اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

خوئینی‌ها عملکرد بد دولت فعلی را به حساب نظام گذاشته/ اصلاح‌طلبان و دولت در حال چینش پازل مذاکره مجدد هستند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه موسوی‌خوئینی‌ها عملکرد بد دولت فعلی را به حساب نظام گذاشته و به همراه اصلاح‌طلبان در حال اجرای پازل معامله با بیگانگان بر سر حقوق اولیه ملت هستند گفت: جریان واداده به دنبال به خیابان کشاندن اعتراضات مردمی فقراست.

خوئینی‌ها عملکرد بد دولت فعلی را به حساب نظام گذاشته/ اصلاح‌طلبان و دولت در حال چینش پازل مذاکره مجدد هستند

خبرگزاری فارس - وحید ونایی: سرهنگ بازنشسته ناجاست و حقوق خصوصی خوانده اما بیشتر خود را کارشناس مسائل اجتماعی می‌داند ولی پیش از ورود به مجلس در سمت‌های متعدد و یگان‌های مختلف نیروی انتظامی مشغول به خدمت بوده است. 

اردشیر مطهری از حوزه انتخابیه گرمسار، آرادان، ایوانکی وارد مجلس شورای اسلامی شده و هم اکنون عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم است. 

او می‌گوید که نامه اخیر موسوی خوئینی‌ها به مقام معظم رهبری فرار رو به جلوی اصلاح طلبان برای عدم پذیرش سوء تدبیرهای دولت فعلی است و مسئولیت حمایت‌های سابق خود را از حسن روحانی برای رئیس جمهور شدن نمی‌پذیرند و به همین دلیل عملکرد بد دولت روحانی را به حساب کل نظام می‌گذارند. 

نماینده گرمسار در مجلس همچنین می‌افزاید که اصلاح طلبان و دولت با اجرای برخی اقدامات در حال چینش پازل مذاکره مجدد با آمریکا هستند. 

دبیر دوم کمیسیون اجتماعی اظهار می‌دارد که ریشه‌ی بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز ما دست کردن دولت در جیب مردم و بانک مرکزی بر سر فساد و ضعف سیستم بانکی است. اما متاسفانه با پول هنگفت و فضاسازی رسانه‌ای، سعی می‌کنند تحریم را بهانه کنند تا مردم متوجه اصل ماجرا نشوند.

مطهری همچنین می‌گوید که متاسفانه جریان وادادگی یک جریان ناجوانمرد است که هزینه ی همه ی اقداماتش را می‌خواهد به نظام و رهبری تحمیل کند و امروز مشغول چیدن آخرین قطعات پازل خود هست. می‌خواهد با نشان دادن تصویری که خودشان ساخته اند مردم را بترسانند و نا امید کنند و با نامه نگاری های خائنانه و ناجوانمردانه، همه ی تقصیرها را گردن نظام بیندازند. اما مردم بدانند که مهم تر از دو قطبی های سیاست خارجی، مساله بی عرضگی و با عرضگی است و قطعا با روی کار آمدن یک دولت انقلابی و کارآمد، این مسائل بر طرف خواهد شد.

متن کامل این گفت‌وگو به شرح ذیل است: 

فارس: اخیرا نامه‌ای از سوی موسوی خوئینی‌ها عضو جامعه روحانیون مبارز به مقام معظم رهبری منتشر شده که موجب سوءاستفاده‌های فراوان معاندین و ضد انقلابیون خارج از کشور شده است؛ شما نامه‌ی آقای خوئینی‌ها به رهبری را خوانده‌اید؟ چه تحلیلی دارید؟

مطهری: نامه ی آقای خوئینی‌ها به رهبر بزرگوار انقلاب را باید در یک چارچوب کلی‌تری تحلیل کرد. به نظر می‌رسد این نامه فقط بخشی از یک پروژه‌ی کلی چند ساله است.

 

نامه‌ی آقای خوئینی بر خلاف ظاهرش نامه‌ای پر از طعنه است که در آن نعل وارونه زده است. او در این نامه می‌خواهد هزینه‌ی ناکارآمدی و بی تدبیری‌های دولت بر آمده از حمایت‌های خودشان را به پای رهبری بنویسد. از آن بدتر این است که هزینه‌های عملکرد بد امروز دولتمردان را به حساب کارنامه‌ی 40 ساله‌ی نظام حواله کرده است.

** اصلاح طلبان ادای دلسوزی برای کشور را در می‌آورند

اینکه یک جریان سیاسی از روی کارآمدن فردی و دولتی حمایت کند و پس از شکست آن دولت، حساب خود را از آن جدا کند کمال بی‌انصافی و خلاف اخلاق اسلامی است. ایشان در جایگاهی است که باید پاسخگوی عملکرد دولت باشد، نه اینکه عملکرد دولت را به نظام تعمیم دهد و بعد به نقد نظام بپردازد.

موسوی خوئینی‌ها هزینه‌ی ناکارآمدی و بی تدبیری‌های دولت بر آمده از حمایت‌های خودشان را به پای رهبری نوشته و از آن بدتر این است که هزینه‌های عملکرد بد امروز دولتمردان را به حساب کارنامه‌ی 40 ساله‌ی نظام حواله کرده است

جریانی که از حکمرانی خوب، تدبیر و امید سخن می‌گفت، امروز پس از هفت سال با کارنامه‌ای پر از هیچ مواجه شده و متاسفانه برای نجات خود، حاضر به قربانی کردن کل نظامی است که البته در ظاهر سعی می‌کنند ادای دلسوزی برای آن را در بیاورند.

فارس: شما از یک پروژه‌ی کلی‌تر صحبت کردید، این پروژه چیست؟ و آیا قرار است اجرای این پروژه به موضوعات دیگر معطوف شود؟ 

مطهری: در طول سال‌های گذشته شاهد بحران‌های اقتصادی و سیاسی زیادی بوده‌ایم که تا کنون هر کدام به صورت جداگانه تحلیل شده‌اند. اما به نظر می‌رسد که ما نیاز به یک تحلیل جامع و همه جانبه از این اتفاقات هفت ساله داریم. چرا که برخی از این اتفاقات را می‌توان قطعاتی از یک پازل دانست که در نهایت با کنار هم چیدن آنها یک تصویر و تحلیل واضح تری به دست می‌آید.

** برخی‌ها در حال اجرای پازل معامله با بیگانگان بر سر حقوق اولیه ملت ایران هستند

به اعتقاد بنده تصویر نهایی که سازندگان این پازل دنبال می‌کنند، یک جامعه‌ی نا امید و یک دولت ضعیف و ناکارآمد است که ناچار است با بیگانگان بر سر حقوق اولیه‌ی خودش به معامله بپردازد.

اصلاح طلبان باید پاسخگوی عملکرد دولت باشند، نه اینکه عملکرد دولت را به نظام تعمیم دهد و بعد به نقد نظام بپردازد

بنده هم با مذاکره مخالف نیستم و معتقدم که می‌توان بر اساس حکمت، عزت و مصلحت مذاکره کرد. اما چیزی که من به آن اعتراض دارم، ساختن چنین تصویری از نظام و مردم است. مردم هم بدانند اصلا دعوا سر مذاکره کردن و نکردن نیست. بلکه دعوا سر این است که عده‌ای می‌خواهند با قدرت و عزت سر میز مذاکره بنشینند و عده‌ای می‌خواهند ذلیلانه پای میز مذاکره بنشیند و همه چیز را به تاراج بدهند.

** جریان انقلابی نقشه‌های پازل معامله با بیگانگان را بر هم زده 

این جریان که من اسمش را جریان وادادگی می‌خوانم، قطعه به قطعه‌ی پازل را به گونه‌ای چیده است که در نهایت تصویری که مردم در مقابل چشم خود می‌بینند یک شیر غرنده نیست، یک گربه‌ی ضعیف و خوابیده است.

شما ببینید برای تبدیل یک شیر غرنده به یک گربه‌ی خوابیده چه کارهایی کردند. هر چند باید تاکید کنم تمام تلاش‌های آنان با مقاومت جریان انقلابی در عمل نقش برآب شده است و نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند، اما من می‌خواهم هدف این جریان را بگویم که این چنین است. پس تک تک اتفاقات را مثل پازل کنار هم بگذاریم و ببینیم حاصلش چیست؟

فارس: در مباحث خود به قطعات این پازل اشاره کردید توضیح دهید که منظورتان از این پازل‌ها چیست؟

مطهری: صندوق فرهنگیان یکی از قطعات این پازل است که با یک فساد گسترده‌ی چند هزار میلیاردی سبب از بین رفتن قشر عظیمی از مردم فرهنگی و اثرگذار جامعه بود. ابتدا آمدند با یک فساد گسترده، نا امیدی و ناراحتی را در فرهنگیان کشور بسط دادند.

**پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها با افزایش قیمت دلار

قطعه‌ی دوم این پازل بی تدبیری در حوزه‌ی بانک ها بود. بانک‌های خصوصی که بعضا با رانت و بدون شرایط قانونی لازم آغاز به کار کرده بودند، پول مردم را جمع و بعد نابود کردند. این سبب یک نارضایتی گسترده در بخش‌های زیادی از مردم شد.

با افزایش قیمت دلار، از جیب توده‌ی مردم پول گرفتند و بابت بخشی از بدهی بانک‌های خصوصی، پرداخت کردند؛ ریشه‌ی بسیاری از مشکلات اقتصادی، دست کردن دولت در جیب مردم و بانک مرکزی بر سر فساد و ضعف سیستم بانکی است

بعد برای خاموش کردن این نارضایتی آمدند با افزایش قیمت دلار، از جیب توده‌ی مردم پول گرفتند و بابت بخشی از بدهی بانک‌های خصوصی، پرداخت کردند. اینجا هم سپرده گذاران را نا امید کردند و هم توده‌ی مردم را که با گران شدن دلار فقیر تر شده بودند.

به اعتقاد اقتصاددانان مستقل، ریشه‌ی بسیاری از مشکلات اقتصادی امروز ما دست کردن دولت در جیب مردم و بانک مرکزی بر سر فساد و ضعف سیستم بانکی است. اما متاسفانه با پول هنگفت و فضاسازی رسانه‌ای، سعی می‌کنند تحریم را بهانه کنند تا مردم متوجه اصل ماجرا نشوند.

فارس: آیا می‌شود فسادهایی که در این چند سال مردم مشاهده کرده‌اند، هم در این چارچوب تفسیر کرد؟

مطهری: قطعا همین طور است. قطعه‌ی بعدی این پازل فساد گسترده‌ای بود که جریان وادادگی در کشور رقم زد. در حالی که مردم عادی برای دریافت یک وام چند میلیونی باید دست به دامان نماینده و بقیه شود و سرانجام هم به نتیجه نمی‌رسد، عده‌ای وام‌های چند هزار میلیاردی گرفتند و بعد هم پول مردم را به باد دادند. هر فسادی کردند و پول مردم را از کشور خارج کردند و به کشورهایی مثل کانادا پناهنده شدند.

** عده‌ای به دنبال ایجاد و افزایش نارضایتی در مردم هستند

بالاخره اینکه عده‌ای در کشور زیر خط فقر باشند و عده‌ای دیگر با سرمایه‌های مردم در کشورهای دیگر مشغول خوش گذرانی، ایجاد نارضایتی می‌کند.

 

قطعه‌ی دیگر این پازل فساد در پتروشیمی‌ها، خودروسازی، پوشک و سایر اقلام مورد نیاز و ضروری مردم بود که هر بار در یک بخشی بحران درست کردند و مردم را نگران و مضطرب کردند.

فارس: با این حساب شما وضعیت فعلی مسکن را هم در همین چارچوب تحلیل می‌کنید؟

مطهری: بله، همین طور است. به نظر من قطعه‌ی بعدی این پازل را در بخش مسکن می‌بینیم که مسکن مهر را تعطیل کردند ولی خودشان هم آجر روی آجر نگذاشتند. عملا در این چند سال بخش مسکن و نیازهای مردم در این زمینه نادیده گرفته شده است.

** جریان واداده به دنبال به خیابان کشاندن اعتراضات مردم فقراست

حتی به مالیات بر خانه‌های خالی را هم بی توجهی کردند و کار را به جایی رساندند که عده‌ای از مردم حاشیه نشین شدند و عده‌ی زیادی هم از طبقه‌ی متوسط به زیر خط فقر سقوط کردند. در واقع جریان وادادگی در هر کدام از این اتفاقات، تلاش کرد بر میزان نا امیدی و نارضایتی طبقه‌ی متوسط بیفزاید و طبقه‌ی فقیر را هم تا مرز اعتراض بکشاند.

فارس: اخیرا شما در مجلس به ماجرای اغتشاشات بنزینی سال 98 هم اشاره کردید و حتی وزیر کشور را مسبب بی تدبیری و خسارات زیادی به کشور دانستید.

مطهری: بله، ماجرای اغتشاشات بنزینی سال 98 مساله ی خیلی پیچیده بود. در همه‌ی دولت ها ما شاهد افزایش قیمت بنزین بوده‌ایم. اما نحوه‌ی افزایش قیمت در این دولت به گونه‌ای بود که بدترین هزینه ی ممکن را به نظام و مردم تحمیل کردند.

**عوامل گرانی بنزین خودشان را از زیر بار مسئولیت خارج کردند

به نظرم قطعه‌ی دیگر این پازل ماجرای افزایش قیمت بنزین است. از خود قیمت بنزین که بگذاریم، بی تردید، نحوه ی افزایش قیمت بنزین به شدت موجب نارضایتی مردم شد و هزینه ی زیادی را به مردم و نظام تحمیل کرد. با دقت به این ماجرا و تحلیل دقیق آن می‌بینیم، عوامل گرانی بنزین خودشان را از زیر بار مسولیت خارج کردند و هزینه را به عالی ترین سطوح نظام منتقل کردند. اتفاقا کنکاش و تحقیق جدی در این زمینه، می تواند خیلی از ابعاد ماجرا را روشن کند.

فارس: جوانان و امید مردم را کجای این ماجرا تحلیل می کنید؟

مطهری: در کنار این قطعات بحران‌های اجتماعی این سال‌ها را هم باید ارزیابی کرد. سن ازدواج به شدت افزایش پیدا کرده و طلاق رشد کرده است. این یعنی افزایش نا امیدی در سطوح زیرین جامعه.

 

در این هفت سال فقط یک بار آقای روحانی ریاست جلسه ی شورای عالی جوانان را بر عهده داشته و آقای جهانگیری هم دو بار. شما ببینید دولتی که با جلب نظر جوانان و با ایجاد امید در آنان سر کار آمده، حتی از تشکیل جلسات شورای عالی جوانان نیز استنکاف می کند.

** جوانان معتقدند کسی در مملکت به فکرشان نیست

از سوی دیگر شما قصه ی پر غصه ی مافیای کنکور را ببیند که با گردش مالی بسیار بالا، تا حالا مورد توجه دولت نبوده و جوانان هیچ برنامه ای ندیده اند، پس طبیعی است نوجوان و جوان این مملکت وقتی می بیند، دولت برغم تاکید قانون برای حذف کنکور، هیچ اقدامی انجام نمی دهد، نا امید شود و احساس کند کسی به فکرش نیست.

فارس: متاسفانه وضعیت خودرو هم روز به روز بدتر می شود؛ آیا قرار است مجلس یازدهم در این باره ورود کند؟ 

مطهری: بله این هم یک فاجعه ی مدیریتی است. صنعت خودروسازی را تبدیل به یک صنعت بی رمق و بدهکار کردند. بعضی چیزها در این زمینه قابل درک نیست. خودروسازی پول را از مردم می‌گیرد، بعد از چند ماه و با تاخیر خودرو را به مردم تحویل می‌دهد ولی همیشه هم بدهکار است و باید از صندوق توسعه‌ی ملی وام دریافت کند. این چه طور مدیریتی است؟

** ارائه ترسیم آینده‌ای ناامید از سوی بخشی سیاسی و رسانه‌ای جریان واداده

بعد از چیده شدن همه‌ی قطعات این پازل، بخش سیاسی و رسانه ای جریان وادادگی، دقیقا وظیفه ی عکس برداری از تصویر زشت جدید و ترسیم آینده ای نا امید کننده برای مردم را بر عهده دارد.

نحوه ی افزایش قیمت بنزین موجب نارضایتی مردم شد و هزینه‌ی زیادی را به مردم و نظام تحمیل کرد؛ عوامل گرانی بنزین خودشان را از زیر بار مسولیت خارج کردند و هزینه را به عالی ترین سطوح نظام منتقل کردند

این جریان با بی اختیار جلوه دادن دولت و با انداختن توپ مسولیت به زمین مسولان عالی نظام و سیاست های کلی نظام، تلاش کردند این گونه وانمود کنند که این تصویر نا امید کننده حاصل سیاست های کلی نظام است و نه مدیران دولتی.

فارس: این جریان در نهایت دنبال چیست؟ چه می‌خواهند از مردم و نظام؟

مطهری: این جریان در نهایت دنبال این است که نظام و مردم را وادار کند با شرایطی ضعیف سر میز مذاکره بنشیند و امتیاز بدهد و همه ی دستاوردهای هسته ای ، موشکی و آنچه که قدرت سخت و نرم نظام است را بدهد تا شاید و فقط شاید بتواند امتیازی بگیرد. هر چند این جریان در ماجرای برجام ثابت کرد، اساساً راهبرد درست و عاقلانه ای ندارد و اگر همه چیز کشور را هم تاراج کند چیزی برای مردم به ارمغان نمی آورد.

**عده‌ای می‌خواهند امتیاز بدهند و چیزی هم نگیرند مانند برجام

چیزی که من میخواهم به مردم بگویم این است که بدانند دو قطبی واقعی در حوزه ی سیاست خارجی مذاکره یا عدم مذاکره نیست. بلکه دو قطبی واقعی امتیاز گرفتن یا امتیاز دادن است. عده ای می خواهند امتیاز بدهند و چیزی هم نگیرند، مانند برجام. عده ای هم می خواهند امتیاز بگیرند.

فارس: اما مردم که می‌دانند عملکرد دولت را نمی‌شود به حساب نظام نوشت ولی چرا اصلاح طلبان در حال شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت حمایت‌شان از دولت حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟ 

مطهری: بله ، اما متاسفانه جریان وادادگی یک جریان ناجوانمرد است که هزینه ی همه ی اقداماتش را می خواهد به نظام و رهبری تحمیل کند. در حالی که اگر این دولت سیاست های کلی رهبر انقلاب را اجرایی می کرد و به نصیحت های دلسوزانه‌ی ایشان توجه می کرد، امروز وضع اقتصادی مردم این نبود.

جریان واداده امروز مشغول چیدن آخرین قطعات پازل خود هستند و می‌خواهد با نشان دادن تصویری که خودشان ساخته‌اند مردم را بترسانند و نا امید کنند و با نامه نگاری‌های خائنانه و ناجوانمردانه، همه‌ی تقصیرها را گردن نظام بیندازند

اما این جریان حتی قدردان دوران هایی نیست که رهبر بزرگوارمان خودشان را سپر بلای دولت کردند و هزینه دادند. این نهایت ناجوانمردی و بی انصافی این جریان نسبت به رهبری است.

** شرایط فعلی ماحصل بی‌عرضگی و با عرضگی است

این جریان امروز مشغول چیدن آخرین قطعات پازل خود هست. می خواهد با نشان دادن تصویری که خودشان ساخته اند مردم را بترسانند و نا امید کنند و با نامه نگاری‌های خائنانه و ناجوانمردانه، همه ی تقصیرها را گردن نظام بیندازند.

اما مردم بدانند که مهم تر از دو قطبی‌های سیاست خارجی، مساله ی ما بی‌عرضگی و با عرضگی است و قطعا با روی کار آمدن یک دولت انقلابی و کارآمد، این مسائل قطعا بر طرف خواهد شد. 

چرا که ریشه ی بسیاری از مشکلات امروز کشور، رها شدگی در عرصه ی اجرایی است.

بسیاری از کارها رها شده است و مدیریت درست و قاطعی وجود ندارد که مسائل کشور را بررسی و تحلیل کند و برایش راه حل پیدا کند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول