اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

مروری بر انتخابات 3 تیر 84 / از آراء سلبی هاشمی تا گفتمان احمدی‌نژاد

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: شاید بتوان در مقایسه‌ و دوقطبی‌ای که در سال 84 بین هاشمی و احمدی‌نژاد برقرار شد به شکلی واضح خدشه وارد کرد و شاید مخالفت‌های این دو موجب شباهت‌هایی بین احمدی‌نژاد و هاشمی شده است.

مروری بر انتخابات 3 تیر 84 / از آراء سلبی هاشمی تا گفتمان احمدی‌نژاد

حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ انتخابات سوم تیر ماه 1384 برای بسیاری از افراد و نخبگان سیاسی یادآور یک اتفاق بزرگ در وزن‌کشی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی است. در این انتخابات طیف‌های مختلفی وارد عرصه شدند از مرد همیشه در انتخابات تا چهره نوظهور، از کت‌و‌شلواری‌های خاکستری‌نما تا ادامه دهندگان اتوپیای ورشکسته اصلاحات و دعواهای درونی‌شان، از هرکول‌های اقتصادی تا عالی‌جناب تا دیروز سرخ‌پوش همگی یادآور یک مبارزه واقعی در عرصه انتخابات 84 بود. اما چند سؤال از این انتخابات همچنان بی‌پاسخ مانده که شاید برای رویداد انتخاباتی 1400 پاسخ بدان‌ها مفید باشد. تکثر نامزدها، رأی‌آوری یک چهره جدید، عدم استقبال از هاشمی پرسابقه، عهدشکنی درون‌جریانی، رأی نیاوردن وعده پول و... نشانگر معادله پیچیده این انتخابات مهم بوده است که پایه تعیین کننده آن استفاده از فضای آرای سلبی (دیسلاو و دیسلایک) بوده است و پاسخ به همه آن‌ها به صورت کامل نیازمند جلسات چندساعته با نامزدها و کارشناسان ستادهای انتخاباتی است.

بر این اساس با سیدجواد حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشگر حوزه بازاریابی سیاسی مرکز رشد این دانشگاه گفت‌وگو کردیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

* گفتمان‌سواری احمدی‌نژاد در انتخابات 84

حسینی در ابتدا درباره  در خصوص نقش گفتمان احمدی نژاد در پیروزی‌اش در انتخابات گفت:سوم تیر تنها یک ادعا در مقابله‌جویی با دوم خرداد بوده تا یک هم‌آوردی رخ بنمایاند. گفتمان احمدی‌نژاد بعد از انتخابات شروع به شکل‌گیری کرد. 

وی افزود: گفتمان عدالت و کارآمدی محصول بیانات رهبری بود که توسط طیفی از اصولگرایان دنبال شد و در وجود احمدی‌نژاد مصداق یابی شد و این ناشی از توانایی شخصی او در ترجمان آن گفتمان شدن بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: از سویی او انباشتی از تصویر آن گفتمان هم نبود و تنها دو سال در شهرداری فرصت داشت. از این رو اگر بخواهیم در مورد گفتمان او صحبت کنیم بایستی نسبت به 88 به بعد هم به شکل رقیقه‌ای آن گفتمان را درنظر بگیریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) درباره دوگانه تطور و یا تغییر احمدی‌نژاد ادامه داد: تطور به این معناست که یک اصل ثابتی در درون آن فرد است، اما احمدی‌نژاد تطور نداشت، بلکه تغییر داشت. اما در ابتدای راه دولتش به واسطه تسلط گفتمان نیروهای اصولگرایی ناچار از پذیرش آن بود و خوب آن را نمایندگی کرد.

* استراتژی ورود هاشمی به عرصه انتخابات

پژوهشگر حوزه بازاریابی سیاسی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) در خصوص چرایی ورود مرحوم هاشمی به مقایسه شخصیت هاشمی رفسنجانی با آیت‌الله مهدوی‌کنی(ره) پرداخت و تاکید کرد: جنس هاشمی یک فرد درصدد قدرت دائمی است که تأثیرگذاری را برخلاف آیت‌الله مهدوی‌(ره) در حضور در انتخابات‌های مختلف و حضور در کرسی قدرت می‌دانست.

 

وی افزود: به همین دلیل شاهد حضور 10 ساله در کرسی ریاست مجلس، 8 ساله در ریاست جمهوری پنجم و ششم، تلاش برای کسب ریاست مجلس در دوره ششم، ورود به انتخابات 84، بازیگردانی انتخابات 88، ثبت نام در انتخابات 92 و شاید اگر زنده بودند ثبت‌نام در انتخابات 1400 می‌بودیم.

* دلیل رویگردانی از هاشمی و احمدی‌نژاد در 1400

حسینی در بخش دیگری از این گفت وگو به مقایسه بین احمدی‌نژاد و هاشمی پرداخت و گفت: شاید بتوان در مقایسه‌ و دوقطبی‌ای که در سال 84 بین هاشمی و احمدی‌نژاد برقرار شد به شکلی واضح خدشه وارد کرد و شاید این مخالفت‌های گاه‌و‌بیگاه احمدی‌نژاد با هاشمی موجب شباهت‌هایی بین او و هاشمی شده است.

وی افزود: حضور در قدرت و نمایش آثار اقتصادی هر دو دولت، سعی بر شکل‌گیری یک هسته سخت از نزدیکان و دوستان برای اداره دولت و حتی استمرار آن در قالب نامزد پوششی، تلقی از خود به عنوان ناجی ایران، سعی دادئم بر حضور در قدرت و قائل به چرخش نخبگانی نبودن در سطوح عالی، استفاده از موضع و پوزیشن اپوزیسیون در قبال هر عنصر داخلی که قابلیت دوقطبی‌سازی داشته باشد تنها گوشه‌ای از شباهت‌های این دو است که عدم اقبال عمومی را برای این کاراکترها در هر انتخاباتی در آینده منجر می‌شود چرا که زمانه  برای هاشمی84 و 1400 زمانه احمدی‌نژاد نیست.

حسینی ادامه داد: موضوع دیگر که باعث رویگردانی از هاشمی شد، بحث تکثر نامزدها و بدنه اجتماعی هریک از جریان‌ها با تعدادی از نامزدها بود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته دیگر که بین این دو مشترک است رویگردانی مردم از فردی است که یک بار و شاید بارها جامعه مدیریت‌اش را تجربه نموده بود. نکته مشترک دیگر، تشابه این دو در میزان آراء سلبی یا منفی است که به واسطه نزدیک بودن خاطرات دوران مدیریت احمدی نژاد به خصوص در سال‌های 90 تا 92، این آراء منفی هنوز وجود دارد.

سید جواد حسینی در پایان بین احمدی‌نژادِ سال 92 و 1400 و احمدی‌نژاد سال 84 مقایسه‌هایی از حیث شعارها، افراد و منسوبین، ایده‌های حکمرانی انجام داد که مؤید تغییرات شدید احمدی‌نژاد در سالیان گذشته و عدم امکان نقش‌آفرینی گذشته در کسوت یک عدالت‌خواه انقلابی را تداعی می‌کرد.

 

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول