اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رسانه

اطلاعات در فضای مجازی ویروسی منتشر می شود

یک کارشناس رسانه گفت: شبکه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی است.

اطلاعات در فضای مجازی ویروسی منتشر می شود

علیرضا پورجعفری، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، با بیان این که از ابتدای شکل‌گیری و گسترش فضای مجازی در کشور ما تا کنون نگاه تهدید محور به این فضا وجود داشته است، گفت: غلبه این نوع نگاه منجر به فرصت‌سوزی نهادهای متولی فرهنگ و رسانه جهت برنامه‌ریزی برای حضور موثر در این فضا شده است.

وی افزود: به دلیل آن که تاکنون در مواجهه با فضای مجازی یک دوگانه خود و دیگری تعریف شده طبعاً دیگری یعنی فضای‌مجازی به عنوان دشمن فرض می‌شود؛ بنابراین باید پذیرفت پیامد این نگاه، عدم توانایی در استفاده از فرصت‌های فضای مجازی است.

برای جلوگیری از خشونت مجازی باید بسترها ایمن‌سازی شود

این کارشناس رسانه با اشاره به این که برای جلوگیری از ایجاد خشونت در فضای مجازی می‌بایست بسترهای مجازی ایمن‌سازی شود، بیان داشت: پیرو نظریه فرصت جرم که چارچوب مباحث پیشگیری از جرم مطرح است باید زمینه برای عدم شکل‌گیری جرم فراهم باشد.

وی ادامه داد: با تکیه بر همین مطلب به دلیل اینکه بسترهای مجازی هم اکنون ایمن نیستند، فرصت جرم فراهم است بنابراین اما شاهد آن هستیم که در فضای مجازی به جای تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب برای کاربران، زمینه‌ای مناسب برای وقوع خشونتی فراهم شده که در نهایت به وقوع جرم می‌رسد.

فیلترینگ صرفاً پاک کردن صورت مساله است

پورجعفری در بخشی دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با خشونت موجود در فضای‌مجازی باشد، گفت: مقوله فیلترینگ در کشور را باید از دو دیدگاه حاکمیت و جامعه مورد بررسی قرار داد.

استقرار شبکه ملی اطلاعات راه‌حلی عملی

پژوهشگر حوزه رسانه در خصوص نقش شبکه ملی اطلاعات در کنترل محتوای نامناسب در فضای مجازی گفت: شبکه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی است.

وی همچنین با بیان اینکه حتی در صورت فیتلر شدن محتواهای نامناسب مجددا مخاطب نوجوان و جوان به سمت آن گرایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: برای جلوگیری از این امر در شرایط کنونی می‌بایست با آموزش‌های کاربردی، مهارت تولید محتوا را به کاربران فضای مجازی آموزش داده تا به این سبب خود از گرایش به محتواهای نامناسب اجتناب کنند.

اطلاعات به شکل ویروسی در رسانه‌های نوین دست به دست می‌شود

پورجعفری همچنین با اشاره به اهمیت ظرفیت رسانه‌های نوین و لزوم شناخت ظرفیت‌های آن اظهار داشت: از آنجاییکه در فضای رسانه‌های نوین اطلاعات به شکل ویروسی در میان کاربران منتشر می‌شود، باید دقت داشت که شناخت ظرفیت‌هایی از جمله تعاملی بودن این رسانه‌ها می‌تواند به جلوگیری از مخاطرات آن کمک شایانی کند.

وی در پایان گفت: اطلاعات و محتوا در شبکه‌های مجازی به واسطه بی انتها بودن این فضا بسیار سریع منتشر شده و این خود نشان دهنده ظرفیت بالای این رسانه‌ها در گفتمان‌سازی میان مخاطبان است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول