اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

خوشی‌های دنیا در برابر لذات اخروی ناخالص است

آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی می‌فرماید: خوشی‏‌ها یا ناخوشی‌‏هایی که در دنیا می‌‏بینیم، همه‏ برای ارائه درک خوشی‏‌ و ناخوشی‌‏های قیامت است. امّا یادآور می‌‏شود که این‌‏ها ناخالص و آن‌ها خالص است، لذّات بهشتی و دردهای اُخروی خالص است.

خوشی‌های دنیا در برابر لذات اخروی ناخالص است

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، مرحوم ‌آیت‌‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره) در یکی از سخنرانی‌های خود، به موضوع «ناخالص‌بودن خوشی‌ها در دنیا» پرداخت که در ادامه می‌خوانید:

خوشی‏‌ها یا ناخوشی‌‏هایی که در دنیا می‌‏بینیم، همه‏ برای ارائه درک خوشی‏‌ها و ناخوشی‌‏های قیامت است. امّا یادآور می‌‏شود که این‌‏ها ناخالص و آن‌ها خالص است. لذّات بهشتی و دردهای اُخروی خالص است. امکان درک لذّات و دردهای اُخروی برای انسان وجود ندارد و ما از آن‌ها هیچ نمی‌‏فهمیم؛ لذا با نشان دادن همین مقدار خوشی و ناخوشی دنیایی که به ذهن ما نزدیک است، برای نعمت‏‌ها و عذاب‌‏های اُخروی استدلال می‌‏کند.

«وَ أَرَاهُمْ طَرَفاً مِنَ الْآلَامِ لِیَسْتَدِلُّوا بِهِ عَلَى مَا وَرَاءَهُمْ مِنَ الْآلَامِ الْخَالِصَةِ الَّتِی لَا یَشُوبُهَا لَذَّةٌ»، قسمی از دردها را در دنیا نشان‌شان داد، برای اینکه برای آن‌ها استدلال کند به آنچه ماورای این‌‏هاست. دردهای خالصی که رگه‌ای لذّت در آن نیست. ‌هان آگاه باشید! و آن، آتش است.

طَرَف؛ یعنی گروهی. امام‌‏علی(ع) تعبیر به طَرَف می‏‌کند تا بفرماید بخشی از دردها را در دنیا نشان انسان داده‏‌اند تا نسبت‌به آنچه ماورای این‌‏هاست، استدلال کند.

این سخنرانی را اینجا بشنوید:

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول