اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

مرکز نوآوری صنعت رسانه‌های صوت و تصویر افتتاح شد

مرکز نوآوری صنعت رسانه‌های صوت و تصویر با حضور علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما افتتاح شد.

مرکز نوآوری صنعت رسانه‌های صوت و تصویر افتتاح شد

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس، مرکز نوآوری صنعت رسانه‌های صوت و تصویر با حضور علی عسکری، رئیس رسانه ملی و دکتر ستاری، معاون فناوری رییس جمهور افتتاح شد.

بنا بر این گزارش، علی عسکری در این مراسم گفت: این مرکز یکی از افتخارات کشور است که به همت سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر رسانه ملی (ساترا) و با همراهی شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است.

وی افزود: این مرکز بستر شتاب‌دهنده برای ساترا خواهد بود و در ارتباطی دوسویه از ظرفیت‌های بالقوه شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها بهره خواهد برد.

رئیس رسانه ملی با اشاره به سیر تحول تاریخی فناوری در ایران گفت: ایران از گذشته تاکنون مسیر پر فراز و نشیبی را برای رسیدن به این موفقیت طی کرده و این مسیر با گذر از بزنگاه‌های تاریخی که ایران را از زمان قاجار تا پهلوی مجبور به وادادگی و عقب‌نشینی کرد، به‌سختی طی شده است.

علی عسکری با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی تولید علم در مسیر خوداتکایی و امنیت شکل تازه‌ای به خود گرفت، افزود: این روحیه را می‌توان در صنعت دفاعی دید که به شکل‌گیری این باور در حوزه‌های دیگر ازجمله فضای مجازی کمک کرده است.

وی ادامه داد: این توانمندی به ما کمک کرده است تا شاهد گفتمان خوبی در اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم و خدا را شکرگزاریم که رسانه ملی نیز در این مسیر تأثیرگذار بوده است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به اهمیت توجه به صوت و تصویر فراگیر عنوان کرد: اکنون هم‌جواری اینترنت و تلویزیون، فناوری نوینی را به ارمغان آورده که به ما کمک می‌کند تا از تلویزیون‌های تعاملی تأثیرات رسانه‌ای‌مان را شاهد باشیم.

علی عسکری با اشاره به حضور مؤثر ساترا در فضای صوت و تصویر فراگیر اظهار کرد: راه‌اندازی این مرکز گام دیگری از سوی مرکز نوآوری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر برای ایجاد تنظیم گری مؤثر در فضای مجازی کشور بوده است و کمک زیادی به پاکیزه شدن فضای فرهنگی کشور خواهد کرد.

همدلی و وحدت برای رسیدن به پیشرفت‌های نوین

سورنا ستاری، معاون علمی فناوری رییس جمهور نیز در این مراسم، بزرگ‌ترین دستاورد این رویداد را وحدت و انسجام مجلس، دولت، رسانه ملی و حتی شهرداری دانست و گفت: در این ۷، ۸ سال اخیر شاهد اهتمام تمام دستگاه‌ها برای رسیدن به فناوری‌های علمی‌بودیم و آنچه در این رویداد مهم است، همدلی و وحدت برای رسیدن به پیشرفت‌های نوین بوده است.

وی افزود: اکوسیستمی‌برای دانشگاه شریف در حال شکل‌گیری است که الگوی همه دانشگاه‌ها خواهد شد و مدلی که دانشگاه در پیش دارد به این صورت است که نباید پولش را از دولت بگیرد و اصلاً منابع دولت برای توسعه دانشگاه کافی نیست.

ستاری تصریح کرد :دانشگاه در صورتی اثرگذار است که وارد صنعت شود و با ارتباط با بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان جهت دهنده به مسیر فناوری کشور باشد و امروز بیش از گذشته شاهد این حرکت هستیم.

**راه‌حل‌های فناورانه برای تنظیم‌گری

سید صادق امامیان رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در این مراسم گفت:این اتفاق به شکل نمادین است که عرصه رقابت رسانه و قاعده مندی رسانه را نشان می‌دهد، بدون حضور شرکت‌های دانش بنیان این اتفاق نمی‌افتاد اکنون ما راه حل‌های فناورانه پیدا کرده‌ایم تا به سمت تنظیم‌گری و تنظیم جریمه تنظیم‌گری فناوری محور برویم. 

وی ادامه داد: با راه اندازی این مرکز خدمات به شرکت های مختلف در زنجیره ارزش صوت و تصویر فراگیر گسترش می یابد که در نهایت به گسترش تولید و انتشار محتوای بومی در رسانه های صوت و تصویر خواهد شد. این اقدام منجر به حفاظت از مرز‌های حاکمیت رسانه‌ ای جمهوری اسلامی خواهد شد.

امامیان گفت: مزیت‌های ایران در تنظیم گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر به دلیل شکل‌گیری صنعت رسانه‌های فراگیر است ابتدا باید تنظیم‌گری را قانونمند کنیم و وارد بازار شویم که این اتفاق افتاده است. در کنار آن زیست‌بوم ملی رسانه‌های صوت و تصویر اهمیت زیادی دارد.

**باطنی: به دنبال شناسایی جوانان مستعد هستیم

 

در این مراسم محمدصادق باطنی رئیس هیات مدیره رسانا گفت: در این مرکز به دنبال آن هستیم تا با شناسایی جوانان مستعد و توانمند، زمینه رشد تخصصی و تولید محصولات حرفه ای آنها را فراهم آوریم و رسانا را به برند تولیدات نوآورانه کاراولی های سازمان تبدیل کنیم. در این مرکز برای نخستین بار تیمهای جوان می توانند طرحهای خود را از مجرای رسانا برای سازمان صداوسیما ارسال کنند و پس از طی مراحل داوری توسط تهیه کننده ها و مدیران سازمان وارد دوره شتابدهی این مرکز شده و پس از تکمیل طرحهایشان، سرمایه مورد نیاز برای تولیدات مربوطه را فراهم نمایند.

در ادامه کمیل سوهانی، مدیر مرکز نوآوری رسانا درباره کارهای انجام شده در این مرکز تا کنون گفت: فراخوان نخستین دوره شتابدهی این مرکز، شهریور 98 داده شد. 100 طرح در قالبهای مستند، برنامه تلویزیونی، برنامه رادیویی، فیلم کوتاه، تیزر فرهنگی، واقعیت افزوده و مجازی، بازیهای رایانه ای، مینی سریال، پادکست و نماهنگ برای این مرکز ارسال شد و پس از طی مراحل داوری و پیش شتابدهی، نهایتا 7 تیم به مرحله تولید و شتابدهی راه یافتند. طرحهای این تیمها شامل یک مسابقه تلویزیونی اتاق فرار به نام رمز و راز، یک مسابقه تلویزیونی مبتنی بر واقعیت افزوده به نام فضانورد، یک سریال طنز (سیتکام) تعاملی به نام خانواده روبراه، یک مستند به نام دیوانگی، یک برنامه رادیویی به نام میدان فردوسی و یک هاردتاک در حوزه نسل جدید به نام دهه هشتادیا هستند که تمامی طرحها پس از جذب سرمایه هم اکنون در مراحل پیش تولید جهت آماده سازی برای پخش از رسانه ملی آماده می شوند و یک طرح نیز در حوزه بازیهای رایانه ای به نام دستهای پنهان آماده شده که جهت ارائه در پلتفرم جهانی استیم مراحل پایانی خود را طی می کند.

مرکز نوآوری رسانا زیرمجموعه مجتمع شهید آوینی بسیج صداوسیماست و گفتگوها برای پخش محصولات مختلف این مرکز از شبکه های دو، پنج، نسیم، مستند و سه و رادیو ایران در حال انجام است. همچنین این مرکز در ایستگاه نوآوری شریف واقع شده و فراخوان دومین دوره آن شهریور ماه 1399 منتشر خواهد شد.

این مرکز تلاش دارد ارتباطی دو سویه با دانش‌بنیان‌ها برقرار کند و ظرفیت‌های بالقوه مراکز علمی برای حضور فعال در صنعت رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را بالفعل کند.

در حال حاضر در این مرکز، ۶ استارتاپ فعال در زمینه رسانه‌های صوتی و تصویری مستقر شده‌اند.

در پایان این مراسم تفاهم نامه ای بین معاونت علمی ریاست جمهوری و ساترا امضا شد که همکاری های این دو نهاد را در حوزه صوت و تصویر فراگیر گسترش می دهد ومی‌تواند توسعه دهنده تنظیم‌گری ما شود و ایجاد مرکز نوآوری قدمی در این مسیر است.

حلقه مفقوده شکل‌گیری یک زنجیره قدرتمند در تولید محتوای داخلی حقوق مالکیت فکری است و با توجه به سرعت تحولات حوزه فناوری اطلاعات مواجهه با این فناوری‌های این حوزه توسعه یافته است؛ از این رو این مرکز با هدف حفظ حقوق مالکیت فکری بنیان‌گذاری شده است.

از اهداف این مرکز شامل مواردی چون ثبت محتوا و قابلیت استناد زمانی یا فناوری بلاکچین، تشخیص محتوای دارای حقوق مالکیت فکری با استفاده از هوش مصنوعی و تشخیص اصالت اثر با تاکید توسعه تبلیغات می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول