اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دادگاه آمریکایی: استفاده از بودجه پنتاگون برای ساخت دیوار مرزی غیرقانونی است

دادگاهی در آمریکا بر اساس حکمی، استفاده ترامپ از بودجه پنتاگون برای احداث دیوار مرزی آمریکا و مکزیک را «غیرقانونی» و «نقض قانون اساسی» دانسته است.

دادگاه آمریکایی: استفاده از بودجه پنتاگون برای ساخت دیوار مرزی غیرقانونی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک دادگاه استیناف در آمریکا روز گذشته حکمی صادر کرد مبنی بر اینکه استفاده ترامپ از ۲ و نیم میلیارد دلار بودجه نظامی برای کمک به ساخت دیوار مرزی جنوبی با مکزیک «غیر قانونی» و «نقض قانونی اساسی» است.

به نوشته وبگاه «هافینگتون پست»، این دادگاه که در شهر سانفرانسیسکو قرار دارد با حکم سه قاضی اعلام کرد: «قوه مجریه، اختیارات قانون اساسی مستقل برای ارائه مجوز انتقال بودجه را ندارد.»

۲ قاضی از این سه قاضی حکم داده‌اند که: «این بودجه‌ها به اهداف دیگر اختصاص یافته بودند و انتقال آن به مثابه «جذب وجوه از خزانه‌داری بدون مجوز» بوده ... بنابراین انتقال بودجه‌ها غیر‌قانونی بوده‌اند.»

ترامپ سال گذشته بعد از اینکه کنگره آمریکا از تخصیص بودجه‌ برای دیوار مرزی با مکزیک خودداری کرد، این پول را برای این منظور اختصاص داد. رئیس‌جمهور آمریکا برای توجیه این اقدام آن را وضعیت «اضطراری ملی» خواند. اما کمی بعد، در یک کنفرانس خبری گفت که لازم نبوده چنین وضعیت اضطراری را اعلام کند.

وی در این کنفرانس خبری با اشاره به ساخت این دیوار در مرز بین آمریکا و مکزیک گفت: «اما بهتر است من این کار را بسیار سریع انجام دهم.»

وی همچنین به بخشی از قانون تخصیص اعتبارات سال ۲۰۱۹ وزارت دفاع آمریکا اشاره کرده که به وزیر دفاع این کشور اجازه می‌دهد تا ۴ میلیارد دلار را برای «اقدامات نظامی» جابه‌جا کند.

هافینگتون پست نوشت، حکم این دادگاه خاطر نشان کرده که بخشی از این قانون که ترامپ به آن استناد کرده تصریح می‌کند اگر موضوع مورد نظری که برای آن درخواست بودجه شده، توسط کنگره رد شود، چنین نقل و انتقالاتی نمی‌تواند انجام شود.

انتظار می‌رود وزارت دادگستری آمریکا این حکم را برای تجدیدنظر به دادگاه عالی آمریکا ارسال کند. مقامات این وزارتخانه روز جمعه بلافاصله در این باره اظهار نظر نکردند.

«خاویر بکرا»، دادستان ایالت کالیفرنیا و رئیس ائتلافی از ایالت‌هایی که برای جلوگیری از استفاده از بودجه پنتاگون برای دیوار مرزی شکایت کرده‌اند گفته: «امروز، دادگاه بار دیگر به رئیس‌جمهور (ترامپ) یادآوری کرد که هیچ کسی بالاتر از قانون نیست.» وی افزود: «ما دادگاه را به خاطر انجام اقدامی فوری در توقف جذب غیرقانونی پول توسط ترامپ تحسین می‌کنیم.»

بعد از اینکه دولت ترامپ ۲.۵ میلیارد پول از بودجه نظامی آمریکا را برای احداث دیوار مرزی با مکزیک جابه‌جا کرد، پنتاگون نیز ۳.۶ میلیارد دیگر را برای این دیوار مرزی اختصاص داد. دادگاهی در ایالت کالیفرنیا در حال بررسی این انتقال بودجه به صورت جداگانه است.

دولت ترامپ پیش از این نیز، پول عظیمی از جمله 1.3 میلیارد دلار را برای احداث بخشی از این دیوار مرزی در ایالت آریزونا اعطا کرده است. طرح ساخت دیوار در این ایالت ماه گذشته اعلام شد. هنوز مشخص نیست بخش‌هایی که قبلاً ساخته شده‌اند چگونه بازپرداخت خواهند شد.

ترامپ سه‌شنبه هفته گذشته در جریان سفر خود به آریزونا از مراحل ساخت دیوار مرزی که هم‌اکنون ۲۰۰ مایل (۳۲۲ کیلومتر) آن ساخته شده دیدار کرد.  

رئیس جمهور آمریکا پیش از این نیز در اعتراض به عدم تخصیص بودجه توسط کنگره و حزب دموکرات اقدام به تعطیل کردن دولت ایالات متحده کرده بود و تصمیم داشت با اعمال فشار اقتصادی بر مردم، از طریق آن‌ها کنگره را مجبور به اختصاص بودجه ۵ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز با مکزیک کند.

طبق اعلام دولت ترامپ، در پایان احداث این دیوار، ۴۵۰ مایل (۷۲۴ کیلومتر) دیوار در مرز جنوبی آمریکا احداث می‌شود.

بخش عظیمی از بودجه احداث این دیوار را پنتاگون پوشش داده است. ترامپ متعهد شده بود که مکزیک برای این دیوار پول پرداخت خواهد کرد اما این کشور هنوز پولی پرداخت نکرده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول