اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

لزوم تسریع در اتمام علاج بخشی سد بیدواز اسفراین

نماینده مردم اسفراین با تأکید بر لزوم بهره‌برداری از ظرفیت سد بیدواز گفت: تأخیر در اجرای علاج بخشی سد بیدواز اسفراین باعث هدررفت آب‌های جاری‌شده که باید این عملیات هرچه سریع‌تر به‌پایان برسد.

لزوم تسریع در اتمام علاج بخشی سد بیدواز اسفراین

به گزارش خبرگزاری فارس از اسفراین عصر امروز با حضور امام‌جمعه، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی و هماهنگی استانداری خراسان شمالی، مدیرعامل آبفای استان و فرماندار و جمعی مسؤولین پروژه آبرسانی به شهرک سلمان فارسی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و به‌طور همزمان نیز عملیات اجرایی آبرسانی به ۱۸ روستای این شهرستان آغاز شد.

 

در حاشیه آیین طرح‌های آبفای این شهرستان امان‌الله حسین پور اظهار کرد: متأسفانه ۷۰ روستای شهرستان اسفراین دارای تنش آبی و ۳۰ روستا نیز در مرز تنش آبی قرار دارند که به همت مسؤولین شهرستان و استان یک اقدام جدی برای حل معضلات آب شرب روستاها شروع‌شده است.

وی گفت: مقرر گردیده است ۱۰۵ روستا در قالب طرح مجموعه دشت از آب سد بیدواز بهره‌مند بشوند و مابقی مجتمع‌ها نیز با پیگیری مسؤولین به‌زودی مشکلات آبی آنها حل خواهد شد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: امیدواریم تا پایان سال بخش زیادی از روستاهای شهرستان که دارای تنش آبی هستند مشکلات آب شرب آنها حل شود.

وی افزود: در حال حاضر مشکل اصلی ما در سد اسفراین است که متأسفانه به دلیل مشکلاتی که برای این سد به وجود آمده و می‌بایست این سد بیش از ۴۸ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی می‌داشته و با ذخیره‌سازی مناسب بخش عمده‌ای از مشکلات آب شرب و آب کشاورزی حل می‌شد اما با تأخیر درروند اجرایی علاج بخشی سد، ظرفیت آبی ایجاد شده از دست رفت و متأسفانه بخشی از اعتبارات صندوق توسعه در شهرستان در سال گذشته جذب نشد و برگشت خورد.

مدیرعامل آبفای استان خراسان شمالی نیز گفت: شهرک سلمان فارسی اسفراین ازجمله شهرک‌هایی است که در حاشیه شهر اسفراین احداث‌شده و مدتی است به دلیل کمبود آب شرب دچار مشکل شده بود که بااتصال به شبکه شهری، بیش از ۶۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ‌بر ۲۵۰۰ نفر از آب شرب سالم پایدار با کیفیت برخوردار شدند و از این تاریخ به بعد در این شهرک شاهد قطعی آب نخواهیم بود.

وی گفت: به‌طور همزمان عملیات اجرایی تأمین آب پایدار مجتمع آبرسانی روستای شهید رمضانی روستای سینان آغازشده که قبلاً بنا بود قبل از یکپارچه‌سازی شرکت آبفای شهری و روستایی از ضلع جنوبی شهرستان به طول ۱۰ کیلومتر بعد از تصفیه‌خانه اجرای خط می‌شد که این اصلاحی که اتفاق افتاده و از مجموعه شهر و از مخزن سید جمال تأمین می‌شود حدوداً ۱۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی انجام‌شده و با آغاز عملیات اجرایی آن و تسریع در اجرا بیش از ۱۸ روستا و ۷۰۰۰ نفر از ساکنین این روستاها مشکل آب آشامیدنی آنها به‌صورت کامل حل خواهد شد و آب باکیفیت و پایداری را خواهند داشت.

فرماندار اسفراین نیز گفت: شهرک سلمان فارسی که در نزدیکی شهر اسفراین واقع‌شده و نه به‌عنوان شهر بود و نه روستا که به دستور استاندار محترم الحاق به روستای کوشکی در حال انجام است.

وی افزود: این شهرک در چند دهه گذشته دچار کمبود آب شدید و قطع آب بودند که به همت اداره آبفای شهری آبرسانی پایدار از شهر اسفراین انجام شد و خوشبختانه بیش از ۲۵۰۰ نفر از ساکنین این شهرک از آب آشامیدنی باکیفیت پایدار برخوردار شدند و در چند روز آینده نیز دو مجتمع آبرسانی دیگر نیز وارد مدار خواهند شد و مشکلات بیش از ۲۵ روستا به‌صورت دائم حل خواهد شد.

طاهر رستمی افزود: ۱۰ روستای این شهرستان در حال حاضر با تانکر آبرسانی می‌شوند که به‌زودی مشکلات آنها نیز رفع خواهد شد اما یک برنامه منسجم اداره آبفای خواهند داشت که هم آبرسانی پایدار داشته باشند و هم فرسودگی شبکه‌ها را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: برخی روستاها از ابتدای انقلاب کار آبرسانی انجام شده اما اصلاح‌نشده که نیازمند اصلاح شبکه‌های فرسوده می‌باشند و مستلزم اعتبارات از سطح ملی و استانی است.

وی در پایان گفت: ۱۰۵ روستای در طرح دشت اسفراین از محل صندوق توسعه ملی اعتبار خواهند داشت و مرحله‌به‌مرحله اجرایی خواهد شد و در خصوص سد اسفراین از محل مصوبات سفر ریاست جمهوری ۳۵ میلیارد تومان مصوبه سفر بوده که از سد ۸ میلیون مترمکعب آب تأمین کنیم که ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص پیداکرده و مابقی اعتبارات در صورت تخصیص، علاج بخشی به‌پایان می‌رسد و بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب ظرفیت سد آبگیری خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول