اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

سبک مداحی «حسین سعادتمند» ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد از ثبت ملی سبک مداحی مرحوم حسین سعادتمند که به بلبل خوش الحان امام حسین (ع) شهرت داشت، خبر داد.

سبک مداحی «حسین سعادتمند» ثبت ملی شد

سیدمصطفی فاطمی در گفتگو با رسانه‌ها اظهار داشت: حسین سعادتمند از مداحان مشهور و صاحب سبک یزدی است که شاگردان بسیاری را در مکتب خود پرورش داده و با وجود گذشت سال‌ها از درگذشت وی، هنوز هم نوحه‌های وی جایگاه ویژه ای در مراسم مذهبی یزد دارد.

وی با بیان اینکه ملودی نوحه‌های این مداح فقید منطبق با موسیقی دستگاهی ایران و کاملاً مذهبی است، عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده، سبک مداحی وی در فهرست آثار ناملموس ثبت شد.

فاطمی یادآور شد: از حدود یک سال و نیم پیش پیگیری‌ها برای ثبت ملی این سبک آغاز شد و خوشبختانه به تازگی به نتیجه رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی یزد با اشاره به اینکه مداحی‌ها و عزاداری‌های یزد همواره مورد توجه بوده و رهبر معظم انقلاب نیز از یزد در این زمینه به عنوان یک الگو یاد کردند، افزود: مرحوم سعادتمند در این زمینه نقشی بسیار ارزنده داشت و پایه گذار نوحه‌های چند جوابی، همخوانی و سینه زنی منظم در یزد بود.

حسین سعادتمند در سال ۱۳۳۰ در یزد متولد شد و نوحه خوانی را از حسینیه محله فهادان آغاز کرد و سال‌ها در مراسم عزاداری امام حسین (ع) مداحی‌های تأثیرگذاری اجرا کرد.

وی در روز عید فطر سال ۱۳۹۳ به دلیل بیماری درگذشت و مردم یزد تشییعی با شکوه برای وی برگزار کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول