اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

تهرانی‌ها دو روز اخیر ۶۰۰ میلیون لیتر بیشتر آب مصرف کردند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: یکی از مناطقی که واقعاً مشکلات نگران کننده‌ای دارد مناطق حسن آباد فشافویه است که به لحاظ منابع آب زیرزمینی کاملاً منطقه فقیری است و با سیاست‌های اتخاذ شده برای انتقال زندان‌ها به جنوب تهران، افزایش جمعیت در آن‌جا خواهیم داشت و بر مشکل می‌افزاید.

تهرانی‌ها دو روز اخیر ۶۰۰ میلیون لیتر بیشتر آب مصرف کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران که در سالن کنفرانس این شرکت برگزار شد، اظهار کرد: امسال وضعیت بازندگی استان تهران تقریباً مشابه همه کشور از وضعیت مناسب و خوبی برخوردار بوده که حدود ۴۵۲ میلی متر بارندگی در استان تهران شاهد بودیم.

وی ادامه داد: این میزان بارش سال گذشته  حدود ۳۵۸ میلی متر بوده و ۱۷ درصد افزایش بازندگی داشته‌ایم که یک سال کم‌نظیر و بی‌نظیری را در چند سال اخیر روبه‌رو بودیم و این به لحاظ میزان نزولات آسمانی بسیار  خوب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران افزود: از طرفی وضعیت سدهای پنج گانه استان تهران نسبت به سال گذشته  علی‌رغم اینکه بارندگی بیشتر بوده ولی مقداری با کاهش مخازن روبه رو بوده که حدود ۸۵ میلیون مترمکعب حجم مخازن ما نسبت به سال گذشته کمتر است.

بختیاری یادآور شد: در سال گذشته حجم آب پشت سدهای پنج گانه تهران یک میلیارد و ۲۱۹میلیون مترمکعب بوده و امسال یک میلیارد و ۱۳۸مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه بارندگی‌های امسال خوب بوده اما با توجه به آمار سدها مصرف آب استان تهران یک رکورد بی‌نظری را در طی ۵۰ ساله گذشته داشته است.

همه روزها در حالت پیک مصرف به سر می‌بردیم/ کرونا و گرمای هوا متهم اصلی افزایش مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران مصرف آب استان تهران را از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ تاکنون بسیار بالا بوده، اضافه کرد: تقریباً در همه روزها در حالت پیک مصرف به سر می‌بردیم چون به خاطر ویروس کرونا در کشور و در تهران خصوصاً مصرف به شدت افزایش پیدا کرد و تاکنون به غیر از دو روز هیچ روزی نبوده است که زیر سه میلیون مترمکعب آب مصرف نداشته باشیم.

بختیاری عنوان کرد: در روزهای اخیر به دلیل افزایش دما و ویروس کرونا مصرف آب تهران بسیار بالا بوده و در روز گذشته ۳ میلیون و ۷۰۰متر مکعب مصرف آب شرب  در تهران داشته‌ایم که این مصرف آب در تهران رکورد زده است.

وی بیان کرد: اگر به همین وضعیت پیش برویم پیش‌بینی می‌شود در روزهای گرم مصرف آب تهران به ۴ میلیون مترمکعب هم برسد که چنین مصرفی در تهران بی‌سابقه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ابراز کرد: روزهای سختی را در آب و فاضلاب تهران به سر می‌بریم به دلیل اینکه با گرما همچنین بیماری کرونا مصادف شدیم و طبیعتاً مصرف شهروندان استان تهران و علی الخصوص شهر تهران یک تفاوت معنی داری نسبت به سال قبل پیدا کرد.

تهرانی‌ها دو روز اخیر ۶۰۰ میلیون لیتر بیشتر آب مصرف کردند

بختیاری گفت: در هفته قبل طی مقایسه آماری که با دو روز گذشته انجام شد نسبت به روز قبل ۶۰۰هزار مترمکعب تفاوت داشت یعنی حدود ۶۰۰ میلیون لیتر مصرف آب شرب تهران افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: این در حالی است که مجبور هستیم آب را با بالاترین کیفیت ارائه دهیم و آبی که در حال حاضر در اختیار شهروندان تهرانی قرار می‌گیرد بالاترین میزان کلری که می‌شود در آب تزریق کرد انجام می‌شود و این هزینه‌های ما را افزایش داده است ولی به دلیل اینکه سلامتی مردم در اولویت اول قرار دارد این کار را وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب تهران انجام می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران توضیح داد: امروز در بعضی از کشورهای پیشرفته اروپایی ویروس کرونا را در آب آشامیدنی آن‌ها می‌بینیم ولی در استان تهران و شهر تهران نه تنها ویروس کرونا در آب وجود ندارد بلکه در فاضلاب خام ما هم وجود ندارد و این موفقیت بسیار بالایی است.

بختیاری افزود: این نشان دهنده این است آبی که وارد شبکه می‌شود آبی بسیار سالم و با کیفیت است منتهی یک طرف مصرف آب بسیار بالا و متأسفانه حدود ۵۰هزار لیتر بر ثانیه مصرف آب ثانیه‌ای شهروندان است یعنی به اندازه یک رودخانه خروشان مصرف آب شرب تهران بوده که این مجموعه را با چالش سختی روبه‌رو کرده است.

وی تأکید کرد: اگرچه تا این لحظه در استان و شهر تهران قطعی آب به واسطه نبود آب نداشته‌ایم ولی ممکن است چند ساعتی را در برخی از جاها داشته باشیم و آن به دلیل شکستکی شبکه و اتفاقاتی که در منطقه می‌افتد بوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: امسال علی‌رغم همه مشکلات و سختی‌هایی که داشته‌ایم و مصرف ۲۰ تا ۳۰ آب شرب استان تهران اما سامانه ۱۲۲ ما نشان می‌دهد که نسبت به سال گذشته خیلی تماس‌های مردمی ناشی از کمبود آب کمتر شده است.

بختیاری سعی کردیم در این شرایط سخت جامعه در کنار کادر پزشکی کشور که فداکارانه کار می‌کنند ما هم بتوانیم دغدغه‌ای را از روی دوش مردم برداریم و آب سالمی را تقدیم مردم کنیم.

وی در ادامه از مردم خواست: در این شرایط سخت که روزهای گرم‌تری را هم در پیش داریم در مصرف آب صرفه جویی و کمک کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به سوأل خبرنگار فارس اظهار کرد: یکی از مناطقی که واقعاً مشکلات نگران کننده‌ای دارد مناطق حسن آباد فشافویه است که به لحاظ منابع آب زیرزمینی کاملاً منطقه فقیری است و با سیاست‌هایی که اتخاذ شده برای اینکه زندان‌های تهران به جنوب تهران منتقل شود افزایش جمعیت در آنجا خواهیم داشت و بر مشکل می‌افزاید. 

بختیاری خاطرنشان کرد: یک سری از مشکلات مردم حسن آباد فشافویه برطرف شد و در حال حاضر از منابع زیر زمینی آن‌جا تأمین آب می‌کنیم و یک طرحی را بلافاصله آماده کرده‌ایم که از خط آب ماملو به این منطقه و جنوب تهران آبرسانی انجام شود که ظرف یکسال و نیم آینده پروژه تمام شود و این مناطق به منابع آب سطحی و پایدار تهران وصل شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران اظهار کرد: در روستاها یک بحث کوتاه مدت و یک بحث بلند مدت داریم در کوتاه مدت باید کیفیت آب را با کمک‌های مقطعی مثل چاه زدن و یا اضافه کردن آب جابر یا گاز کلر به منابع مخزنی در روستاها کیفیت افزایش دهیم.

وی افزود: در دراز مدت هم برای روستاها سیستم شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه طراحی شود که در حال انجام این کار هستیم و نسبت به پنج ماه پیش بسیاری از مشکلاتی که قبلاً بوده وجود ندارد ولی اینکه کاملاً این مشکلات مرتفع نشده چون یک عقب افتادگی چند دهه حتماً تا چند سال نیاز است که این مهم برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران یادآور شد: در بسیاری از روستاها که قبلاً به دلیل مشکلات مالی که داشتند چاهی کامل از رده خارج می شد امروز اگر چاهی از مدار خارج شود به سرعت وارد مدار می شود حتی سیستم لوله کشی مقطعی را در برخی از روستاها شروع کرده ایم و به زودی ظرف چند ماه آینده حتماً وضعیت بهتر خواهد شد.

بختیاری با اشاره به وضعیت طرح فاضلاب تهران گفت: فاضلاب تهران یکی از طرح‌های موفق کشور بوده که  ۷۸ درصد شبکه اجرا شده و یک مشکلی در تهران وجود داشت که هم خوانی با اجرای شبکه و احداث تصفیه خانه ها نداشت و یک مشکل دیگر به نام نقاط انفصال در تهران بود.

وی بیان کرد: کاری که از حدود یک سال پیش در دستور کار شهر تهران قرار گرفت یکی برطرف کردن نقاط انفصال در فاضلاب شهر تهران بود که گاهاً فاضلاب وارد رودخانه‌ها می‌‌شد یکی هم احداث سرعت بخشیدن به تصفیه خانه های فاضلاب تهران بود که تا پایان امسال کلیه نقاط انفصال برطرف خواهد شد و تا کنون بیش از ۳۰۰ نقطه انفصال که گاهاً در ۱۲ کیلومتر بوده و در نقاط بسیار سخت شهر بوده برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران خاطرنشان کرد: با احداث تصفیه خانه فیروز بهرام در بهمن‌ماه امسال که پروژه ای بسیار بزرگ با حدود ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و در موعد زمان خودش به بهره‌برداری خواهد رسید، آب و فاضلاب حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مشترکین شهر تهران حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب در دومین تصفیه خانه بزرگ کشور بعد از تصفیه خانه جنوب تهران است که کار بسیار بزرگی بوده است را در واقع پساب تولید خواهد شد .

بختیاری اظهار کرد: اگر این اتفاق بیفتد بیش از ۷۰ درصد شبکه تهران به تصفیه خانه وصل می شود و بخشی از  مشکلات حل می شود علاوه بر این بحث احداث شبکه در تهران هم انجام می شود، یک تفاهم نامه همکاری با شهرداری تهران در رابطه با احداث تصفیه‌خانه منطقه خرگوش‌دره در شهر تهران بسته شد که ۱۰ میلیون مترمکعب پساب به ارزش حدود ۴۵۰ میلیارد تومان تولید خواهد شد.

وی عنوان کرد: در استان تهران تا دو سال پیش تقریبا  فاضلاب این استان جز محروم ترین نقاط در کشور بود،‌ علی رغم اینکه متوسط فاضلاب تصفیه خانه ها در کشور ۴۸ درصد بود در استان تهران ۱۲ درصد بود و با بهره برداری سه تصفیه خانه ای که در ابتدای سال در  غرب تهران به بهره برداری رسید این رقم به ۲۵ درصد هم رسید و تا پایان سال جاری این میزان به ۳۸ درصد برسد و این به معنای این است که فاضلاب شهرهای تهران به سرعت در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به تصفیه خانه پردیس گفت: تصفیه خانه پردیس که کار بسیار بزرگی است ظرف یکی دوماه آینده با اعتباری بر ۱۶۰ میلیارد تومان که به بهره برداری می رسد و مابقی تصفیه خانه ها هم تا پایان سال یا شروع می کنیم یا کلنک زنی و یا برخی از تصفیه خانه ها را هم به بهره برداری می رسانیم.

وی در پایان افزود: بنایراین در بحث فاضلاب در استان تهران جهش بسیار خوبی اتفاق افتاده است و آن عقب ماندگی تاریخی استان تهران با اقداماتی که انجام می شود برطرف خواهد شد.

بختیاری با اشاره به قطع انشعابات غیرمجاز خاطرنشان کرد: با هر گونه انشعابات غیر مجاز حتی اگر فضای سبز شهرداری هم که بخواهد از انشعابات غیر محاز استفاده کند برخورد و  انشعاب آن را قطع خواهیم کرد و امسال در منطقه جنوب غرب استان تهران بیش از ۱۰۰۰ انشعاب غیر مجاز قطع شد.

وی در پایان تعداد چاه‌های غیرمجاز استان تهران بیش از ۳۰هزار حلقه اعلام کرد.

انتهای پیام/ ۶۷۰۳۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول