اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی در کشور صادر شد

رئیس سازمان امور عشایری ایران گفت: نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی برای آروشه مهدی‌شهر صادر شد.

نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی در کشور صادر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از مهدی‌شهر، کرمعلی قندالی صبح امروز در جلسه شورای عشایری استان سمنان که در منطقه ییلاقی ویجارم از توابع شهرستان مهدی‌شهر برگزار شد، با اشاره به اقدامات این سازمان در راستای ساماندهی عشایر اظهار کرد: طرح ساماندهی عشایر ایران مبتنی بر ساماندهی عشایر کوچنده با انجام اقدامات بسیار خوب زیرساختی در حوزه‌های راه، آب، تأمین جایگزین سوخت فسیلی، تأمین کالاهای اساسی و توزیع در بین عشایر کشور در حال انجام است. 

قندالی گفت: سازمان امور عشایر ایران با انجام اقدامات مناسب در حوزه راه، بیش از ۹۵ درصد از سامانه‌های این حوزه را ایمن‌سازی و ضمن نقشه‌برداری از تمام این راه‌ها و مسیر کوچ، آن‌ها را به‌منظور حفاظت و جلوگیری از تصرف غیرمجاز در سامانه‌های دستگاه‌های مختلف ثبت کرده است. 

رئیس سازمان امور عشایری ایران اضافه کرد: با اقدامات سازمان امور عشایر ایران تا پایان امسال به ۶۳ درصد از عشایر به‌صورت شبکه‌ای آب‌رسانی خواهد شد که برای این منظور، ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

قندالی بیان کرد: تاکنون ۲۵۳ میلیارد تومان آن با انجام ۴۱۳ پروژه و بهره‌مندی 17 هزار خانوار از آب سالم تخصیص یافته و مابقی این اعتبار نیز تا پایان سال ۹۹ جذب خواهد شد. 

وی گفت: با هدف تجهیز ناوگان آب‌رسانی به عشایر طی سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ دستگاه تجهیزات آب‌رسان شامل تانکر آب‌رسان یا وسایل کمک‌دار مجهز به تانکر خریداری و بین عشایر توزیع شده و در حال حاضر نیز روزانه بیش از ۶۰۰ دستگاه تانکر عملیات آب‌رسانی به عشایر را به‌صورت منظم به انجام می‌رسانند. 

رئیس سازمان امور عشایری ایران با تشریح طرح این سازمان مبنی بر کاهش استفاده از سوخت فسیلی و در اختیار نهادن پنل های خورشیدی در میان عشایر کشور گفت: تاکنون بیش از 28 هزار پنل خورشیدی در میان خانوارهای عشایری توزیع شده و 25 هزار پنل دیگر نیز امسال و سال آینده به عشایر واگذار خواهد شد.

قندالی با اشاره به اقدامات این سازمان در اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز گفت: تا امروز یک هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به‌عنوان سرمایه در گردش و به‌منظور اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز تخصیص و جذب شده و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز ۶۰۰ میلیارد تومان دیگر از محل صندوق ذخیره ملی و با عاملیت بانک کشاورزی به عشایر پرداخت شود. 

وی اضافه کرد: شورای عالی امور عشایر سه مصوبه مهم در بخش‌های سواد، دانش و مهارت و نیز بهداشت را اجرایی کرده که بر این اساس، از سال ۱۳۹۷ تاکنون اقدامات بسیار خوب و مناسبی در حوزه‌های آموزش، ترویج، بهداشت و .... به انجام رسیده است. 

رئیس سازمان امور عشایری ایران در توضیح اقدامات این سازمان در حوزه بهداشت و درمان با ارائه آماری از وضع شیوع کرونا در میان عشایر گفت: با انجام طرح غربالگری عشایر بیش از 215 هزار خانوار عشایری ایران مورد معاینه و انجام آزمایش‌های مختلف کرونا قرار گرفته که از این تعداد، ۷۰۰ نفر مشکوک به کرونا تشخیص داده شدند.

قندالی بیان کرد: با انجام آزمایش‌های تخصصی، ابتلای ۷۲ نفر از آن‌ها قطعی اعلام شد که از این تعداد تنها ۴۲ نفر نیاز به بستری و استفاده از دارو پیدا کرده و خوشبختانه هیچ آمار تلفاتی به‌واسطه شیوع کرونا در میان عشایر ایران گزارش نشده است. 

وی از کسب نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی در حوزه عشایر ایران خبر داد و افزود: نخستین مجوز استانداردسازی مواد لبنی برای آروشه سنگسر صادر شده که امیدواریم با دریافت این مجوز و انجام استانداردسازی آرشه، شاهد برند سازی این محصول باکیفیت عشایری و معرفی آن به تمام دنیا باشیم. 

وی از عشایر و کوچندگان به‌عنوان جامعه مولد، کم‌توقع و حافظان میراث فرهنگی و طبیعی ایران یاد و عنوان کرد: زندگی عشایر ایران با طبیعت عجین شده و عشایر حفظ و نگهداری از طبیعت را وظیفه خود دانسته و همواره با برداشت عاقلانه از طبیعت و تولید خروجی‌های بسیار باارزش لبنی و صنایع‌دستی در جهت جلوگیری از تخریب و عدم زیان به منابع طبیعی کوشیده‌اند. 

قندالی اضافه کرد: بیش از 400 هزار تن محصولات لبنی، 195 هزار تن گوشت قرمز مصرفی مردم کشور و ۳۵ درصد از صنایع‌دستی ایران را عشایر و کوچندگان تأمین کرده و ۳۵ میلیون هکتار از بهترین اراضی کشور در اختیار آنان است.

وی گفت: لازم است تا با توجه به درخواست‌ها و انتظارات این قشر پرتلاش و زحمتکش، زمینه‌های مساعدت هر چه بیشتر و تأمین احتیاجات این عزیزان را فراهم آوریم.

انتهای پیام/74003/م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول