اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

حداد عادل: ‌باید در عرصه هنر جهش تولید داشته باشیم/ حوزه هنری نمونه تولید هنر فاخر باشد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: حوزه هنری باید نمونه تولید هنر فاخر باشد و برای سراسر کشور الگوسازی کند.

حداد عادل: ‌باید در عرصه هنر جهش تولید داشته باشیم/ حوزه هنری نمونه تولید هنر فاخر باشد

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، مراسم تکریم محسن مؤمنی شریف و معارفه محمد مهدی دادمان رئیس جدید حوزه هنری صبح امروز یکشنبه ۸ تیرماه با حضور حجت‌الاسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ، هنر و شخصیت‌های مختلف در حوزه هنری برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در این مراسم اظهارداشت: حوزه هنری از نخستین فرزندان انقلاب اسلامی است. شاید دوستان جوان به یاد ندارند اما در دی ماه ۵۷ که احتمال پیروزی انقلاب قوت گرفته بود، هرکسی به فکر این بود که پس از پیروزی چه کاری باید انجام دهد، در آن هفته‌ها ما می‌شنیدیم یک فکری برای تدبیر امور هنری پس از پیروزی جوانه زده است. می‌شنیدیم که مقام معظم رهبری و چند نفر دیگر همانند مرحومه طاهره صفارزاده و مرحوم امیرحسین فردی و چند نفر دیگر، اندیشه تشکیل حوزه هنری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کردند و مقارن با پیروزی انقلاب، حوزه رسماً کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شروع کرد و طی این ۴۱ سال هم انبوهی از آثار هنری تولید کرد. در حوزه نیروهایی تربیت‌ شده‌اند و جایگاه خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در انقلاب به عنوان تأمین آثار هنری تثبیت کرده است. رویش‌های زیاد و ریزش‌های اندکی هم داشته است.

وی به ۱۴ گزاره هنر در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: اولین مطلب اینکه هنر از ذات و سرشت بشر جدا نیست. بشر، خدایی است و خدا هم جمیل و جمال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دوست دارد. خدا هنر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آفریده و انسان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به فطرت الهی آفریده است. انسان نیز از هنر جدا نیست. خدا هم کارهایش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هنری انجام داده، برای وحی به شکل هنری، به پیامبر آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابلاغ می‌کند. خدا برای تبلیغ حقیقت خود هنر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهترین روش دانسته است. در واقع حقیقت بر بال هنر پرواز می‌کند. حقیقتی که از هنر پشتیبانی نگیرد، پایش لنگ است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه انسان چه فردی و چه اجتماعی بدون هنر نمی‌تواند زیست کند، گفت: کمتر فردی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌بینید که در ۲۴ ساعت در زندانی جدای از جامعه برای خود حال هنری نداشته باشد، ولو زمزمه کوچکی زیر لب‌هایمان، جامعه هم اینگونه است. انسان از هنر جدا نیست.

حداد عادل نکته سوم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این گونه بیان کرد که هر جامعه‌ای به هنر نیازمند است، همانطور که به آب و غذا، سوخت و انرژی نیازمند است، تصریح کرد: این مطلب برای مدیران جامعه لازم است تا بدانند وظیفه آن‌ها در تأمین نان و آب خلاصه نمی‌شود. هر چند نان و آب لازم است اما هنر لازمه زندگی است. مردم در شادی، غم، حماسه و جنگ به هنر نیاز دارند. هنر چیزی نیست که در کنار سایر چیزها قرار گیرد. در واقع هنر همه چیز است.

وی ضمن بیان اینکه هر حکومتی، چه دینی باشد یا نباشد، در هر جای دنیا برای ایجاد آثار هنری و اداره جامعه بر اساس هنر باید تمهیداتی بیاندیشد گفت: تولیدات هنری در جمهوری اسلامی باید منطبق بر ضوابط شرعی باشد. این اعتقاد مشترک همه ماست، اگر ما تولید هنری نداشته باشیم، جامعه به سمت تولیدات هنری دیگران خواهد رفت؛ مثلا ما به دلایل تاریخی پس از مشروطه از حدود ۲۰۰ سال پیش، جامعه‌مان با تجدد مواجه شد و در عرصه هنر ضعیف بودیم، البته خواستند که ما ‌‌‌‌‌‌‌ضعیف باشیم و این ضعف همچنان ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آزار می‌دهد.

رئیس بنیاد سعدی ضمن اشاره به این که از ناحیه هنر در جمهوری اسلامی، آسیب‌پذیر هستیم و آسیب زیادی دیده و می‌بینیم،‌ عنوان کرد: موسیقی‌های زیرزمینی که این روزها خیلی هم زیر زمینی نیست و سریال‌هایی که بیرون از مجاری مجاز، دیده می‌شود، همه برای ما هشدار هستند. مطلب بعد این که همانطور که رهبر معظم انقلاب امسال را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال جهش تولید عنوان کردند باید در عرصه هنر، جهش تولیدی داشته باشیم، ‌بنابراین جهش تنها در عرصه تولید اقتصادی نیست.

حداد عادل اضافه کرد: همه ما مدیران حزب اللهی باید قبول کنیم همه افراد جامعه مثل ما فکر نمی‌کنند، برخی بهتر از ما می‌اندیشند اما ما باید برای همه آثار هنری تولید کنیم. مدیر هنری باید برای همه خوراک تولید کند. حوزه‌های علمیه هم باید به کمک حوزه هنری بیایند تا ابهامات و بلاتکلیفی‌ها در برخی بخش‌های هنری برطرف یا رفع شود.

وی عنوان کرد: فقه قبل انقلاب باید جهش کند و متناسب با دوران حکومت، رشد کرده و پاسخگوی مسائل فرهنگی و سیاسی باشد. فقه سیاسی را در مقایسه با قبل و بعد انقلاب به گیاهی در سایه تشبیه می‌کنند. وقتی به آفتاب رسید رشد چند برابری کرده و قابلیت دارد در پرتو آفتاب ولایت، ابعاد تازه بیابد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی تصریح کرد: حوزه هنری باید نمونه تولید هنر فاخر باشد و برای سراسر کشور الگوسازی کند و با پاک کردن صورت مسأله، مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل نکند. خیلی از مسائل در صورت مسأله وجود دارد. بنابراین حوزه باید صورت مسأله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کند.

وی در پایان گفت: ‌در زمینه تمام شاخه‌های هنر اگر همت و چاره‌اندیشی نباشد، انقلاب اسلامیرا در معرض ضربه قرار می‌دهد. هنر برای حفظ انقلاب جامعه و فرد فرد انسان‌ها امری ضروری است و به هیچ وجه حاشیه‌ای و فرعی نیست.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول