اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رژیم صهیونیستی در حال سلب اختیارات اوقاف اسلامی در قدس است

یک پایگاه خبری نزدیک به قطر به نقل از منابعی از اداره اوقاف اسلامی قدس گفت که رژیم صهیونیستی به سفارش عربستان خیلی از اختیارات این نهاد در مدیریت اماکن مقدس را سلب کرده است.

رژیم صهیونیستی در حال سلب اختیارات اوقاف اسلامی در قدس است

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، هجمه‌های اخیر و بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مسجد الاقصی و سلب بیشتر اختیارات از سازمان اوقاف اسلامی در مدیریت امور مساجد قدس، نگرانی‌ها درباره تلاش رژیم صهیونیستی  برای فشار بر اردن به منظور پذیرش ایجاد تحولات اساسی در شورای اوقاف اسلامی و حضور عناصر حامی عربستان در آن را برانگیخته است.

شورای فعلی اوقاف اسلامی قدس و به خصوص اداره کل اوقاف تا این لحظه کاملا از سوی وزارت اوقاف و امور و مقدسات دینی مدیریت می‌شد و همه مسائل مربوط به عزل و نصب‌ها و اصلاحات در این شورا از سوی اردن صادر می‌شد که قیمومیت مسجد الاقصی را برعهده دارد.

اما منابعی از اداره اوقاف اسلامی قدس در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» تاکید کردند که  رژیم صهیونیستی در تلاش‌های خود برای اعمال واقعیت‌هایی جدید در مسجد الاقصی، به نیابت از عربستان عمل می‌کند  به گونه‌ای که می‌خواهد از اختیارات اردن در اوقاف اسلامی قدس و مسجد الاقصی بکاهد.

در همین راستا، نهادهای سیاسی و اجرایی رژیم اشغالگر هم چتر حمایتی سیاسی و قانونی برای این تجاوزگری خود فراهم می‌کنند و حتی از گروه‌های تندرو صهیونیست هم که دست از هتک حرمت روزانه به مسجد الاقصی با ورود به آنجا برنمی‌دارند؛ به همه شکل حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر هجمه‌ها علیه چهره‌های دینی هم در قدس شدت گرفته است، اتفاقی که برای خطیب مسجد الاقصی و شیخ «عکرمه صبری» رئیس کمیته عالی اسلامی در قدس روی داد و همه آنچه که روزانه برای خادمان و کارکنان سازمان اوقاف و در مجموع برای بیش از ۱۵۰ نفر از مسئولین قدس رخ داده و از حضور در مسجد الاقصی منع می‌شوند.

از جمله تلاش صهیونیست‌ها برای کاستن از نقش اداره اوقاف اسلامی قدس، سلب اختیارات مربوط به برنامه بازدید گردشگران خارجی از مسجد الاقصی است که کاملا در اختیار اسرائیل قرار گرفته و این رژیم زمان و تعداد بازدیدکنندگان آنجا را بدون هماهنگی با شورای اوقاف مشخص می‌کند .

رژیم صهیونیستی همچنین اختیارات مربوط به ترمیم مسجد الاقصی و تاسیسات مختلف آن را از شورای اوقاف قدس سلب کرده و حتی چند نفر از مسئولین کمیته‌های بازسازی را بازداشت کرده است.

سران تل آویو همچنین برنامه همراهی با مهمانان خارجی و عربی و تدوین برنامه بازدید آنها را از ماموریت پلیس رژیم صهیونیستی قرار دادند. رژیم اشغالگر همچنین برنامه حفاظت از مسجد الاقصی را از واحدهای حراست وابسته به اداره اوقاف گرفته و آن در اختیار پلیس خود قرار داده است به گونه‌ای که پلیس رژیم صهیونیستی چندین پست برای خود در داخل مسجد الاقصی وضع کرده است و یک شبکه کنترل پیشرفته روی همه ساختمان‌های مشرف به مسجد الاقصی نصب شده است.

این منابع، بُعد دیگر تلاش رژیم صهیونیستی برای سلب قیمویت مسجد الاقصی از اردن را در فشار اقتصادی بر اردن دانستند که از اوضاع اقتصادی وخیمی رنج می‌برد، به گونه‌ای که عربستان به اردن پیشنهاد داده است که در صورت حضور سعودی‌ها در اداره مسجد الاقصی از طریق تعیین اعضایی در شورای اوقاف، ریاض به امان کمک اقتصادی خواهد کرد.

منابع مذکور در عین حال تاکید کردند که اردن زیر بار فشار سعودی‌ها نرفته و حتی تلاش‌های سابق سعودی‌ها برای مداخله در امور مسجد الاقصی از کانال مشارکت مالی در ترمیم مسجد الصخره رد شده است. آن زمان موضع امان این بود که هر گونه کمک مالی از سوی هر کشور عربی یا اسلامی باید از کانال رسمی اردن انجام شود و هیچ اعتراضی به چنین طرح‌هایی نیست.

در همین حال «حاتم عبدالقادر» یکی از رهبران جنبش «فتح» و عضو شورای اوقاف اسلامی قدس تسلیم اردن در برابر فشارهای سعودی برای کاستن از قیمویت خود بر مسجد الاقصی و همه مقدسات قدس را بعید خواند و گفت:« حدود دو سال پیش تلاش‌هایی شده بود تا یک هیئت اسلامی مسیحی از قدس به عربستان رفته و در آنجا با شاهزاده محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی برای نظارت ولو جزئی بر مسجد الاقصی بیعت بگیرند، اما این تلاش‌ها همان زمان ناکام ماند».

وی تاکید کرد:« به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها به نیابت از برخی عرب‌ها ایفای نقش می‌کنند، اما این تلاش‌ها هرگز موفق نخواهد بود هر چقدر هم که سازمان اوقااف قدس و چهره‎های آن از سوی رژیم اشغالگر تحت فشار قرار گیرند یا بخواهند به اردن در این خصوص باج بدهند».

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول