اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

وقوع 4 فقره حریق در اراضی استان/ گشت‌زنی شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت در عرصه‌های منابع طبیعی

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال گذشته 15 فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان رخ داد که در این حوادث 59/72 هکتار از پوشش گیاهی اراضی دچار حرق شد، گفت: از ابتدای امسال تاکنون 4 فقره حریق با مساحت 10/5 هکتار در مراتع و جنگل‌ها رخ داده است.

وقوع 4 فقره حریق در اراضی استان/ گشت‌زنی شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت در عرصه‌های منابع طبیعی

حسن عسگری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه در سال گذشته 15 فقره آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری رخ داد که در این حوادث 59/72 هکتار از پوشش گیاهی اراضی دچار حرق شد، گفت: همچنین از ابتدای امسال تاکنون 4 فقره حریق با مساحت 10/5 هکتار در مراتع و جنگل‌های استان رخ داده است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال با وجود بارش‌های مناسب در فصل بهار شاهد پوشش گیاهی خوبی هستیم و پیش‌بینی می‌کردیم آتش‌سوزی‌ها تاکنون بیشتر از این میزان باشد، ادامه داد: با اقدامات بسیار خوبی که انجام شده از آتش‌سوزی‌های عمده جلوگیری شده است و تا این لحظه حریق عمده نداشته‌ایم.

اقدامات پیشگیرانه منابع طبیعی در آتش‌سوزی اراضی

وی، تشکیل کلاس‌های آموزشی جهت استفاده جوامع محلی و بهره‌برداران منابع‌طبیعی، تشکیل جلسات کمیته‌های حفاظت در فرمانداری‌ها، آماده‌سازی و تهیه لوازم اطفای حریق شامل بیل آتش‌کوب، دستگاه موتوری دمنده، رودفایر خودرویی به تعداد لازم و ارسال آن به شهرستان‌ها و استفاده از توان نهادهای مردم‌نهاد و همیاران طبیعت را از جمله اقدامات مهم اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری برای جلوگیری از آتش‌سوزی در اراضی استان عنوان کرد.

عسگری اضافه کرد: به‌کارگیری 90 نفر نیروی شرکتی جهت گشت و مراقبت در همه شهرستان‌ها، نظارت و سرکشی مداوم و 24 ساعته فرماندهی یگان حفاظت استان از روند گشت و مراقبت در شهرستان‌ها از دیگر اقدامات اداره‌کل برای مقابله با حریق در جنگل‌ها و مراتع استان است.

گشت‌زنی شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت در اراضی استان

وی با بیان اینکه علاوه بر نیروهای شرکتی 20 نفر از نیروهای یگان حفاظت نیز شبانه‌روزی در عرصه‌های مختلف منابع‌طبیعی استان مشغول گشت‌زنی هستند، گفت: این تعداد با توجه به اعتبارات موجود است و اگر می‌توانستیم از نفرات بیشتری استفاده کنیم صددرصد نتیجه بهتری حاصل می‌شد.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع لردگان، اردل و کیار از مناطق بحرانی استان است، افزود: بیشترین علت آتش‌سوزی‌ها در استان عوامل غیرعمد انسانی است.

لزوم پرهیز از رها کردن اجسامی که خاصیت ذره‌بینی دارند در طبیعت

وی با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم هنگام حضور در طبیعت حتی‌المقدور از روشن کردن آتش خودداری کنند و در صورت انجام این کار از چاله استفاده کنند و اطراف آتش را از پوشش گیاهی خالی کرده و سنگ‌چین کنند و هنگام ترک محل آتش را با خاک و آب به طور کامل خاموش کنند، توضیح داد: مردم باید از رها کردن هرگونه شیشه و اشیاء در طبیعت که خاصیت ذره‌بینی دارد خودداری کنند.

عسگری در پایان از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی و تخلف در مراتع و جنگل‌های چهارمحال و بختیاری با شماره 1504 به صورت رایگان تماس گرفته و عوامل یگان حفاظت را مطلع کنند.

انتهای پیام/68024/م/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول