اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«پشت‌بام‌خوابی» با وجود ۵۰۰ هزار واحد خالی/ قوطی کبریت‌های «25 متری» مزخرف نیست؟!

به نظر می‌رسد مسأله پشت‌بام خوابی و اجاره آن برای بسیاری از کارشناسان هنوز جدی گرفته نشده در حالی که این اتفاق در جنوب و حاشیه شهر در حال رخ دادن است.

«پشت‌بام‌خوابی» با وجود ۵۰۰ هزار واحد خالی/ قوطی کبریت‌های «25 متری» مزخرف نیست؟!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «صبح نو» در گزارشی به پدیده پشت‌بام خوابی و شیوه‌های جدید اجاره‌نشینی در تهران پرداخته است که بخش‌های مهم آن را از نظر می‌گذرانید.

فضا: 8‌متر، اجاره: ماهی 700‌هزار تومان یا شبی 50‌هزار تومان، مکان: روی پشت‌بام، از این دست آگهی‌ها در فضای مجازی زیاد به چشم می‌خورد کافی است آن‌ها را بالا و پایین کنید حتماً اخباری هم در مورد فروش پشت‌بام خانه یا فضاهای کوچکی مثل اتاقک‌های 10‌متری به چشم‌تان می‌خورد. در حالی که آگهی‌ها و عکس‌هایی که در فضای مجازی منتشر شده است چیز دیگری را می‌گوید.

نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک ضمن تکذیب پشت‌بام خوابی به «صبح‌نو» می‌گوید: «موضوع پشت‌بام خوابی که امروزه در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود را صراحتاً رد می‌کنم چراکه فقط یک بزرگنمایی مشکلات حوزه اجاره‌نشینی است و چنین چیزی را نه در تهران و نه در شهرستان‌ها نداشتیم.»

حسام عقبایی ادامه می‌دهد: «به‌دلیل افزایش شدید اجاره بها، مستاجران مشکلاتی در این خصوص دارند چراکه رشد اجاره بها هیچ تناسبی با افزایش حقوق مردم ندارد اما این نوع مطالب تخریبی مانند پشت‌بام‌خوابی، بزرگنمایی کردن است که حقیقت ندارد و خوشبختانه در کشور ما رخ نداده است.»

مردم بزرگنمایی می‌کنند

به نظر می‌رسد مسأله پشت‌بام خوابی و اجاره آن برای بسیاری از کارشناسان هنوز جدی گرفته نشده در حالی که این اتفاق در جنوب و حاشیه شهر در حال رخ دادن است.

سیدمحمود فاطمی‌عقدا، کارشناس حوزه مسکن هم با اشاره به اینکه فضای مجازی بزرگنمایی می‌کند و اینطور نیست به «صبح‌نو» می‌گوید: « در اصل سر زبان افتادن این موضوع یک نوع اعتراض مستاجرها به مسوولان است و فضای مجازی کمک کرده است تا این موضوع مطرح شود.»

باید بعضی صاحب‌خانه‌ها ادب شوند

 فاطمی‌عقدا می‌افزاید: «صاحب‌خانه‌ها عامل اصلی این اتفاقات هستند. بعضی از آن‌ها نمی‌خواهند با مستأجر راه بیایند و کوچکترین همراهی ندارند».

وی با اشاره به این مساله می‌گوید: «شرایطی که صاحبخانه‌ها برای مستاجران ایجاد کردند باعث از بین رفتن امنیت روانی شده که این موضوع قابل پیگیری است و دستگاه‌های نظارتی باید در قبال مردم پاسخگو باشند.» به گفته وی «دولت باید با وضع مالیات‌های سنگین برای اینگونه صاحبخانه‌ها، آن‌ها را ادب کنند و از طرف دیگر صاحب‌خانه‌هایی که دولت را همراهی می‌کنند، به مستاجران فشار نمی‌آورند و شرایط اقتصادی موجود در کشور را درک می‌کنند، تشویق شوند.»
فاطمی با اشاره به تأثیر مشاوران املاک در آشفتگی بازار مسکن می‌افزاید: «نباید نادیده گرفت که بخشی از مشکلات مسکن تقصیر مشاوران املاک است بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید با افزایش میزان نظارت جلوی برخی اقدامات آن‌ها را بگیرند تا بازار مسکن به تعادل برسد و از این آشفتگی دربیاید تا میزان اجاره‌بها به قیمت منطقی برسد نه مانند الان که قیمت‌های نجومی از طرف بنگاه‌ها مطرح می‌شود و مستاجران هم مجبور به پرداخت آن هستند.»

بعید نیست شاهد چادرخوابی باشیم!

«اگر این وضعیت گرانی مسکن ادامه داشته باشد بعید نیست، تا چند وقت دیگر شاهد چادرخوابی هم در خیابان‌ها باشیم.» این‌ها بخشی از صحبت‌های آقای محسن علیزاده، نماینده کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم شورای اسلامی به «صبح‌نو» است.

او در مورد پدیده پشت‌بام خوابی می‌گوید: «این موضوع را من هم شنیده‌ام و تکذیب نمی‌کنم چون با این اوضاع مسکن بعید نیست چنین اتفاقی افتاده باشد. همانطور که حلبی‌آبادها شکل گرفتند و کارتن‌خوابی رواج دارد، بعید نیست افراد سودجویی پشت‌بام‌های خانه‌هایشان را هم اجاره دهند و بعضی افراد که مجبور هستند آن را اجاره کنند. در هر صورت این اتفاق تلخ در حال رخ دادن است.»

علیزاده ادامه می‌دهد: «مسکن افسار گسیخته پیش می‌رود و کسی هم جلودار آن نیست، اما با توجه به اینکه اولویت مجلس یازدهم معیشت مردم است قطعاً منتظر اتفاقاتی باشید که جلوی صاحبخانه‌ها گرفته شود.» این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش با «صبح‌نو» می‌گوید: «مجلس با طرح مالیات بر خانه‌های خالی سعی کرده است جلوی صاحبخانه‌ها را بگیرد اما متاسفانه تا قوه مجریه پای کار نیاید هیچ کاری را پیش نمی‌بریم.»

وضع نشدن انواع مالیات بر بازار مسکن موجب شده است تا سرمایه به جای تمرکز روی ساخت مسکن روی احتکار مسکن‌های ساخته شده تمرکز کند در نتیجه وضعیت برای اجازه‌نشین‌ها بسیار سخت و پیچیده شده است، زیرا حدود ۳ الی ۶ میلیون مسکن در بازار مسکن ۳۰ میلیون واحدی کشور تحت قالب خانه‌های بلااستفاده و کم‌استفاده قرار گرفته است.

روزنامه «جوان» نیز در گزارشی به تاثیر وجود خانه‌های خالی بر افزایش اجاره‌نشینی در پایتخت پرداخته که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

جالب آنکه مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد ۳۴‌درصد واحد‌های مسکونی کشور و ۴۲‌درصد خانوار‌های تهرانی اجاره‌نشین هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس در پژوهشی در خصوص وضعیت اجاره‌نشینی در کشور در دوره پساکرونا با اشاره به وضعیت بسیار بد معیشتی بسیاری از مستأجران اعلام کرد: شیوع ویروس کرونا در دنیا، بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها را تحت تأثیر قرار داد و سبب شد تا بسیاری از دولت‌ها اقدامات حمایتی در برابر کرونا وضع کنند.

اجاره‌بها، مستأجران را به حاشیه شهر‌ها راند

نگاهی به وضعیت مسکن در چند سال اخیر در کشور به خصوص در کلانشهر‌ها نشان می‌دهد با افزایش نرخ اجاره‌بها هزینه تأمین سرپناه به طور روزافزون در حال دور شدن از استطاعت مالی خانوار‌ها بوده و سبب رانده شدن اقشار متوسط و کم‌درآمد به سمت حاشیه شهر‌ها و سکونتگاه‌های اقماری شده است. عدم اقبال و موفقیت اجرای اینگونه اقدامات در حوزه مسکن در کشور نیاز به بررسی عوامل ریشه‌ای دارد.

از موانع اجرای بهینه اینگونه احکام و مصوبات اجرایی می‌توان به نبود زیرساخت‌های لازم به عنوان ابزار کنترلی و نظارتی دولت از نظام اجاره‌داری، ابزار‌های مالیاتی در حوزه مسکن از جمله مالیات بر املاک خالی و مالیات بر عایدی فروش و اجاره مسکن، سیستم یکپارچه ثبت قرارداد‌ها و معاملات نقل و انتقال و اجاره مسکن، توجه ناکافی به مسکن اقشار ضعیف و محرومان و مواردی از این قبیل اشاره می‌کند که سبب خروج بازار از کنترل دولت می‌شود.

۲۰ درصد خانه‌های خالی در تهران است

در حالی که تعداد معاملات مسکن تهران در ماه به ۱۰ هزار معامله نزول کرده است، سرپرست سازمان برنامه و بودجه و تهران گفت: بیش از ۲۰‌درصد از خانه‌های خالی کشور با عدد ۵۰۰ هزار واحد برای استان تهران است، قانون اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی در سه ماهه دوم سال ۹۹ رسماً عملیاتی خواهد شد. با توجه به اینکه نیمی از این مبلغ به عنوان مشوق قانونی به شهرداری‌ها باز می‌گردد، انگیزه خوبی برای همکاری شهرداری‌ها برای اجرای این قانون است.

نعمت‌الله ترکی، سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اعلام کرد: بیش از ۲۰‌درصد از خانه‌های خالی کشور به تعداد حدود ۵۰۰ هزار واحد برای استان تهران است که متأسفانه به دلیل عدم دسترسی به منابع اطلاعات و برخی چالش‌های قانونی، امکان دریافت مالیات از صاحبان این املاک میسور نبود.

مرکز آمار ایران: ۲۴‌درصد خانوار‌های شهری اجاره‌نشین هستند

همچنین داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ۲۴‌درصد خانوار‌های شهری و ۵/ ۴ درصد خانوار‌های روستایی در سال ۹۸ اجاره‌نشین بوده‌اند.

بررسی داده‌های گزارش مرکز آمار از متوسط هزینه سالانه خانوار در سال ۹۸ حاکی از آن است که در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری بیشترین سهم با ٤٨‌درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده و همچنین در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار روستایی، بیشترین سهم با ٣٠‌درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

از سوی دیگر بررسی نحوه تصرف مسکن مناطق شهری و روستایی در این سال نشان می‌دهد که بیش از ۲۴‌درصد خانوار‌های شهری اجاره‌نشین هستند. این در حالی است که این آمار در مناطق روستایی بسیار پایین‌تر است و حدود ۵/ ۴ درصد خانوار‌های روستایی در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

همچنین روزنامه کیهان در گزارشی به کارنامه خالی دولت در نوسازی بافت فرسوده پرداخته که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

رویکرد انفعالی دولت روحانی در هفت سال گذشته در حوزه مسکن منجر به کاهش  شدید عرضه (به 550 هزار واحد در سال) و افزایش شدید قیمت‌ها (350 درصد طی هفت سال) شده است.

در این حوزه، وزیر قبلی راه و شهرسازی که کارنامه پوچی دارد عباس آخوندی عمدتاً در طول دوران وزارتش مدام به مسکن مهر بد و بیراه می‌گفت و آن را مزخرف و شهربرانداز می‌نامید، او همچنین هیچ گامی ‌برای راه‌اندازی مسکن اجتماعی  که وعده‌اش را داد بود برنداشت و روز آخر هم افتخار کرد حتی یک واحد مسکونی نساخته است! 

در کارنامه وزیر جدید هم چندان کارخاصی دیده نمی‌شود و بیشتر به وعده و وعید گذشته است .حالا حسن روحانی هم در گفت‌وگو با وزیر راه و شهرسازی  به نوعی از این وضعیت انتقاد کرده و با‌ اشاره به اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر پیشرفت قابل انتظار در بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهری حاصل نشده است، بیان کرد: ضرورت دارد از زمین‌های دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی برای رونق ساخت و‌ ساز و احیا بافت‌های فرسوده، به‌ویژه در مناطق مرکزی شهرها استفاده شود.

گفتنی است، باید از رئیس‌جمهور پرسید چه کسی جز ایشان مسئول این وضعیت است؟ مگر مسئولین مربوطه زیر نظر ایشان انتخاب نشده بودند و تمام این مراحل زیر نظر دولت ایشان نبوده است؟ ضمن اینکه این ابراز تأسف‌ها مگر برای مردم خانه می‌شود؟ مگر با ابراز تأسف رئیس‌جمهور بافت فرسوده نوسازی می‌شود؟ یا اجاره‌ها کاهش پیدا می‌کند؟ طبیعی است که دولت باید در قبال این کاستی‌ها که زندگی مردم را تحت فشار قرار داده جواب پس بدهد.

روزنامه «آفتاب یزد» نیز در گزارشی به چراغ سبز دولت و مجلس به ساخت آپارتمان های 25 متری پرداخته که مهم‌ترین بخش‌های آن را از نظر می‌گذرانید.

اواخر آذر سال گذشته بود که معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران از طرح ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری خبر داد و گفت که احداث این نوع واحدها نه یک انتخاب، بلکه ضرورت است. این طرح که سر و صدای زیادی به پا کرد و موافقان و مخالفانی داشت، اخیراً طبق یک تفاهم‌نامه به تایید شهرداری تهران و وزارت کشور رسیده که بر اساس آن در پایتخت واحدهای کوچک تولید خواهد شد.

پاسخگویی به بخش مهمی از نیاز بازار مسکن، افزایش عرضه و کاهش تقاضا از جمله فواید این طرح عنوان می‌شود؛ هرچند مخالفانی نیز حتی در مدیریت شهری دارد که معتقدند نباید الگوی مصرف را به زندگی در این نوع واحدها عادت بدهیم.

مطابق طرح تفصیلی حداقل متراژ واحدهای مسکونی در شهر تهران ۳۵ متر است که بر اساس پیشنهاد ساخت خانه های ۲۵ متری، این میزان باید به ۲۵ متر کاهش پیدا کند. توافق اخیر شهرداری با وزارت کشور نشان می‌دهد که کمیسیون ماده ۵ مخالفتی با این کاهش متراژ ندارد.

اواخر سال گذشته نیز شهرداری اعلام کرد که برای احداث مسکن استیجاری آماده همکاری با دولت است. در این زمینه ساخت واحدهای کوچک یا کپسولی می‌تواند به طرح مسکن استیجاری اختصاص پیدا کند.

روز گذشته نیز عضو کمیسیون عمران مجلس درباره طرح احداث خانه‌های ۲۵ تا ۴۰ متری گفت که در شرایط کنونی با توجه به بازار مسکن و مشکل کمبود عرضه در این حوزه، تولید مسکن از هر طریقی مثبت است، زیرا این مسئله، عرضه و تقاضا در بازار مسکن را به تعادل می رساند و در نهایت موجب کاهش قیمت مسکن می شود.

صدیف بدری افزود:« تولید مسکن ۲۵ تا ۴۰ متری می تواند در بهبود وضعیت بازار مسکن اثرگذار باشد، البته برخی کارشناسان اعلام می کنند که اجرای آن تبعاتی را برای جامعه از جمله تجردگرایی به همراه دارد، اما خوشبختانه تمام این موارددر طرح مذکور دیده شده است. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است که واحدهای کوچک به زوج های جوان داده شود، همچنین این خانه‌ها به افراد مجرد عرضه نخواهد شد.

با این حال قوطی کبریت های 25 متری قرار است برای خیلی ها حکم خانه و سر پناه را پیدا کند غافل از این که آرامشی در این خانه ها وجود نخواهد داشت!

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، رئیس جمهور زمستان 96 در برنامه زنده گفت‌وگوی تلویزیونی شبکه یک سیما گفته بود: اینکه یک قوطی را ما درست کنیم به نام مسکن اینکه نمی شود مسکن، این یک سرپناه موقت می شود.

آخوندی وزیر سابق مسکن نیز در جواب سوالی که درباره مسکن مهر از وی پرسیده شده بود گفته بود: به نظر من طرح خیلی مزخرفی هست!

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول