اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

شرق کرمان تا سیراب شدن 11 کیلومتر فاصله دارد!/گلایه‌ فرمانداران از کمبود و کیفیت پایین آب

فرمانداران شهرستان‌های شرقی در استان کرمان با گلایه از کمبود آب و کیفیت پایین آب در این شهرستان‌ها خواستار توجه ویژه دولت به این بخش و تسریع در تکمیل خط انتقال آب از سد نساء بم شدند.

شرق کرمان تا سیراب شدن 11 کیلومتر فاصله دارد!/گلایه‌ فرمانداران از کمبود و کیفیت پایین آب

به گزارش خبرگزاری فارس از بم، امروز نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه عمرانی شهرستان‌های شرق استان در فرمانداری بم برگزار شد، نماینده مردم شرق استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز ما اگر بخواهیم‌ منتظر بودجه‌های دولتی باشیم کارها عقب می‌ماند بلکه باید از ظرفیت‌ها و امکانات استان به خوبی استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی بیان داشت: اگر محرومیت شهرستان‌های شرق استان بیشتر از جنوب استان نباشد کمتر هم نیست لذا باید در سطح استان توجه و تلاش بیشتری صورت گیرد تا این محرومیت‌ها کاهش یابد.

وی افزود: امروز زمان شعار دادن و حرف زدن نیست بلکه باید به وظایف خود عمل کنیم و خدمتگذاری مردم را داشته باشیم، در خصوص ساماندهی چاه‌های غیرمجاز ما باید نسبت به نصب کنتور و اجرای طرح‌های آبیاری نوین اقدام‌‌‌‌ کنیم.

حجت‌الاسلام قاسم دانشی امام جمعه بم ضمن تبریک و گرامیداشت دهه کرامت خواستار بازسازی ساختمان مسجد وکیل شهر بم و همچنین امامزاده سیدعبدالله در روستای نارتیچ شد.

پیشرفت 63 درصدی انتقال آب از سد نساء به بم و بروات

هادی شهسوارپور فرماندار بم گفت: در خصوص انتقال آب از سد نساء به بم و بروات تاکنون خط انتقال ۶۳ درصد پیشرفت داشته و ۱۱ کیلومتر از آن باقی مانده است.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه نیز بیش از ۵۰ درصد پیشرفت داشته است، عنوان کرد: متاسفانه کیفیت و کمیت آب شرب شهرستان پایین است که باید هرچه زودتر پروژه انتقال آب انجام شود.

وی خواستار ساماندهی و بازسازی کانال‌های درجه یک و دو آب کشاورزی در زیر دست سد نساء شد و بر ساماندهی رودخانه‌های شهرستان از جمله رودخانه آدوری تاکید کرد.

کیفیت نامطلوب آب در شهرستان ریگان

امین باقری فرماندار ریگان نیز بیان داشت: متاسفانه کیفیت آب شرب در شهرستان ریگان هم مطلوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به احداث سد نساء ما در پایین دست سد به دلیل عدم تخصیص آب زیست محیطی با مشکلاتی از جمله از بین رفتن گونه‌های گیاهی و همچنین افزایش ریزگردها مواجهیم.

باقری تصریح کرد: هنوز ساختار اداری اداره آبیاری در شهرستان‌های تازه تاسیس مشخص نشده و خدمات‌رسانی به مردم به خوبی انجام نمی‌شود.

توزیع ناعادلانه آب از سدنساء

رضا مشکی فرماندار نرماشیر‌ گفت: آبرسانی به شهرها و روستاهای شرق استان از موضوعات مهمی است که باید پیگیری شود زیرا آب شرب موجود کیفیت خوبی ندارد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما در بخش کشاورزی توزیع ناعادلانه آب از سدنساء است که باید در این خصوص مدیریت شود همچنین‌ در خصوص تعرفه حق‌آبه هم مشکلاتی داریم که باید مدنظر قرار گیرد.

کمبود آب شرب در ساعات شب در شهر فهرج

امیر باقری‌زاده فرماندار فهرج نیز به کمبود آب شرب در ساعات شب در شهر فهرج و شیف‌بندی آب در روستاها اشاره و اظهار داشت: ساماندهی رودخانه فهرج با توجه به سرریز و سیلاب سدنساء از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین خواستار مشخص شدن حق‌آبه رودخانه فصلی فهرج از سد نساء شد و گفت: ساماندهی و پلمپ چاه‌های غیرمجاز در صورتی امکانپذیر است که حفره شاهم مجوزدار صورت گیرد.

220 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تکمیل پروژه انتقال آب از سد نساء

علی رشیدی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان هم عنوان کرد: بهره‌مندی روستاهای شرق استان در زمان شروع کار بنده در آب و فاضلاب روستایی استان، ۵۶ درصد بود که در پایان زمان حضور در این اداره کل به بیش از ۹۵ درصد رسید.

وی افزود: میزان پیشرفت پروژه انتقال آب از سد نساء به بم و بروات در مرداد ۹۹ حدود ۴۷ درصد بود که طی چند ماه گذشته به ۶۳ درصد پیشرفت رسیده است.

رشیدی ادامه داد: طی دو ماه آینده لوله مورد نیاز پروژه انتقال آب از سد نساء به بم و بروات به طول ۱۰ و نیم کیلومتر تولید و توسط پیمانکار اجرا خواهد شد‌.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان تصریح کرد: ما برای تکمیل این پروژه به اعتباری حدود ۲۲۰ میلیارد تومان نیاز داریم که به عنوان تنها پروژه استان در بخش آب به وزارتخانه معرفی شده است.

وی یادآور شد: در سال جاری ۳۹ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای خط انتقال تخصیص داده شده که برای تکمیل آن به ۹۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

رشیدی بیان داشت: در رابطه با رودخانه‌های شرق استان هم ساماندهی ۳۰۰ کیلومتر رودخانه در حال مطالعه هست که به طور مثال ۱۴ میلیارد تومان جهت ساماندهی رودخانه آدوری اختصاص یافته و پیمانکار هم مشخص شده است.

این مقام مسوول گفت: در سال قبل ۱۲۹۰ چاه غیرمجاز در سطح استان پلمپ شده و برای انجام این کار ما نیازمند همکاری شورای تامین می‌باشیم.

پیگیری انتقال آب به روستاهای بم و سایر شهرستان‌های شرقی

سیدمصطفی موسوی‌آیت‌اللهی معاون عمرانی استاندار کرمان در این نشست اظهار داشت: در خصوص تکمیل پروژه انتقال آب شرب از سد نساء به شهرهای بم و بروات جلسه‌ای با رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بنیاد مستضعفان خواهیم داشت تا بتوانیم این پروژه را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

وی افزود: جهت انتقال آب به روستاهای بم و سایر شهرستان‌های شرقی نیز پیگیری خواهیم کرد تا طبق مصوبه اولیه که قبل از تاسیس شهرستان‌های ریگان، فهرج و نرماشیر بوده انجام شود.

معاون عمرانی استاندار در خصوص تخصیص آب به بخش صنعت و همچنین ساماندهی چاه‌های غیر مجاز خواستار پیگیری فرمانداران شرق استان شد و ادامه داد: با اجرای طرح‌های صنعتی می‌توانیم اشتغال خوبی در منطقه ایجاد کنیم.

موسوی افزود: برای ساماندهی رودخانه‌های شرق به میزان ۳۰۰ کیلومتر اعتبارات لازم را از طریق استان در اختیار اداره کل آب منطقه‌ای خواهیم گذاشت.

گفتتی است در این جلسه در خصوص بازنگری طرح‌های هادی در شورای مسکن شهرستان، برگزاری جلسه‌ای در استانداری جهت مشخص شدن حریم راه در محدوده روستاهای خواجه‌عسکر و ابارق و برگزاری جلسه‌ای در وزارت نیرو جهت تعیین تکلیف وضعیت چاه‌های غیرمجاز فرم پنج و تبدیل آنها به فرم یک تصمیم‌گیری شد.

انتهای پیام/80035/ق/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول