عهده معاونت غذا و دارو است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا مصرف این وسایل به شدت افزایش یافته طوری که حتی کشورهای پیشرفته هم با مشکل کمبود این وسایل روبه‌رو شدند با توجه به پتانسیل‌های خوب در استان و کشور به خصوص شرکت دانش‌بنیان توانستیم همان روزهای اول به کمک شرکت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تولید این وسایل را در کشور و استان شروع کنیم بطوری که کمترین مشکل را در این زمینه در مقایسه با کشورهای پیشرفته داشتیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه ادامه داد: در حال حاضر سه کارخانه تولید ماسک سه لایه ساده در استان با ظرفیت تولید روزانه بیش از 150 هزار ماسک سه لایه راه‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: در همان روزهای اول شیوع کرونا در استان 2 شرکت دانش‌بنیان برای تولید ماسک N95 مورد نیاز کادر درمان راه‌اندازی شد و به تازگی با توجه به آزمایش‌ها سازمان انرژی اتمی مشخص شده، ماسک‌های تولیدی استان از نوع N98 است که کیفیت بسیار بالایی دارد.

محمدی در ارتباط با تولید مواد ضدعفونی کننده بر پایه الکل، ادامه داد: 11 مجوز تولید این مواد در نیمه اول اسفندماه صادر کردیم و در این راستا دانشگاه الکل را در اختیار کارخانجات قرار داده و بطوری که در همان اسفندماه ما بی‌نیاز از مواد ضدعفونی کنندگان دست شدیم.

وی با بیان اینکه کمبودی در خصوص وسایل حفاظتی نداریم، افزود: تجهیزات پزشکی در این راستا در داخل استان و توسط تولید کنندگان داخل استان تولید و در اختیار داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

این مسؤول اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی مهمترین وسیله پیشگیری از کرونا را ماسک اعلام کرده است، ماسک را از مکان‌های مجاز تهیه و در شرایط بهداشتی استفاده کنید چون که احتمال مبتلا شدن به این بیماری را کاهش می‌دهد.

وی در  توضیح نوع ماسک استفاده شده، گفت: ماسک سه لایه ساده کفایت می‌کند توصیه می‌شود در کنار استفاده از ماسک فاصله رعایت شود، ولی ماسک‌های N95 سوپاپ‌دار با وجود اینکه تعداد لایه‌های آن بیشتر است ولی سوپاپ‌دار نفس را بیرون می‌دهند و توصیه می‌شود مردم ماسک سوپاپ‌دار استفاده نکنند.

محمدی تصریح کرد: ماسک N95 که در اختیار کادر درمان، بدون سوپاپ است و کاملا بسته و با تعداد لایه‌های بیشتر و قدرت پیشگیری آن خیلی بهتر است، البته نفس کشیدن در آن قدری سخت است.

وی ادامه داد: ماسک در داروخانه‌ها توزیع می‌شود بیش از 90 درصد از ماسک‌هایی که در داروخانه توزیع می‌شود بدون سوپاپ است و 10 درصد باقی‌مانده هم کنترل شده هستند، ولی باز هم قدری هوای دم را بیرون می‌دهد، لذا توصیه می‌شود از ماسک بدون سوپاپ استفاده شود.

محمدی در ارتباط با ماسک‌های تولیدی از مکان‌های خاص، تصریح کرد: ماسک‌هایی که از این مراتب تحویل معاونت داده می‌شود استریل شده و تحویل داروخانه‌ها داده می‌شود اگر مردم این نوع ماسک‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند تایید شده هستند ولی خارج از این مکان نه، تایید نمی‌شوند.

کشف 100 هزار عدد ماسک قاچاق در کرمانشاه

وی اشاره‌ای به کشفیات اخیر ماسک در استان داشت و در خصوص نحوه توزیع آن‌ها، گفت: 100 هزار عدد ماسک قاچاق اخیرا توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در استان کشف شده که تحویل معاونت داده شده و ما منتظر حکم تعزیرات حکومتی هستیم.

محمدی خاطرنشان کرد: نحوه توزیع آن بستگی به حکم تعزیرات حکومتی دارد اگر در حق دولت ضبط شود به صورت رایگان در اختیار پرسنل درمان و برخی اداره‌ها قرار می‌گیرد و اگر حکم داده شود که باید مبلغی در ازای این ماسک‌ها به قاچاقچی داده شود در آن صورت در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه ماسک‌ مورد تایید به هیچ وجه قابل شست و سو نیستند، گفت: ماسک‌های که مورد تایید وزارت بهداشت هستند در درجه اول برای استفاده یک‌بار مصرف توصیه می‌شود، اما اگر به ماسک دست نزنید و در دمای 40 درجه به مدت 2 روز باشد می‌توان دوباره استفاده کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در ارتباط با جنس ماسک مورد تایید، افزود: جنس ماسک مورد تایید وزارت بهداشت پلیمری است وقتی شسته شود خراب می‌شود به هیچ وجه نباید شست و شو داده شود.

وی با بیان اینکه درصد حفاظتی ماسک پارچه‌ای کم است، تصریح کرد: طی هفته‌های اخیر تعداد مبتلایان در استان افزایش داشته و این فشار سنگینی را به بیمارستان‌ها وارد کرده، لطفا مردم پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

انتهای پیام/پ/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول