اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال یک سری اصول معاملاتی است که برای ارزیابی سرمایه ها و شناسایی فرصت های معاملاتی با تجزیه و تحلیل روندهای آماری جمع آوری شده از فعالیت های معاملاتی، مانند حرکت و حجم قیمت به کار می رود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

بر خلاف تحلیل بنیادی، که سعی دارد ارزش اوراق بهادار را براساس نتایج معاملاتی مانند فروش و درآمد ارزیابی کند، تحلیل تکنیکال روی بررسی قیمت و حجم تمرکز دارد. از ابزارهای تحلیل تکنیکال برای بررسی دقیق راه هایی استفاده می شود که از طریق آنها عرضه و تقاضا اوراق بهادار روی تغییرات قیمت، حجم و نوسانات ضمنی تأثیر میگذارند. تحلیل تکنیکال اغلب برای تولید سیگنال های معاملاتی کوتاه مدت از ابزارهای مختلف نمودار استفاده می شود، اما همچنین می تواند به بهبود ارزیابی قدرت یا ضعف یک سهام نسبت به بازار گسترده تر یا یکی از بخش های آن کمک کند. این اطلاعات به تحلیلگران کمک می کند تا تخمین و ارزیابی کلی خود را بهبود بخشند.

تحلیل تکنیکال را می توان برای هرگونه اوراق بهادار با داده های معاملاتی تاریخی استفاده کرد. این داده ها شامل سهام، معاملات آتی، کالاها، درآمد ثابت، ارز و سایر اوراق بهادار است. در آموزش بورس، ما معمولاً سهام را در مثالهای خود تجزیه و تحلیل خواهیم کرد، اما به خاطر داشته باشید که این مفاهیم می توانند برای هر نوع اوراق بهادار کاربرد داشته باشند. در حقیقت، تحلیل تکنیکال به مراتب بیشتر در کالاها و بازارهای فارکس متداول است که معامله‌گران روی حرکت کوتاه مدت قیمت تمرکز دارند.

مبانی تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال که امروزه از آن نام می بریم برای اولین بار توسط چارلز داو و در نظریه داو در اواخر دهه 1800 معرفی شد. چندین محقق برجسته از جمله ویلیام پی همیلتون، رابرت ره، ادسون گولد و جان مگی از آن پس به پیشرفت مبانی و مفاهیم تئوری داو کمک کردند. در عصر حاضر، تحلیل تکنیکال تحول پیدا کرده است و شامل صدها الگو و سیگنال می شود که طی سالها مطالعه و تحقیق توسعه یافته اند.

تحلیل تکنیکال از این فرضیه نشات می گیرد که فعالیت معاملاتی گذشته و تغییر قیمت یک سهام می تواند شاخص های ارزشمندی از حرکت قیمتهای آینده آن سهام در آموزش بورس باشد و با قوانین مناسب سرمایه گذاری یا معاملاتی هماهنگ است. تحلیلگران حرفه ای غالباً از تحلیل تکنیکال در کنار دیگر انواع تحقیق استفاده می کنند. معامله گران خرده فروش ممکن است فقط بر اساس نمودارهای قیمت اوراق بهادار و آمارهای مشابه تصمیم گیری کنند، اما تحلیلگران حقوق صاحبان سهام تحقیقات خود را به ندرت محدود به تحلیلهای بنیادی یا تکنیکال می کنند.

فرضیات بنیادی تحلیل تکنیکال

دو روش اصلی برای تجزیه و تحلیل اوراق بهادار و تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری وجود دارد: تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال. تجزیه و تحلیل بنیادی شامل تجزیه و تحلیل صورت های مالی یک شرکت برای تعیین ارزش متعارف آن شرکت است، در حالی که تحلیل تکنیکال مبتنی بر این فرضیه است که قیمت اوراق بهادار منعکس کننده تمام اطلاعات در دسترس عموم است و در عوض روی تجزیه و تحلیل آماری حرکات قیمت تمرکز میکند. تحلیل تکنیکال به جای تجزیه و تحلیل رفتارهای بنیادی سهام، تلاش می کند با بررسی الگوها و روندها، منطق پنهان در روند قیمت های بازار را درک کند.

چارلز داو یک سری از مقاله ها را منتشر کرد که به مبحث تئوری تحلیل تکنیکال می پردازند. نوشته های وی شامل دو فرضیه بنیادی است که همچنان به شکل چارچوبی برای تحلیل تکنیکال باقی مانده اند.

بازارها با مقادیر تعیین کننده عوامل موثر بر قیمت سهام کارآمد هستند، اما
به نظر می رسد حتی حرکات تصادفی قیمت بازار با الگوها و روندهای قابل شناسایی، که با گذشت زمان میل به تکرار دارند، حرکت می کنند.

 

امروزه موضوع تحلیل تکنیکال بر کارهای داو استوار است. تحلیلگران حرفه ای معمولاً سه فرضیه کلی را برای این اصل قبول دارند:

1: بازار همه چیز را محاسبه می کند

تحلیلگران تکنیکال معتقدند که همه چیز از اصول یک شرکت گرفته تا فاکتورهای گسترده بازار تا روانشناسی بازار همگی در قیمت سهام گنجانده شده است. این دیدگاه با فرضیه بازارهای کارآمد (EMH) که نتیجه مشابهی راجع به قیمت ها فرض می کند، سازگار است. تنها نکته باقیمانده تحلیل حرکات قیمت است که تحلیلگران تکنیکال آن را محصول عرضه و تقاضا یک سهام خاص در بازار می دانند.

2: قیمت در روندهای خاص حرکت می کند

تحلیلگران تکنیکال انتظار دارند که قیمت ها حتی در حرکات تصادفی بازار، بدون در نظر گرفتن چارچوب زمانی، روندهایی را نشان دهند. به عبارت دیگر، قیمت سهام به جای حرکت نامنظم احتمالاً روندی که در گذشته داشته است را ادامه می دهد. بیشتر استراتژیهای معاملات تکنیکال براساس همین فرضیه است.

3: تاریخ تمایل به تکرار دارد

تحلیلگران تکنیکال معتقدند که تاریخ تمایل به تکرار خود را دارد. ماهیت تکراری حرکات قیمت اغلب به روانشناسی بازار نسبت داده می شود که براساس احساساتی مانند ترس یا هیجان بسیار قابل پیش بینی است. تحلیل تکنیکال از الگوهای نمودار برای تحلیل این احساسات و از حرکات بعدی بازار برای درک روندها استفاده می کند. در حالی که بسیاری از انواع تحلیل تکنیکال بیش از 100 سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، هنوز اعتقاد بر این است که این تحلیل ها کاربردی هستند زیرا الگوهای موجود در حرکات قیمت را نشان می دهند که اغلب خود را تکرار می کنند.

تحلیل تکنیکال چگونه مورد استفاده قرار می گیرد؟

تحلیل تکنیکال سعی در پیش بینی حرکت قیمت ابزار معاملاتی دارد که عموماً تحت تأثیر نیروهای عرضه و تقاضا باشد، از جمله سهام، اوراق قرضه، معاملات آتی و جفت ارز. در واقع برخی تحلیل تکنیکال را صرفاً مطالعه نیروهای عرضه و تقاضا می دانند که در حرکات قیمت بازار یک سهام بازتاب می شود. تحلیل تکنیکال معمولاً برای تغییرات قیمت بکار گرفته می شود، اما برخی از تحلیلگران اعداد دیگری غیر از قیمت، از جمله حجم معاملات یا رقم بهره باز را ردیابی می کنند.

در سراسر صنعت بورس صدها الگو و سیگنال وجود دارد که توسط محققان برای حمایت از معامله با تحلیل تکنیکال توسعه یافته اند. تحلیلگران تکنیکال همچنین انواع مختلفی از سیستمهای معاملاتی را توسعه داده اند که در پیش بینی و معامله بر اساس حرکات قیمت به آنها کمک میکنند. برخی از شاخص ها در درجه اول بر شناسایی روند فعلی بازار از جمله حوزه های پشتیبانی و مقاومت متمرکز هستند، در حالی که برخی دیگر بر تعیین قدرت یک روند و احتمال ادامه آن تمرکز دارند. شاخص های پرکاربرد تکنیکال و الگوهای نمودار شامل خطوط روند، کانالها، میانگین حرکت و شاخص های حرکت هستند.

به طور کلی ، تحلیلگران تکنیکال به انواع گسترده ای از شاخص های زیر نگاه می کنند:

روند قیمت
الگوهای نمودار
شاخص های حجم و حرکت
نوسانگرها
میانگین حرکت
سطح پشتیبانی و مقاومت

تفاوت بین تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال، دو عمده مکاتب فکری وقتی به بازارها ورود پیدا میکنند، در دو انتهای مخالف طیف قرار دارند. هر دو روش برای تحقیق و پیش بینی روندهای آینده در قیمت سهام استفاده می شود و مانند هر استراتژی یا فلسفه سرمایه گذاری، هر دو طرفداران و مخالفان خود را دارند.

تحلیل تکنیکال در این مورد با تحلیل بنیادی تفاوت دارد که قیمت و حجم سهام تنها داده های ورودی برای تحلیل هستند. فرضیه اصلی این است که تمام مبانی های شناخته شده در تعیین قیمت تعامل دارند بنابراین نیازی به توجه دقیق به آنها نیست. تحلیلگران تکنیکال سعی ندارند که ارزش ذاتی اوراق بهادار را بسنجند، بلکه در عوض از نمودار سهام استفاده می کنند تا الگوها و روندهایی را مشخص کنند که نشان می دهند سهام در آینده چه رویکردی خواهد داشت.

محدودیت های تحلیل تکنیکال

برخی از تحلیلگران و محققان دانشگاهی انتظار دارند تا EMH اثبات کند که چرا آنها نباید توقع داشته باشند اطلاعات عملی در داده های گذشته قیمت و حجم درج شود. با این حال، با همین استدلال، چرا مبانی یک شرکت نباید اطلاعات عملی را ارائه دهند. این دیدگاه ها به عنوان جنبه های ضعف و نیمه قوی EMH شناخته می شوند.

 

سومین انتقاد از تحلیل تکنیکال این است که در بعضی موارد عمل میکند اما فقط به این دلیل که شامل یک پیشگویی است که تنها خود را قانع میکند. به عنوان مثال بسیاری از معامله گران تکنیکال دستور توقف ضرر را زیر میانگین حرکت 200 روزه یک شرکت خاص قرار می دهند. اگر تعداد زیادی از معامله گران این کار را انجام دهند و سهام به این قیمت برسد، تعداد زیادی درخواست فروش وجود خواهد داشت که روند سهام را تحت فشار قرار می دهد و حرکات پیش بینی شده توسط معامله گران را تأیید می کنند.

سپس سایر معامله گران آموزش بورس شاهد کاهش قیمت خواهند بود و جایگاه خود را نیز به فروش می رسانند که موجب افزایش قدرت روند میشود. این فشار فروش کوتاه مدت می تواند قانع کننده باشد، اما نمی تواند به طور دقیق تعیین کند که قیمت دارایی از هم اکنون تا هفته ها یا ماه ها کجا خواهد بود. در مجموع، اگر تعداد کافی افراد از همان سیگنال ها استفاده کنند، می توانند باعث پیش بینی حرکت توسط سیگنال شوند، اما این گروه از معامله گران نمی توانند به تنهایی و در دراز مدت قیمت را هدایت کنند.

این بود خلاصه ای از کاربرد تحلیل تکنیکال در آموزش بورس برای اینکه در بازار بورس فعالیت داشته باشید پیشنهاد میکنیم پکیج آموزش بورس را تهیه کنید.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول