اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت

پیش فرض های غلط غربگرایان

این نگرش که سیاست راهبردی آمریکا در دوره دموکرات ها نسبت به دوره جمهوری خواهان تغییر ماهوی می کند ناشی از تلقی خام و ساده‌انگارانه نسبت به آمریکا است. این دو حزب با وجود اختلاف سلیقه در سیاست های داخلی، در راهبرد خصومت نسبت به ایران کاملا مشترکند.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد عبدالهی در یادداشتی نوشت: غربگرایان در گفتمان سیاسی و رسانه ایشان یک سری جملات را به عنوان پیش فرض قطعی مدام تکرار می کنند و با تکنیک «تکرار» و «شروع ازپله دوم» نتایج مد نظر خود را به افکار عمومی القا می کنند. درحالی که همه این موارد از اساس با واقعیت فاصله دارد و بارها پاسخ داده شده.

از جمله پرتکرار ترین پیش فرض هایشان این است که:

-افراطیون در ایران و آمریکا باعث به هم خوردن توافق برجام شدند.

-این ما هستیم که نمی خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم.

-اگر ما بخواهیم و اقدامی کنیم تحریم ها برداشته می شود.

-عامل تحریم ها جمهوری خواهان و ترامپ هستند و اگر دموکرات ها ( مثلا جو بایدن) رای بیاورند، می توان تحریم ها را از طریق تعامل برداشت.

گرچه این سوالات هزاران بار پاسخ گفته شده و امثال تاجزاده، مطهری و بسیاری رسانه های غربگرا به خوبی می دانند واقعیت چیست، اما از باب روشنگری برای افکار عمومی که هدف شبهه افکنی ها برای تغییر محاسبات هستند، مرور واقعیات خالی از لطف نیست.

آن ها می گویند «افراطیون در ایران و آمریکا باعث به هم خوردن برجام شدند.» منظورشان از افراطیون آمریکا ترامپ و از افراطیون ایران، کسانی هستند که گفتمان اعتدال را قبول ندارند.

اولا گفتمان اعتدال همان است که با سه واژه «تعامل گرایی»، «جهانی شدن» و «خروج از انزوا» روی کار آمد و غایتش «هضم و مستحیل شدن در نظام جهانی » است. پس نقطه مقابل این گفتمان رکن اول شعار بنیادین انقلاب اسلامی یعنی «استقلال خواهی» است. امروز به خوبی ماهیت اصلی شعارهای اعتدالیون برای مردم ایران ملموس شده. اما این جریان که سال ها چرخ اقتصاد کشور را بخاطر اعتماد به کدخدا تعطیل کرد، بعد از آنکه پیش بینی رهبر انقلاب و انقلابیون دلسوز در عدم خوش عهدی غربی ها به وقوع پیوست، تلاش کرد تا با متهم ساختن حاکمیت راهی برای فرار از کارنامه سیاه خود بیابد. این جریان در یک فرافکنی سنجیده و بانوعی سیاست فراربه جلو در تلاش است تا حاکمیت ( و به قول خودشان افراطیون) را به سنگ‌اندازی در مسیر اجرای تعهدات و وعده‌های طرف خارجی متهم کند و ایستادگی نظام بر نقاط قوتش را "اقدامات ماجراجویانه ایران" بنامد و علت ناتوانی _ و نه بدعهدی!!!- اروپایی ها در عمل به تعهداتشان پس از خروج آمریکا از برجام را به این موارد  مرتبط سازند! همین است که جناب روحانی بعد از این همه کارشکنی و حتی تصویب قطعنامه اروپایی ها در آژانس علیه ایران، بازهم به ابراز شرمندگی خیالی کشورهای اروپایی دلخوش می کند.

پس منظورشان از مقابله افراطیون با برجام این است که چرا اجازه نمی دهید پس از بدعهدی مکرر غرب، ما بازهم به آنان امتیاز دهیم؟

پیش فرض ناحق بعدی آنان اتهام زنی به نظام است که «این ما هستیم که نمی خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم. »

این پیش فرض غلط بر اساس یک باور غلط تر است که تنها از مغزهای استعمار زده تراوش می شود. اینکه دنیا خلاصه شده در آمریکاست و هرآنکه آمریکا بگوید. بر همین اساس طی هفت سال دولت روحانی سفارتخانه های ما در کشورهای همسایه و شرکا و متحدین سابق در حال مگس پرانی بودند؛ تاجایی که صدای شرکای اقتصادی سابق از ضعف سفرا در آمد. روحانی و ظریف فقط و فقط برای کسب رضایت آمریکا و چند کشور اروپایی بازار بزرگ کشورهای منطقه و تجارت پربها با آمریکای لاتین حیاط خلوت آمریکا را رها کردند؛ قراردادهای قبلی با شرکایی همچون چین را به هم زدند؛ درها را به روی سرمایه گذاران اروپایی گشودند و چنان گوی سبقت را در واردات از همه ربودند که حتی پژو فرانسه از ورشکستگی نجات پیدا کرد. اما همین شرکت های اروپایی با یک اشاره ترامپ قراردادها را رها کرده و کشور را ترک کردند. اینجا بود که کشور دچار انزوا شد و تازه باید تعامل با کشورهای همسایه و شرکای سابق را با سرشکستگی از سر می گرفت که البته با سنگ اندازی های آمریکا به راحتی سابق نبود. هرچند امروز به برکت مولفه های قدرت نظامی مان و نه به اعتبار دیدن دم آمریکا در حال شکست دیوارهای تحریم و معاملات نفتی با آنسوی دنیا هستیم. راهبرد جمهوری اسلامی تعامل با همه دنیا به جز کشور جعلی و کشوری ست که مشی خصومت با ما را برگزیده و سردار بزرگ ما را به شهادت می رساند . البته اگر زبان دنیا بلدها دنیا را به چهار کشور محدود نکنند.

جمله غلط بعدی این است: «اگر ما بخواهیم و اقدامی کنیم تحریم ها برداشته می شود.»

این جمله امتحان خود را پس داده. خیلی هم از آن نگذشته. «برجام» تجربه اخیر اثبات غلط بودن این جمله است. رهبری فرمودند «من به مذاکرات خوشبین نیستم؛ لکن تجربه ای برای ملت خواهد بود.» امروز این تجربه اثبات شد که حتی اگر ما بخواهیم و در مقابل خواسته های آمریکا (تعطیل کردن هسته ای) کوتاه بیاییم، آمریکا به کمتر از نابودی ما را ضی نمی شود و تحریم اساسا راهبرد آمریکا برای زمین زدن ماست و آمریکا راهبرد حاکمیتی خود را کنار نخواهد گذاشت. تنها راه خنثی کردن تحریم ها قوی شدن است. وقتی قوی شدیم دیگر تحریم بی اثر خواهد شد.

و اما این جمله که «عامل تحریم ها جمهوری خواهان و ترامپ هستند و اگر دموکرات ها ( مثلا جوبایدن) رای بیاورند، می توان تحریم ها را از طریق تعامل برداشت.»

این روزها که رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به اوج خود نزدیک می شود، جملات جوبایدن رقیب دموکرات ترامپ زیاد توسط رسانه های غربگرا تکرار می شود و آنان امید دارند با رای آوردن بایدن برجام احیا و تحریم ها لغو شود. این امید با افت شدید محبوبیت ترامپ پس از مدیریت فوق ضعیف بحران کرونا و پس از آن بدرفتاری شدیدش با اعتراضات ضد نژادپرستی آمریکا تقویت شده.

اولا مگر اوباما تحریم ها را لغو کرد که بایدن آنان را لغو کند؟ طبق برجام فقط تحریم های هسته ای «تعلیق« شد که این تعلیق هم وابسته به تمدید هر سه ماه یک بار رئیس جمهور آمریکا بود. همین قدر بی اعتبار!

ثانیا مگر جان کری اعتراف نکرده بود خروج از برجام یک یا دو سال بعد در دستور کار آن ها بوده و فقط ترامپ عجله کرده و نقشه شومی که دموکرات های به اصطلاح مودب برای منزوی کردن ایران و تشکیل یک اجماع جهانی برای فشار بر کشورمان داشتند را بر هم زده؟

ثالثا جو بایدن شرط بازگشت به برجام را «تقویت و گسترش» و «تمدید» آن دانسته و منظور خود از تقویت و گسترش برجام را امتیاز دادن‌های منطقه‌ای و امنیتی ایران دانسته و منظورش از تمدید را تمدید سقف زمانی محدودیت های هسته ای ایران بیش از ۲۰۲۵ اعلام کرده است. این ها که همان شروط ترامپ هستند!

این نگرش که سیاست راهبردی آمریکا در دوره دموکرات ها نسبت به دوره جمهوری خواهان تغییر ماهوی می کند ناشی از تلقی خام و ساده‌انگارانه نسبت به آمریکا است. این دو حزب با وجود اختلاف سلیقه در سیاست های داخلی، در راهبرد خصومت نسبت به ایران کاملا مشترکند.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول