اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

فارس من|ورود شرکت راه آهن به ساخت خط آهن چابهار به دستور وزیر/ آخرین وضعیت تامین مالی پروژه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود شرکت راه آهن به ساخت خط آهن چابهار به دستور وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت راه آهن از نظر تأمین ریل و برخی ماشین‌آلات روسازی به قرارگاه خاتم کمک کنند تا عملیات روسازی با سرعت بیشتری انجام شود.

فارس من|ورود شرکت راه آهن به ساخت خط آهن چابهار به دستور وزیر/ آخرین وضعیت تامین مالی پروژه

خیرالله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت خط آهن چابهار- زاهدان توضیح داد: راه‌آهن چابهار- زاهدان به عنوان بخشی از کریدور ریلی شمال- جنوب در شرق کشور، با پیشرفت مناسبی در حال احداث است.

* 1500 کیلومتر طول خط آهن شرق از چابهار تا یونسی

وی ادامه داد: کریدور ریلی شمال-جنوب در شرق کشور، به عنوان طولانی‌ترین کریدور ریلی کشور به طول 1500 کیلومتر از چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به محدوده خراسان رضوی و اتصال به ریل در ایستگاه یونسی نزدیک قائم، متصل می شود و جمعا 1500 کیلومتر طول دارد.

* اتصال آسیای میانه و افغانستان به چابهار در کوتاه ترین مسیر ریلی

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: این در برنامه دولت و نظام است که کریدور ریلی شرق کشور تکمیل شود و بدین ترتیب در کوتاه‌ترین مسیر ریلی، آسیای میانه، افغانستان و دیگر کشورهای متقاضی به بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی ایران وصل شود.

وی افزود: با تکمیل این خط ریلی همچنین مردم استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خصوصا سیستان و بلوچستان می توانند از خدمات ریلی این کریدور مهم، استفاده کنند و بهره‌مند شوند.

* قطعات پروژه چابهار-بیرجند در مناطق مختلف فعال است

خادمی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این خط ریلی در پنج منطقه آغاز شده است، توضیح داد: ‌قطعه چابهار به سمت زاهدان آغاز شده است‌، همچنین در مسیر ریلی زاهدان به سمت بیرجند هم پروژه آغاز شده و در بیرجند که در دو قطعه مسیر اجرا می‌شود به سمت ایستگاه یونسی و همچنین از ایستگاه یونسی به سمت گناباد نیز پروژه آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تأکید کرد: این پروژه‌ای بزرگ و مؤثر در تکمیل حلقه‌های مفقوده شبکه ریلی کشور است.

* اتصال چابهار به زاهدان 730 کیلومتر ریل لازم دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بخش اول این طرح بزرگ ریلی، اتصال چابهار به شبکه ریلی کشور است، این پروژه ریلی (چابهار-زاهدان) 638 کیلومتر طول مستقیم ریل از چابهار تا زاهدان دارد و با احتساب شبکه‌ای که باید در طول مسیر در داخل ایستگاه‌ها احداث شود 730 کیلومتر ریل‌گذاری لازم دارد تا بتوان اتصال بندر چابهار را به زاهدان و شبکه ریلی برقرار کرد.

خادمی با بیان اینکه این مرحله اول طرح بزرگ شبکه ریلی شمال- جنوب شرق کشور است،  اظهار داشت: همچنین مهمترین بندر اقیانوسی ما که بندر چابهار است به شبکه ریلی اتصال می‌یابد و می‌توان از این طریق کالا را با ریل به داخل کشور منتقل کرد ضمن آنکه در توسعه استان سیستان و بلوچستان خصوصا جنوب استان که در محدویت خاصی قرار دارد، موثر است.

* پیشرفت خط آهن چابهار- زاهدان 43 درصد

وی با اشاره به اینکه این اتصال ریلی در توسعه سواحل مکران بسیار مثمر ثمر خواهد بود، گفت: پیشرفت فیزیکی این مسیر ریلی (چابهار- زاهدان) حدود 43 درصد در کل طرح است، زیرسازی 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

* تسریع تکمیل خط آهن چابهار با تدبیر مقام معظم رهبری درباره پروژه

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: در یک سال اخیر اتفاق بسیار خوبی برای تسریع در عملیات اجرایی پروژه رخ داد و آن هم مصوبه 300 میلیون یورویی مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل این خط آهن بود، ما درخواست را ارائه کردیم و ایشان موافقت کردند که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده شود که مقرر شد صندوق توسعه ملی مبلغ 300 میلیون یورو پرداخت کند و بدین ترتیب روند اجرای پروژه و کارگاه‌ها بسیار متحول شده است.

وی درباره دریافت اقساط مصوبه 300 میلیون یورویی مقام معظم رهبری توضیح داد: در مرحله اول حدود 30 میلیون یورو دریافت و به پیمانکار پرداخت کردیم، همچنین حدود 15 میلیون یورو هم در گام بعد واریز شد که برای خرید مصالح و همچنین سایر مطالبات پیمانکار استفاده می‌شود بقیه اقساط هم به تدریج دریافت می شود؛ زمانبندی شده است که در فواصل زمانی مشخص مثلا یک ماهه، ما باید حداقل بتوانیم 300 میلیارد تومان از این مبلغ را به کارگاه تزریق کنیم تا روند اجرایی پروژه تسریع یابد.

* 16 کیلومتر پل و تونل در مسیر راه آهن مذکور احداث شده است

خادمی اظهار کرد:‌ ضرورت دارد تجهیزات نظیر ریل، ادوات روسازی و دیگر ادوات مورد نیاز نظیر سوزن روسازی، آرماتور و آهن‌آلات و غیره که مورد نیاز پروژه است، خریداری شود؛ در آنجا 30 کیلومتر تونل و پل باید بزنیم که 16 کیلومتر آن احداث شده و مابقی با روند خوبی در حال انجام است.

* فعالیت 800 دستگاه ادوات و 2100 نفر نیرو در خط آهن چابهار-زاهدان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیا پیمانکار این پروژه است و در سراسر مسیر کارگاه‌ها فعال است؛ 2100 نفر در پروژه کار می‌کنند و ادوات و ماشین‌آلات سنگین زیادی در حدود 800 دستگاه در این پروژه فعال است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در حال رایزنی هستیم تا تعداد ماشین‌آلات و نیروهای انسانی متخصص در این پروژه افزایش یابد و ضرورت دارد حداقل 400 دستگاه ادوات و ماشین‌آلات به این پروژه تزریق شود، البته فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا هم برای تکمیل پروژه مصمم است و همکاری بسیار مناسبی دارد.

خادمی گفت: ‌همچنین وزیر راه و شهرسازی دستوراتی برای کمک تجهیزاتی برای تجهیز پروژه و تسریع آن به شرکت راه‌آهن داده‌اند و دستور داد که از نظر ریل و برخی ادوات و ماشین‌آلات روسازی به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا کمک کنند تا عملیات روسازی با سرعت بیشتری انجام شود.

* خط آهن چابهار کارگاه تحولی بزرگ در اقتصاد و ترانزیت کشور ایجاد می کند

وی بیان کرد: به هر حال پروژه خط آهن چابهار کارگاه فعال و بزرگی که می‌تواند تحول بزرگی در اقتصاد و ترانزیت کشور ایجاد کند، امیدواریم روند اجرایی پروژه به سرعت پیش رود تا منافع آن برای مردم کل کشور و همچنین همسایه‌های ما حاصل شود و کشورهای آسیای میانه، افغانستان و غیره در حوزه ترانزیت از طریق این خط آهن دسترسی به آب‌های آزاد داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: امیدواریم طی هماهنگی کامل کارفرما، سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و قرارگاه خاتم این پروژه در زمانبندی مقرر به پایان برسد.

به گزارش فارس، کاربران این رسانه در بخش (فارس من) خواستار پیگیری درباره آخرین وضعیت تکمیل خط‌آهن چابهار-زاهدان شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول