اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

قوانین فضای مجازی به روزرسانی نشده است / خشم مجازی محصول شکستن هنجارها

کارشناس فضای‌مجازی با بیان اینکه چینش بی قواره آدم‌های خوب در کنار یکدیگر موجب ایجاد خشونت در فضای مجازی شده است، گفت: نباید فضای مجازی را از فضای حقیقی جدا دانست، این فضا بستری برای ایجاد خشونت نیست.

قوانین فضای مجازی به روزرسانی نشده است / خشم مجازی محصول شکستن هنجارها

حمید صدیق میرزایی کارشناس فضای مجازی و سواد رسانه‌ای در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با بیان این که رابطه مشخصی میان فضای مجازی و افزایش خشونت وجود ندارد، بیان داشت: نباید فضای مجازی را از فضای حقیقی جدا دانست؛ چراکه این فضا بستری برای ایجاد خشونت نیست.

وی افزود: به علت پایین بودن هزینه‌های خشونت و افزایش فایده‌های فردی خشونت است که شاهد افزایش این پدیده در شبکه‌های مجازی هستیم.

خشونت پاسخی به اعتراض در برابر هنجارهاست

این کارشناس رسانه با اشاره به ایجاد هویت بصری پس از اعمال خشونت در فضای مجازی برای افراد گفت: اگر فرد خشونت خود را در اعتراض به هنجارهای اخلاقی بروز دهد، این بروز هویت بصری مثبت را برای کاربر ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: منفعتی که کاربر پس از بروز اعتراض کسب می‌کند، ناشی از همان حس مثبتی است که فرد توانسته اعتراض خود را بروز دهد.

دو رویی کاربران در فضای مجازی

این مدرس دانشگاه با اشاره به عدم تطابق شخصیت واقعی و مجازی افراد در شبکه‌های مجازی بیان داشت: به وفور افرادی را می‌بینیم که به ظاهر رفتار عاقلانه‌ای دارند، اما حساب‌های کاربری این افراد در شبکه‌های مجازی پر از پرخاشگری است.

وی افزود: چینش بی‌قواره آدم‌های خوب در کنار یکدیگر علت آن است که گاهی همان انسان‌های خوب به آدمخوار تبدیل می‌شوند.

صدیقی با ذکر مثالی از احمد شاه مسعود در خصوص جنگ افغانستان ادامه داد: تونلی که شمال و جنوب را به یکدیگر متصل کرد، دلیل اصلی جنگ افغانستان بود، زیرا اقوام مختلفی که قابلیت درک یکدیگر را نداشتند، در کنار هم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تکنولوژی نوین، طبقات اجتماعی را در حالی کنار یکدیگر قرار داده است که آمادگی پذیرش و گفتگو از سوی آن‌ها وجود ندارد، به همین دلیل است که تنش متاثر از این اختلافات به صورت خشونت در فضای مجازی نمایان می‌شود.

فضای مجازی بستری برای انتشار نابسامانی‌های اجتماعی

مشاور آموزش و پرورش همچنین در مسأله خشونت علیه کودکان در فضای مجازی بیان کرد: برای آن که بتوانیم به تحلیلی درست از ریشه‌های خشونت دست پیدا کنیم، باید نیم نگاهی به رفتارها در فضای مجازی داشته باشیم.

وی افزود: شکستن هنجارها در فضای مجازی موجب ایجاد پدیده خشم از سوی کاربران می‌شود. از سوی دیگر بستر ایجاد شده توسط شبکه‌های مجازی به محلی برای انتشار میلیونی نابسامانی‌های فردی و اجتماعی شده است.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: به همین علت است که فضای مجازی تسهیل کننده خشم است زیرا در تمامی لحظات موضوعاتی را برای مخاطب به نمایش می‌گذارد که نقض هنجارهاست.

قوانین فضای مجازی به روزرسانی نشده‌اند

این پژوهشگر حوزه رسانه رخ دادن جرایم در فضای مجازی را ناشی از ضعیف بودن قوانین دانست و افزود: قوانین مشخصی در زمینه جرایم فضای مجازی وجود دارد اما این قوانین نسبتی با جرایم موجود در این فضا نداشته و از سال 88 تا به اکنون بروزرسانی نشده‌اند.

صدیق میرزایی اظهار داشت: با شکل‌گیری مجلس جدید و ایجاد کمیسیون تخصصی فضای مجازی امیدواریم شاهد عزم جدی‌تری برای مقابله قانونی با هنجارهای شبکه‌های اجتماعی باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول