اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

امنیت شهری شیراز با ارائه طرحی ویژه در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی

پیگیری طرح ویژه امنیتی اجتماعی در حوزه اجتماعی تأثیری غیر‌قابل انکار بر امنیت شهری و پیرو آن رضایت شهروندان و ارتقاء صنعت گردشگری به دنبال دارد.

امنیت شهری شیراز با ارائه طرحی ویژه در حوزه آسیب‌دیدگان اجتماعی

خبرگزاری فارس شیراز، فاطمه خسروپور|امنیت شهروندان و ارتقای آن یکی از اولویت‌های اساسی تئوری‌پردازان شهری است که نقش کالبدی شهر بر کاهش جرایم شهری و یا کاستن از وقوع جرم، جدا از اثرات اجتماعی و فرهنگی طراحی محیط‌های امن شهری بر الگوهای رفتار شهروند و بهبود کیفیت محیطی نواحی سکونتی مورد بررسی قرار گیرد.

اقدامات اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در راستای ساماندهی معتادین متجاهر به همراه تست کرونا برای این افراد انجام شد و حدود ۵۰۰ نفر از معتادین متجاهر در مراکز درمانی و کمپ‌های ترک اعتیاد شیراز ساماندهی شدند.

ساماندهی معتادین متجاهر در شرایط شیوع ویروس کرونا

یوسف آفرینی رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی در این خصوص گفت: در این طرح نخست تست کرونا انجام شد٬ آن‌هایی که نتیجه تست‌شان منفی بود در کمپ‌های ترک اعتیاد ساماندهی شدند و آنها که نتیجه تست آنها مثبت بود٬ جهت درمان کرونا به مراکز درمانی کرونا سپرده شدند.

وی افزود: مجوز ساماندهی معتادین متجاهر در شرایط شیوع ویروس کرونا با تلاش و پیگیری استانداری، فرمانداری، شهرداری، بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه علوم پزشکی صادر شد و اجرای این طرح نیز یک کار مشترک با همکاری دستگاه‌های متعدد است.

 رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز در خصوص نحوه انجام طرح گفت: افراد جامعه هدف ابتدا توسط بخش فوریت‌های اجتماعی اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شیراز و نیروی انتظامی به این اداره آورده می‌شوند و سپس توسط نیروهای دانشگاه علوم پزشکی شیراز از آن‌ها تست کرونا گرفته می‌شود و سرانجام با کمک‌ مجموعه بهزیستی، اقدامات مربوط به غربالگری و ساماندهی برای این افراد انجام می شود.

آفرینی بیان کرد: هنوز تعداد قابل توجهی از این افراد در برخی محله‌های شیراز هستند که احتیاج به درمان و حمایت دارند٬ از همین رو امیدوارم به زودی ظرفیت جدیدی برای ساماندهی این افراد ایجاد شود تا هم مردم این محله‌ها به آرامش برسند و هم این افراد آسیب‌دیده از حمایت‌های درمانی برخوردار شوند.

انسان‌ها اولویت اصلی مربوط به آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند

سعید زحمت‌کشان از فعالان اجتماعی حوزه مدیریت شهری در زمینه موضوعات مربوط به آسیب‌دیدگان اجتماعی و تاثیرات کوتاه‌مدت و دراز مدت این مسئله در شهر شیراز گفت: موضوعی که امروز تبدیل به یک مسئله شده و به نوعی تمامی مجموعه‌ها و دستگاه ها را درگیر خود کرده٬ ناشی از مولفه‌های گوناگونی است که هریک متولی خاص خود را دارد و امروزه نیز اقدامات بسیار خوبی در زمینه آسیب‌شناسی فرآیند به وجود آمدن این مسئله و برون‌داد مشکلات ایجاد شده توسط متخصصان در حال انجام است.

وی افزود: انسان‌ها موضوع با اولویت و به‌نوعی صورت مسئله اصلی مربوط به آسیب‌دیدگان اجتماعی هستند. انسان‌هایی که به دلیل زیاده‌خواهی جریان‌هایی یا بازدهی نامطلوب دستگاه‌هایی یا اینکه اشتباهاتی که متوجه شخص و اطرافیان نزدیک آن‌ها است، گرفتار چنین معضلات و مشکلات شده‌اند و به باور اینجانب، هدف و چشم‌انداز برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها باید در جهت تکمیل به جریان افتادن مراحل بازپروری چرخه زندگی این انسان ها باشد.

زحمت‌کشان اشاره کرد: شهر شیراز، معتدل و خوش آب و هوا که پیشتر با اعتبار پایتخت فرهنگی ایران و اکنون نیز در کنار آن اعتبار، به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در کشور شناخته می شود.

 

وی ادامه داد: علاوه بر شهروندان، هرساله نیز گردشگران و زائران زیادی از این شهر دیدن می کنند و در زمینه موضوع آسیب های اجتماعی با توجه به اینکه شیراز را در ایران و جهان به عنوان شهری مهاجرپذیر و دوستدار شهروند با سوغات عشق و مهرورزی می شناسند همواره در زمینه های مختلف تلاش هایی مثبت انجام شده که تاکنون از راهکارهای گوناگونی صحبت به میان آمده است.

وی بهترین راهکار در خصوص آسیب‌های اجتماعی پیش‌آمده و تاثیر آن در مناطق مختلف شهری به ویژه منطقه تاریخی فرهنگی را رویکرد و اقدامات پیشگیرانه و بعد ساماندهی عنوان کرد و اشاره کرد:  در شیراز به ویژه در مناطقی که به دلائل مختلف از فرآیند توسعه و دستیابی به امکانات شهری عقب مانده‌اند که البته بعضی از این مناطق همچون منطقه تاریخی فرهنگی که به عنوان گنجینه ثروت‌های فرهنگی ما به حساب می‌آید، بهترین اقدام موثر، پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی است و در این خصوص نمونه‌های موفقی در شهرهای مختلفی نظیر جهرم، فسا و ... را هم اکنون شاهد هستیم.

 

 

در واقع پیگیری طرح ویژه امنیتی اجتماعی در حوزه اجتماعی تأثیری غیر‌قابل انکار بر امنیت شهری و پیرو آن رضایت شهروندان و ارتقاء صنعت گردشگری به دنبال دارد.

آسیب‌های اجتماعی در بافت تاریخی باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده است

فرنوش دارایی، کارشناس روانشناس و مدیر سازمان مردم‌نهاد شمیم لحظه‌های ماندگار (تحت نظارت فرمانداری شیراز) در خصوص وضعیت فعلی و اقدامات در دست انجام متولیان حوزه آسیب‌های اجتماعی مطرح کرد: آسیب‌های اجتماعی که تمامی معضلات جامعه را در برمی‌گیرد، در برخی از محله‌های شیراز خصوصا بافت تاریخی به‌دلیل تراکم جمعیت و اسکان یافتن اقوام و فرهنگ‌های  مختلف متاسفانه باعث بروز مشکلات عدیده‌ای شده که حضور دائمی معتادین متجاهر کارتن‌خواب نیز مزید برعلت شده و موجبات بر هم خوردن آرامش و امنیت ساکنین بافت تاریخی و سرمایه‌گذاران و مرمت‌گران بخش خصوصی شده است.

وی ادامه داد: باتوجه به پژوهش‌های انجام‌گرفته توسط همکاران ما بهترین راه‌حل ممکن  اسکان معتادین و متمرکز نمودن این افراد در نقطه‌ای دور از شهر با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و کنترل شده، می‌تواند در بازگرداندن آرامش روانی و امنیت ساکنین بافت تاریخی و همچنین رونق صنعت گردشگری این محله های زیبای شناسنامه دار با قدمت تاریخی نقش بسزایی را ایفا نماید.

وی افزود: اعتیاد ماهیتی وسواسی اجباری دارد که این حالت روانی موجب می‌شود تا افکار غیرقابل کنترل همراه با اجبار به مصرف باعث شوند تا فرد معتاد به طور مرتب به مصرف بپردازد٬ بدون آنکه به عواقب آن بیندیشد و این حالت می تواند درتوانایی فرد برای داشتن یک زندگی عادی اختلال ایجاد نماید.

این فعال اجتماعی گفت: بنابراین بررسی شخصیت روحی و روانی  یک مصرف‌کننده موادمخدر و بازگرداندن او به آغوش جامعه و خانواده نیازمند تلاش و همتی مضاعف است.

آن چیزی‌که اهمیت دارد و به عنوان هدف اصلی این اقدامات چه از جانب متولیان و چه داوطلبان و خیرین است، برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند است که این انسان‌های آسیب‌دیده نظیر معتادان به مواد مخدر، کودکان کار، زنان بدسرپرست یا بی سرپرست، بیماران خاص را طی یک فرآیند تعریف شده به جامعه بازگردانده شود٬چراکه این موضوع در شأن شیراز٬ شهر سومین حرم اهل بیت(ع) نیست.

انتهای پیام/ م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول