اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

دستورالعمل اجرای پروژه های کوچک مقیاس ابلاغ شد/آیا هزار پروژه امسال در پایتخت اجرا می شود؟

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره شهرداری تهران دستورالعمل اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس را ابلاغ کرد. قرار است تا پایان سال هزار پروژه کوچک مقیاس با بودجه 2 هزار میلیاردی درشهر اجرا شود اما هنوز برخی از مناطق برنامه های خود را نداده اند.

دستورالعمل اجرای پروژه های کوچک مقیاس ابلاغ شد/آیا هزار پروژه امسال در پایتخت اجرا می شود؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در دوره پنجم مدیریت شهری اجرای پروژه های بزرگ در دستور کار نبود و بعد از بیش از 2 سال مدیران تصمیم گرفتند که پروژه‌های کوچک مقیاس محلی  را در دستورکار  قرار دهند تا در یک سال باقی‌مانده در تمامی محلات تهران اقدامی صورت گرفته باشد.

پروژه‌های کوچک‌مقیاس برای رفع گره‌های بزرگ از سوی کارشناسان علمی و محلی طراحی و به مدیران فعلی پیشنهاد شد. مدیران شهری معتقدند که اجرای این پروژه ها با کمترین هزینه تأثیرهای بزرگی در شهر خواهند داشت. 

افشین حبیب‌زاده عضو شورای شهر تهران در این زمینه می‌گوید:‌ یکی از تصمیمات شورای شهر تهران این است که توجه ویژه‌ای به پروژه‌های کوچک مقیاس محلی کرده است.

 شهروندان در کوتاه‌ترین زمان شاهد ثمرات کار خواهند بود 

وی گفت: در جاهایی که برای مردم اهمیت دارد و به صورت روزانه با مشکلات آن درگیر هستند قرار است کارهایی صورت بگیرد و شهروندان در کوتاهترین زمان شاهد ثمرات کار خواهند بود و این اقدامات به طور مستقیم در زندگی آنها تأثیر خواهد داشت و برای این منظور بودجه و ردیف اعتبار خاصی درنظر گرفته شده تا پروژه‌ها بدون مشکل طراحی و اجرا شوند. 

نظرسنجی‌های متعددی در شهرداری تهران صورت گرفته است و مدیران شهری بر اساس این نظرسنجی ها معتقدند که جنس دغدغه‌های مردم محلات با رویکرد جدید مدیریت شهری در توجه به محله‌ها همخوانی دارد و این امر در ترسیم مسیر و چشم‌انداز آینده شهر بسیار موثر است.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در این باره می‌گوید: ایده تفکیک شهر به بخش‌های قابل تعریف و قابل مدیریت از دغدغه‌های مهم برنامه‌ریزان است. با توجه به گسترش شهرنشینی و عدم امکان جامع‌نگری برای حل پایدار مسائل، توجه و تأکید مدیریت شهری به سطوح محله‌ای افزایش پیدا کرده است. 

باید از پتانسیل محلات استفاده کرد

به اعتقاد معاون شهردار تهران،‌ در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته، مدیریت شهری با توجه به مفهوم محله و همسایگی برای ساماندهی عادلانه‌تر خدمات شهری برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند. 

وی افزود: محله نمایانگر یکی از مهمترین واحدهای اجتماعی - کالبدی شهرهاست، از این رو پتانسیل‌های اجتماعی محلات، از یکسو بستر توسعه درونی، انسجام کالبدی و حیات و همبستگی اجتماعی شهرهاست و از سوی دیگر، منشأ هویت خاطرات و هم‌پیوندی گذشته و حال محسوب می‌شود. 

براساس این گزارش، کلان‌شهر تهران 352 محله دارد و  قرار است  مدیران فعلی از طریق برنامه‌ریزی اقداماتی در حد پروژه‌های کوچک مقیاس انجام دهند.

شهروندان باید در برابر شهر مسوول باشند/مردم در کانون تصمیم گیری

مدیران شهری معتقدند که شهروندان هم باید در برابر شهر احساس مسئولیت کنند و مدیران هم با به کارگیری فرایندهای مشارکت‌محور، مردم را در کانون تصمیم‌گیری محله‌ای قرار دهند. 

با وجود اینکه مدیران شهری از اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس در شهر تهران خبر می‌دهند، اما هنوز برخی از مناطق برنامه‌های خود را در این زمینه نداده‌اند. 

مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: شورای پنجم شهر تهران برای اولین بار در سال گذشته در تبصره 35 بودجه و ماده 40 برنامه توسعه سوم شهرداری به نوعی به موضوع پروژه‌های کوچک‌مقیاس در سطح محلات توجه کرده است و تعریف‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. 

وی با تأکید بر این موضوع که از نظر مشورتی 354 شورایاری‌ محلات در این زمینه استفاده می‌کنیم، گفت:‌جلسه‌ای با حضور دبیران کارگروه مربوطه شورایان گذاشته شده و بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت و گزارش‌هایی در این جلسه ارائه شد. 

دستورالعمل اجرایی تعریف پروژه‌های کوچک‌مقیاس ابلاغ شد

فراهانی با تأکید بر این موضوع که دستورالعمل اجرایی تعریف پروژه‌های کوچک‌مقیاس ابلاغ شده است، گفت: این کار از طرف معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران نهایی شده است و در جلسه هم در مورد آن بحث و بررسی صورت گرفت. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در برخی از مناطق پروژه‌های کوچک‌مقیاس تعریف شده است، گفت: اما هنوز در برخی از مناطق این تعریف صورت نگرفته است. 

اجرای هزار پروژه کوچک مقیاس تا پایان سال

به گفته فراهانی، پروژه‌های کوچک‌مقیاس تا پایان سال در سطح شهر اجرا می‌شود و این کار، رضایتمندی شهروندان را به همراه دارد.  

وی با تأکید بر این موضوع که در هر محله سه پروژه کوچک‌مقیاس تعریف می‌شود، گفت:‌ انتظار ماست که چالش‌ها توسط شورایاری‌ها احصاء شود و بررسی مشکلات پیش‌بینی‌هایی صورت گرفت. 

هنوز برخی مناطق کار را آغاز نکرده اند/مناطق منتظر ابلاغ بودند

فراهانی با تأکید بر این موضوع که برخی مناطق کار را شروع کرده‌اند گفت: ‌برنامه داریم که تا پایان سال یک‌هزار پروژه کوچک‌‌مقیاس محله‌ای اجرایی شود و برای این منظور 2 هزار میلیارد تومان بودجه درنظر گرفته شده است، البته قرار است پایش‌ها توسط شورایاری‌ها صورت گیرد. 

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر این موضوع که مهمترین چالش ما، چالش مالی است، گفت: با توجه به موضوع کرونا و تحریم‌ها درآمدها کاهش یافته است، برای همین منظور، تمرکز مدیریت شهری با مشارکت مردمی از طریق سرمایه‌گذاری است، اما بخشی از پروژه‌ها هم از بودجه شهرداری برای آن استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا در برخی از مناطق کار را شروع نکرده‌اند گفت: منتظر ابلاغ بودند که این ابلاغ از طرف شهرداری صورت گرفت. 

مدیریت جدید شهری، ‌اجرای پروژه‌های کوچک مقیاس را در اولویت کارها قرار داده است و معتقدند با این کار، توسعه و آبادانی در مناطق ایجاد می‌شود. این پروژه‌های کوچک مقیاس طرح‌هایی هستند که قرار است مشکلات محلات را برطرف کنند و هزینه‌ درنظر گرفته شده برای آنها کم است. البته هنوز استارت این کار در برخی از مناطق خورده نشده است. اما گفته می‌شود این پروژه‌های کوچک‌مقیاس از نوع آسفالت معابر، مناسب‌سازی بوستان‌ها، اصلاح هندسی معابر، جدول‌گذاری، پیاده‌رو سازی و پروژه‌هایی از این دست خواهد بود. 

بر اساس این گزارش، شورای اسلامی شهر تهران در بودجه سال ۹۹ مصوب کرد که برای حل مشکلات محلات، پروژه های کوچک مقیاس محلی تعریف شود که این اقدام جز دستاوردهای شورای پنجم است تا برای اولین بار تمرکز بر حل مشکلات با تعریف پروژه های کوچک مقیاس داشته باشد.

قرار بود تا پایان خرداد امسال فهرست این پروژه ها تعریف و ارسال شود ولی هنوز تعدادی از مناطق این کار را انجام نداده و همین امر باعث گله مندی برخی از اعضای شورای شهر تهران شد. 

عدم اجرای پروژه‌های محله‌محور باعث شد که حتی در این زمینه به پیروز حناچی شهردار تهران در صحن علنی شورا تذکر داده شود. بعد از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره شهرداری دستورالعمل اجرای پروژه‌های کوچک‌مقیاس را ابلاغ کرد و هنوز مشخص نیست آیا در مدت زمان باقی مانده مدیران شهری می توانند این کار را انجام دهند یا خیر؟ 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول