اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

پیشنهاد اعطای تخفیفات پلکانی در خوراک برای توسعه زنجیره پروپیلن

قائم مقام انجمن کارفرمایی پتروشیمی گفت: تاکنون تصمیمی برای اعطای تخفیف خوراک برای ایجاد واحدهای GTP اتخاذ نشده است اما شرکت صنایع پتروشیمی به دنبال آن است تا از ظرفیت تخفیفات پلکانی که مبنای قانونی هم دارد استفاده کند.

پیشنهاد اعطای تخفیفات پلکانی در خوراک برای توسعه زنجیره پروپیلن

فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره استراتژی جدید توسعه صنعت پتروشیمی و تولید پروپیلن گفت: ما در 15 سال گذشته فاقد راهبرد در این صنعت بوده‌ایم و چون برنامه­‌ریزی درستی در بحث متانول و اوره صورت نگرفت، حجم زیادی واحد تولید متانول تعریف شد که در حال حاضر به دلیل افزایش تولید این ماده و کاهش قیمت آن، اقتصاد طرح‌­ها به ویژه طرح­‌های جدید با مشکل مواجه شده‌­اند.

وی افزود: MTPها پروژه‌­هایی هستند که می­‌توان از ظرفیت فعلی متانول استفاده کرده و آنها را وارد زنجیره با ارزش افزوده بالاتری کرد. بر این اساس ما باید از تولید و صادرات صرف متانول فاصله گرفته و محصولاتی با ارزش افزوده بیشتری مانند پروپیلن و در ادامه پلی‌­پروپیلن تولید کنیم. این اقدام همچنین آسیب­‌پذیری اقتصاد پتروشیمی کشور را نسبت به بازارهای بین‌­المللی و عوامل پیش‌­بینی نشده‌­ای مانند کرونا کاهش می‌­دهد. در اثر شیوع کرونا هر چقدر محصولات تولیدی نزدیک به مواد پایه‌­ای بودند آسیب بیشتری دیدند و محصولات با ارزش افزوده بیشتر کمتر از این مساله صدمه دیدند.

کریمایی تصریح کرد: دومین بحث در راهبرد این صنعت، استفاده از گاز طبیعی است. ایران یکی از دو کشور اول دارنده مخازن گاز در دنیا است و لذا استراتژی ما باید گاز پایه (Gas base) باشد. پروژه­‌هایی هم که اخیرا برای تولید پروپیلن مطرح شده در همین راستا است. اما واقعیت این است که اقتصاد این طرح‌­ها باید به گونه‌­ای برنامه‌­ریزی شود که جذابیت داشته باشد.

*صرفه اقتصادی طرح‌های MTP و GTP در گرو تخفیف خوراک

قائم مقام انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره اقتصاد طرح­های GTP و MTP اظهار داشت: حجم سرمایه‌گذاری در این پروژه‌­ها بسیار زیاد است، بنابراین لحاظ کردن گزینه­‌های انگیزشی برای جذب سرمایه­‌گذار ضروری است. در این راستا در نظر گرفتن تخفیف در خوراک می‌تواند به جذب سرمایه‌گذار کمک کند. همچنین محدودیت­‌هایی مانند محدودیت فضای کسب و کار داخلی و بین­‌المللی و موضوع نرخ تامین مالی مواردی هستند که باید مدیریت شوند تا پروژه‌­ها جذاب گردند.

وی تاکید کرد: نباید به مساله سرمایه‌­گذاری در کشور اینگونه نگاه کرد که اگر خوراک رایگان بدهیم، سرمایه‌­گذار حتما ورود پیدا می‌­کند. جذب سرمایه‌­گذار فقط به عامل قیمت خوراک بستگی ندارد. اقتصاد طرح صرفا شامل مسائل مالی نمی شود بلکه فاکتورهایی مانند فضای کسب و کار، شاخص‌­های مالی، تجاری و مسائل سیاسی و اجتماعی را هم دربرمی‌­گیرد.

کریمایی عنوان کرد: در بحث تامین مالی هم ما با مشکلاتی روبرو هستیم. کشور ما توسط موسسات مالی و اعتباری دنیا رتبه­‌بندی نمی­شود و لذا اگر بازدهی این طرح­‌ها در ایران فرضا 20 درصد هم باشد، ممکن است فاینانسرها انگیزه‌­ای برای ورود به این پروژه‌ها نداشته باشند، زیرا ریسک کار مشخص نیست.

*لزوم ایجاد زنجیره پایین‌دستی پروپیلن در استان‌ها با همکاری وزارت صمت

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به طرح­‌هایی که علی­رغم اخذ مجوز GTP فقط تا مرحله تولید متانول پیش رفته و وارد حوزه تولید پروپیلن نمی‌­شوند گفت: راهکار مدیریت این مساله در اختیار حاکمیت است. زیرا حاکمیت ابزارهایی در دست دارد که می‌­تواند مانع این وضعیت شود. مشکل اساسی این طرح‌ها بحث تامین مالی و اقتصاد طرح است. در این راستا باید فاکتورها به گونه‌­ای اصلاح شود که اقتصاد نهایی پروژه توجیه داشته باشد. نکته دیگر آنکه دنیا تغییر کرده و امروز کسی صرفا به دلیل تولید متانول پروژه‌­ای را فعال نمی‌­کند زیرا اقتصاد مناسبی ندارد.

وی گفت: در استراتژی موفق باید برای تکمیل زنجیره به صورت کامل و در بخش پایین دستی برنامه­‌ریزی شود. شاید بخشی از زنجیره پایین‌­دست از حوزه وزارت نفت و شرکت صنایع پتروشیمی خارج و به وزارت صمت مرتبط باشد. باید امکان جذب محصولی که با هزینه زیاد تولید می‌­شود در بخش پایین­‌دست وجود داشته باشد. پس لازم است تا مشکلات پایین­‌دست نیز بررسی شود. از این رو می‌­توان گفت استراتژی صنعت پتروشیمی در چارچوب استراتژی کل کشور معنا می­‌یابد.

کریمایی در مورد تکرار تجربه خط اتیلن غرب در طرح فعلی تولید پروپیلن شرکت ملی پتروشیمی بیان کرد: از نگاه بنگاه­‌داری به پروژه خط اتیلن غرب ایراد وارد است اما از لحاظ ملی به دلیل ایجاد اشتغال و توسعه‌­ای که در کشور به وجود آورد، اقدام درستی بود. من هم معتقدم وقتی خوراک در کنار دریا است و مسیر صادرات به بازارهای ما نیز از مسیر دریا است، هرچه اجرای طرح‌­ها به دریا نزدیک­تر باشد اقتصاد آن توجیه‌­پذیرتر خواهد بود.

* پیشنهاد اعطای تخفیفات پلکانی در خوراک برای توسعه زنجیره پروپیلن

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره علت تمرکز شرکت ملی پتروشیمی بر طرح‌­های GTP به جای ایجاد واحدهای PDH برای تولید پروپیلن تصریح کرد: در حال حاضر پروژه‌­های PDH هم فعال هستند اما وضعیت کشور ما به گونه‌­ای نیست که بتوان راحت جذب سرمایه‌­گذاری کرد. ما با محدودیت ارزی، فناوری و بین­‌المللی روبرو هستیم. با این حال همه طرح‌­ها در کنار هم پیش می‌­رود هرچند که میزان پیشرفت پروژه برخی از واحدهای PDH ما جلوتر طرح‌های GTP هستند.  

وی در پایان نیز در مورد آخرین تصمیمات در بحث قیمت خوراک گازی گفت: تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است اما شرکت صنایع پتروشیمی به دنبال آن است تا از ظرفیت تخفیفات پلکانی که مبنای قانونی هم دارد، برای توسعه پروژه­‌ها استفاده کند. با این حال بخشی از مسائل خارج از اختیارات این شرکت است و ما امیدواریم این فضاها تعدیل شود.  

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول