اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

خدادی: شریک‌سازی مردم در همه فرایندها، تنها راه اداره جامعه است

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: موفقیت هر اقدامی منوط به موفقیت در ایجاد تعامل با افکارعمومی و همراه سازی مردم و رسانه ها بعنوان پل ارتباطی با افکارعمومی است.

خدادی: شریک‌سازی مردم در همه فرایندها، تنها راه اداره جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان نشست ویدیو کنفرانس مشترک شورای اطلاع رسانی استان‌ها که با حضور جمال عرف، معاون سیاسی وزیر کشور، معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی، مدیران کل سیاسی و تقسیمات کشوری استانداری ها و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها با موضوع برنامه ها و فعالیت های شوراهای اطلاع رسانی استان ها برگزار شد، ضمن تأکید بر اهمیت این نشست مشترک میان دو وزارتخانه کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: در جهان کنونی که قدرت اصلی، قدرت اطلاعات، نشر اطلاعات و اثرگذاری اطلاعات است و جریان اطلاعات تمامی لایه های قدرت را تحت تأثیر خود قرار داده است، باید برای مواجهه سنجیده و مقابله مؤثر با لایه های متعدد و متنوع جریان سازی ها و تبلیغات علیه نظام، برنامه و آمادگی کامل داشت.

خدادی با ترسیم شماری از مهم ترین لایه ها و جریان های فضاسازی و تبلیغات ضد نظام از جمله گروهک منافقین، عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی، به برنامه ریزی و تلاش مستمر و گسترده این جریان ها برای رصد مداوم و جمع آوری اخبار و اطلاعات کشور و پردازش و محصول سازی این جریان ها علیه نظام اشاره کرد و گفت: این لایه ها ۴ محور و موضوع اصلی یعنی القاء ناکارآمدی، سوء مدیریت، فساد و سیاه نمایی از وضعیت کشور را در کانون توجه و جریان سازی خود قرار داده و به شکل مداوم، هدفمند و ۲۴ ساعته به تولید و انتشار اخبار فراوان در این زمینه می پردازند. وی افزود: شوراهای اطلاع رسانی استان ها می توانند با برنامه ریزی و اقدام در راستای شناسایی، رصد، تحلیل و مقابله با این جریان ها، نقش مؤثری در تأمین منافع ملی و ارتقاء امنیت ملی کشور در سطح استان ها ایفا کنند.

وی ضمن بیان این مطلب افزود: شورای اطلاع رسانی استان‌ها بستر ایجاد ارتباط موثر و متقابل بین دستگاهها و مردم بوده و وظیفه دارند با بهره ازهمه ظرفیت رسانه ای دراستان اولویت توجه به نیاز و مطالبات و... افکارعمومی را برای مسئولین استان تبیین و محقق کنند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به این که امروزه دیگر تبلیغات صرف و یکسویه و غیر تعاملی پاسخگوی مسائل و پدیده ها نیست، تأکید کرد: در جهان امروز و در عرصه رسانه و اطلاع رسانی، اصل اساسی، شریک سازی مردم در اداره جامعه است که یک وجه شاخص آن نیز شریک سازی آن ها در جریان رسانه ای و اطلاع رسانی کشور است. 

وی با اشاره به این که با تولید و گسترش فرایند اطلاع رسانی اقناعی و تعاملی می توان به اثربخشی اطلاعات و داده های مورد نظر امید داشت، اظهار داشت: در این شرایط، می توان سه مأموریت اساسی برای شوراهای اطلاع رسانی استان ها ترسیم کرد: جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی. محقق ساختن این مأموریت ها، نقش تعیین کننده ای در پاسخگویی به شایعات شکل گرفته بر بستر بی اطلاعی، شبهات ناشی از اطلاعات دوپهلو، ابهامات حاصل اطلاعات و القائات محصول اطلاعات بیرونی، ایفا خواهد کرد. وی افزود: نمونه ها و مصادیق فراوانی از جمله مدیریت بحران کرونا وجود دارد که از سوی این لایه ها، هجمه ها و حملات گسترده ای مبتنی بر هر ۴ تکنیک (شایعه پراکنی، شبهه سازی، ابهام آفرینی و القاء) علیه نظام و مردم شکل گرفته و گسترش یافته است.

خدادی هم چنین با اشاره به ظرفیت های مهم و تعیین کننده شوراهای اطلاع رسانی استان ها، تأکید کرد: با بهره گیری حداکثری از این ظرفیت ها و در نظر داشتن مأموریت سه گانه جریان شناسی، جریان سازی و خنثی سازی در سطح استان ها، می توان به مواجهه منطقی، سنجیده و مؤثر با لایه های مختلف فعال علیه نظام در عرصه رسانه و اطلاع رسانی امیدوار بود. وی افزود: شرط اصلی موفقیت در این مسیر، علاوه بر احساس مسؤولیت و تعهد ویژه در این عرصه، در نظر داشتن ضرورت تعامل و هماهنگی کامل بین تمامی اجزای شوراهای اطلاع رسانی در سطح استان ها است.

وی هم چنین ضمن تأکید بر ضرورت تهیه نقشه راه رسانه ای و اطلاع رسانی حرفه ای و سنجیده مبتنی بر فهم شرایط کنونی کشور و جهان و نیز درک عمیق بروز تحولات و تغییرات عظیم در مختصات رسانه و اطلاع رسانی، اظهار داشت: مهم ترین اصل در چنین شرایطی، تدارک چشم انداز، تهیه برنامه و اقدام با بهره گیری از امکانات رسانه ای نوین است و باید برای هر پدیده و موضوعی، پیوست رسانه ای مرتبط و مؤثر داشت.

خدادی در پایان، بر آمادگی کامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای همکاری و تعامل با وزارت کشور جهت ارتقاء کارکرد و تأثیرگذاری شوراهای اطلاع رسانی استان ها تأکید کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول