اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

ایجاد ۸ وقف جدید در بسطام/ همایش بزرگداشت امامزادگان برگزار می‌شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بخش بسطام از ایجاد هشت مورد وقف جدید در این بخش در سال جاری خبر داد و گفت: همایش بزرگداشت امامزادگان در بسطام برگزار می‌شود.

ایجاد ۸ وقف جدید در بسطام/ همایش بزرگداشت امامزادگان برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از بسطام، حجت‌الاسلام محمدرضا بخشی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بخش بسطام تعداد ۷۳۵ موقوفه دارد که ۵۰۴ موقوفه منفعتی و ۲۳۱ موقوفه مانند حسینیه‌ها و تکایا انتفاعی و فاقد درآمد است.

وی افزود: ۶۸ موقوفه دارای متولی و غیرمتصرفی و ۶۶۶ موقوفه متصرفی است و اوقاف مدیریت آن را انجام می‌دهد و یک موقوفه اشتراک التولیه داریم که ۱۰ هکتار باغ مثمره میوه در شهر مجن است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بخش بسطام بیان کرد: ۹ بقعه در این بخش وجود دارد که دو بقعه امامزاده محمد و امامزاده سیدابوالقاسم شاخص هستند.

بخشی ادامه داد: این موقوفات، یک‌هزار و ۲۷۲ رقبه دارند که یک‌هزار و ۱۷۱ مورد منفعتی و درآمدزا و ۱۰۱ مورد انتفاعی است که از این تعداد، ۹۵۸ رقبه متصرفی و ۲۸۰ رقبه غیرمتصرفی و پنج رقبه اشتراک التولیه هستند.

وی با اشاره به انجام هشت مورد وقف جدید در بخش بسطام در سال ۱۳۹۹ بیان کرد: ارزش ریالی این موقوفات ۱۴ میلیارد ریال برآورد شده که چهار وقف جدید شامل ۱۲ قطعه زمین در روستای ابر به ارزش چهار میلیارد ریال در امامزاده سراوین قطری روستای ابر است که درآمد آن در امامزاده و مسجد و روستای ابر هزینه می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بخش بسطام با اشاره به راه‌اندازی مراکز افق در بقاع متبرکه و خدمات‌رسانی اجتماعی به اطراف بقاع و شهر در عرصه‌های مختلف خدماتی و حمایتی گفت: در ایام شیوع کرونا، سه هزار بسته معیشتی از بقاع متبرکه، دو هزار بسته حمایتی از امامزادگان و ۶ هزار پرس غذای گرم از درآمد موقوفات عام و آزاد تهیه شده است.

بخشی تأکید کرد: ۹ میلیارد ریال در قالب طرح مودت و کمک‌های نقدی و غیرنقدی به بقاع متبرکه در طول یک سال گذشته اختصاص یافت و برنامه‌های نشاط معنوی، آرامش بهاری و ضیافت الهی با توجه به ایام مختلف سال اجرا می‌شود.

اجرای برنامه‌های دهه کرامت در فضای مجازی

وی اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا برنامه‌ها از طریق فضای مجازی اجرا و برای دهه کرامت هم برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شد و همایش بزرگداشت امامزادگان در بخش بسطام برگزار می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بخش بسطام عنوان کرد: در مجموع بیش از ۷۵ درصد نیات موقوفات مختص عزاداری حسینی در ماه‌های محرم و صفر و بقیه مربوط به حوزه‌های علمیه و مساجد و موضوعات اجتماعی است.

بخشی بیان کرد: واقفان جدید طبق نیازها و اولویت‌های روز جامعه وقف انجام دهند که به بدنه دولت کمک شود؛ چراکه وقف نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و این‌گونه جامعه هدف وسیع‌تر می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بخش بسطام افزود: در راستای اجرای طرح امین موقوفات، هر کسی موقوفه‌ای را احیا کند، با بررسی صلاحیت فرد، موقوفه موردنظر تحویل فرد شده و طبق این طرح، وی به عنوان امین موقوفات انتخاب می‌شود.

بخشی تصریح کرد: اختلافی با میراث فرهنگی نداریم و طبق قانون نگهداری ابنیه و بناهای تاریخی، فرهنگی و دینی جزو وظایف ذاتی میراث فرهنگی است و امور جاری را اداره اوقاف برعهده دارد.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/س/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول