اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف بخاطر تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مخترعین سامانه نیما باعث افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف شدند، گفت: فاصله بین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد باعث افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف شده است.

افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف بخاطر تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد است

محمدرضا انصاری امروز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به افزایش قیمت ارز از اواخر سال 96 گفت: این افزایش باعث شد تا دولت نرخ 4200 تومانی را برای ارز در فروردین ماه 97 اعلام کند. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تصمیم دولت برای اعلام ارز 4200 تومانی منجر به بروز نگرانی‌های برای فعالان اقتصادی شد، گفت: لذا کمیته ارزی اتاق ایران در آن دوران تشکیل و صاحب‌نظران اقتصادی در مورد پیامدهای حاصل از ارز 4200 تومانی هشدار دادند. 

وی اظهار داشت: دولت در آن زمان اعلام کرد که 53 هزار میلیارد تومان ارز در اختیار دارد در حالی که ما در همان زمان اعلام کردیم که منبع ارزی با توجه به اعلام نرخ 4200 تومانی برای واردات کالا سوراخ شده است و دیگر نمی‌توان روی آن منبع حساب کرد. 

انصاری با بیان اینکه دولت نفتی هیچ‌گاه نیاز به همفکری با بخش خصوصی را در خود ندارد، اظهار داشت: کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران در سال 97 و بعد از اعلام ارز 4200 تومانی تمامی پیامدهای ناشی از این تصمیم دولت را اعلام کرد اما مورد توجه واقع نشد. 

وی با بیان اینکه یکی از پیشنهادات کمیته ارزی برای حل مشکلات ارزی ورود ارز به چرخه اقتصاد از طریق توسعه صادرات بود،‌بیان داشت: همه کشورهایی که مشکلاتی شبیه ما داشتند این کار را انجام دادند و امروز سوار بر قافله پیشرفت شده‌اند. 

انصاری با بیان اینکه کره‌جنوبی و ترکیه با استفاده از این مقوله به توسعه رسیده اند، گفت: کشور مالزی با 30 میلیون نفر جمعیت سال گذشته 260 میلیارد دلار صادرات داشته در حالی که صادرات این کشور در سال 1980 میلادی فقط 3 میلیارد دلار بوده است. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه البته بنیه ارزی 4200 تومانی اکنون با توجه به کاهش بنیه ارزی کم شده است، گفت: اکنون ارز 4200 تومان فقط به واردات چند قلم کالا تعلیق می‌گیرد اما متاسفانه ما زمان زیادی را از دست دادیم و ارز 4200 تومانی زیادی صرف واردات کالا شد. 

وی با اشاره ه پدید آمدن سامانه نیما گفت: پدید آمدن سامانه نیما یک شکاف عظیم بین آنچه که بخش خصوصی و دولتی فکر می‌کند است. 

وی با تاکید بر اینکه باید از صادرکننده حمایت کرد، گفت:  افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف که اتفاقا اتاق بازرگانی به آن متهم است نتیجه تفاوت نرخ ارز بین سامانه نیما و بازار آزاد است. 

انصاری با بیان اینکه کسانی که نیما را اختراع کردند باعث افزایش تعداد کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف شدند، گفت: وقتی نرخ ارز در بازار آزاد بیش از نرخ ارز در سامانه نیما است قطعا هیچ صادرکننده‌ای حاضر به عرضه ارز با نرخ کمتر در سامانه نیما نیست. 

وی اظهار داشت: به غیر صادرات توسط پتروشیمی‌ها،‌فولادی‌ها و صادرات میعانات گازی صادرات بخش خصوصی واقعی حدود 10 میلیارد دلار است در حالی که  از ظرفیت 300 تا 400 میلیارد دلاری برخوردار است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط فعلی که صادرات به سختی انجام می‌شود باید با حذف مقررات زائد از صادرکنندگان حمایت کرد.   در شرایط تحریم که بیرون شناسنامه جرم است صادرکننده شاهکار انجام می دهد که 43 میلیارد دلار صادرات انجام شده است و 10 میلیارد دلار آن بخش خصوصی است 

وی با بیان اینکه کارت یکبار مصرف مد شده است، گفت: برای آن پتانسیل ایجاد شده و این پتانسیل بر اثر فاصله نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد بوجود آمده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول