اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

امیدواری پوتین به شرکت در دوره بعدی انتخابات ریاست‌ جمهوری

با وجود مشارکت 20 درصدی مردم روسیه در همه‌پرسی اصلاحات قانون اساسی، رئیس‌جمهور این کشور هنوز می‌تواند به شرکت در دوره بعدی انتخابات ریاست ‌جمهوری امیدوار باشد.

امیدواری پوتین به شرکت در دوره بعدی انتخابات ریاست‌ جمهوری

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، میزان مشارکت مردم روسیه در همه‌پرسی اصلاحات قانونی اساسی این کشور در ۴۸ ساعت گذشته به ۱۹.۴۹ درصد رسیده است.

خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گزارش داده که تاکنون بیش از 21 میلیون نفر از مردم روسیه در این همه‌پرسی مشارکت داشته‌اند. آمار دقیق این کمیسیون نشان می‌دهد که 21 میلیون و 171 هزار و 137 نفر (از جمله افرادی که به صورت آنلاین شرکت‌ کرده‌اند) در این رأی‌گیری مشارکت داشته‌اند.

خبرگزاری «تاس» پیش از این نیز گزارش داد که میزان مشارکت آنلاین مردم در این همه‌پرسی در شهر‌های مسکو و «نیژنی نووگورود» به بیش از 70 درصد رسیده است. این آمار در شهر مسکو حدود یک میلیون نفر و در شهر «نیژنی نووگورود» نزدیک به ۱۴۰ هزار نفر گزارش شده است.

این اصلاحات در ژانویه سال جاری رونمایی شدند. پارلمان روسیه در ماه مارس از آنها حمایت و تصویب‌شان کرد اما خواستار برگزاری یک‌همه‌پرسی برای «جلب حمایت عمومی» شد.

این همه‌پرسی که  قرار بود ۲۲ آوریل سال جاری در روسیه برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد و صبح روز پنج‌شنبه، بیست و پنجم ژوئن، آغاز شد و تا سی‌ام این ماه ادامه خواهد داشت. برای جلوگیری از ازدحام بیش از حد، این همه‌پرسی به مدت یک هفته انجام خواهد شد.

بر طبق قانون اساسی جدید،‌ دولت روسیه باید حداقل دستمزد را بالاتر از خط فقر رسمی تعیین کند و به علاوه، مستمری بازنشستگان را بر اساس تورم به طور منظم افزایش دهد.

اما در این قانون اساسی جدید یکی از اصلاحات اصلی این است که به پوتین اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۲۴ بار دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند و اگر بار دیگر انتخاب شود، دو دوره متوالی یعنی تا ۲۰۳۶ در کرملین خواهد ماند؛ یعنی نتیجه‌ این همه‌پرسی می‌تواند به ماندن وی در قدرت برای شانزده سال دیگر منجر شود.

دوره کنونی ریاست جمهوری ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۲۴ به پایان می رسد. وی اول تیرماه در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون دولتی «راشا-۱» گفته بود در صورتی که اصلاحیه قانون اساسی ۲۰۲۰ روسیه به تصویب برسد، وی ممکن است بار دیگر برای دور جدید ریاست‌جمهوری شرکت کند.

وی در این مصاحبه گفت: «... غیرمحتمل نمی‌دانم در صورتی که این موضوع در قانون اساسی به وجود آید در انتخابات شرکت کنم. خواهیم دید».

رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: «شما می‌دانید، اکنون من کاملاً رک می‌گویم، اگر این اتفاق نیفتد (اصلاحیه قانون اساسی مربوطه به تصویب نرسد)، در دو سال آینده، با توجه به تجربه خودم می‌دانم که آنها به جای (انجام) روند کار عادی خود در بسیاری از سطوح قدرت، به دنبال جانشین احتمالی خواهند بود.»  

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به مقامات کشور خود در مورد جست‌وجو کردن جانشینی برای وی هشدار داد و گفت آنها بهتر است بر کار خود تمرکز کنند. 

ولادیمیر پوتین، امسال پیش‌نویس اصلاح قانون اساسی کشور روسیه که براساس آن وی اجازه می‌یابد تا بار دیگر در انتخابات سال ۲۰۲۴ شرکت کند را امضا کرده است.

این پیش‌نویس به دادگاه قانون اساسی روسیه ارسال خواهد شد و درصورت پذیرش، به رفراندم گذاشته و با رأی بیش از پنجاه درصد مردم روسیه اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول