اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

از رزم سخت با دشمن تا خدمت جهادی به مردم + فیلم و عکس

آفتاب طلوع نکرده مسیر سخت و پر پیچ و خم دیواندره به سمت روستاهای گل‌قلعه، بست و ... در منطقه چهل‌چشمه را در پیش‌ می‌گیریم، مسیری که هرچند سخت و صعب‌العبور است اما زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی آن، سختی مسیر را برای رسیدن به مقصد برایمان تسهیل می‌کند...

از رزم سخت با دشمن تا خدمت جهادی به مردم + فیلم و عکس

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی، شاید اکثر مردمان کشورمان، کردستان در اوایل انقلاب را به یاد دارند، چرا که اکثر روزها «تیتر یک» رسانه‌ها می‌شد، اتفاقاتی که در آن ایام در کردستان روی می‌داد شاید در کمتر جایی اتفاق می‌افتاد.

کردستان در اوایل انقلاب جدای از محرومیت‌های به‌جای مانده از دوران ستم‌شاهی، درگیر ادعاهای واهی برخی گروهک‌های تجزیه‌طلب بود که تلاش می‌کردند کردستان را از ایران اسلامی جدا سازند.

در آن دوران سخت، هرکس با مجموعه نظام همکاری میکرد یا تحت شکنجه قرار می‌گرفت و یا اینکه با بدترین شیوه کشته می‌شد، افرادی مانند شهیدان نمکی، ملاحیدر فهیم از روحانیون استان، شهیده ناحید فاتحی‌کرجو و امثالهم، که به روش‌های ناجوانمردانه‌ای توسط اعضای گروهک‌های ضدانقلاب به شهادت رسیدند.

مردم استان که دل در گرو نظام و انقلاب داشتند، برای برون‌رفت از این قضایا اسلحه به دست گرفتند و با تشکیل سازمان «پیشمرگان مسلمان کرد» برای کمک به سپاه در پاکسازی منطقه آستین همت را بالا زدند.

پیشمرگان مسلمان کرد و نیروهای سپاه با همتی راسخ توانستند نقطه به نقطه کردستان را از لوث وجود اعضای گروهک‌های ضدانقلاب پاکسازی کنند و امنیت و آرامش را برای مردم این استان حاکم کنند.

از آن زمان تاکنون سپاه و مردم کردستان در کنار هستند، سپاه ضمن تلاش برای تقویت امنیت پایدار منطقه، از هیچ کوششی برای رفع سایر مشکلات مردم هم دریغ نکرده است ومردم هم قدردان و شاکر چنین نعمتی هستند.

مردم کردستان همه این اتفاقات را به یاد دارند، جنایاتی که توسط افراد داعیه‌دار دفاع از حقوق مردم کرد را هیچگاه فراموش نخواهند کرد، آنها در لوای این شعار بیشترین ظلم و جنایت‌ها را در حق مردم کرد روا داشتند که هنوز هم این اقدامات خبیثانه آنها ادامه دارد.

شهادت مدافعان امنیت مردم مرزهای کردستان مصداق بارز این ادعاست که اعضای گروهک‌ها در خدمت دشمنان مردم و انقلاب هستند و جز خوش‌خدمتی به آنان و ناامن‌کردن منطقه و برهم‌زدن آسایش مردم، هدف دیگری را دنبال نخواهند کرد.

رزمایشی از جنس امنیت و خدمت

 

هفته گذشته نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب رزمایش «شهدای کُرد مسلمان» با رمز «یا ابا عبدالله الحسین» محل حضور تروریست‌ها را در مناطق مرزی کردستان عراق به توپ‌ بست.

رزمایشی که از دهانه منطقه شیلر در مرز عراق شروع شد و تا ارتفاعات خشن چهل‌چشمه دیواندره ادامه داشت که ابعاد بسیار وسیعی از منطقه را در بر گرفت.

رزمایش اقتدار «شهدای کُرد مسلمان» به اهداف خود رسید و سبزپوشان سپاه این بار هم کاری کردن، کارستان؛ دشمنان فرار را بار دیگر بر قرار ترجیح دادند و مواضع خود را از آنچه تصور می‌شد دور و دورتر کرد.

امنیت و آبادانی هدف سپاه در کردستان

اما هدف قراردادن عقبه‌ها و مقرهای تروریست‌ها در نقاط پیرامونی رزمایش و پاکسازی منطقه از لوث تروریست‌ها و اشرار تنها اهداف برگزاری این رزمایش نبود بلکه سبزپوشان سپاه حتی در شرایطی که برای ارتقای امنیت مردم جان در کف دست نهاده بودند از موضوع مهم محرومیت‌زدایی و کمک به آبادانی مناطق محروم در این مناطق غافل نشدند.

محرومیت‌زدایی از دیگر اقدامات سپاه همزمان با برگزاری این رزمایش بود، عزمشان را برای جهاد در عرصه محرومیت‌زدایی جزم کرده‌اند یارانشان در ارتفاعات چهل‌چشمه زهر چشم از دشمنان نظام می‌گیرند و آنها در دل روستاهای محروم دل با تلاش در عرصه آبادانی شاد می کنند

 

محرومیت‌زدایی از دیگر اقدامات سپاه همزمان با برگزاری این رزمایش بود، عزمشان را برای جهاد در عرصه محرومیت‌زدایی جزم کرده‌اند یارانشان در ارتفاعات چهل‌چشمه زهر چشم از دشمنان نظام می‌گیرند و آنها در دل روستاهای محروم دل محرومین و روستانشینان را با تلاش در عرصه خدمت و آبادانی شاد کرده و بذر اعتماد به نظام در وجودشان را بارور و باروتر می‌سازند.

آفتاب طلوع نکرده مسیر سخت و پر پیچ و خم دیواندره به سمت روستاهای گل‌قلعه، بست و ... در منطقه چهل‌چشمه را  در پیش‌ می‌گیریم، مسیری که هرچند سخت و صعب‌العبور است اما زیبایی‌های چشم‌نواز طبیعی آن، سختی مسیر را برای رسیدن به مقصد برایمان تسهیل می‌کند.

راه پر رهرو فرمانده شهید
 

 

 

مسیر دور است راه پر پیچ و خم هنوز عطر شهادت در این وادی پیچیده است، صدای خنده‌های فرمانده را می‌شود از میان جاده پرپیچ و خم روستاهای دیواندره شنید، پرچم ایثارگری‌شان هنوز بر فراز آسمان در دستان همرزمانشان برافراشته است.

می‌گویند راه شهدا راهی پر رهرو است، جاده بی‌انتهایی که هرکسی آرزوی به مبدا رسیدنش را دارد، خونشان در راه دفاع از امنیت و تلاش در مسیر رفع محرومیت بر فرش خدا ریخت و اینگونه بود که با زبان مهر شده به عرش خدا پرگشودند.

شهید سردار «شکیبا سلیمی» نامی نام آشنا برای مردمان روستاهای محروم دیواندره و استان کردستان است، این شهید بزرگوار همراه با دو همرزم دیگرش 16 اردیبهشت امسال در منطقه چهل‌چشمه دیواندره به شهادت رسید اما امروز همرزمانش برای پرکردن جای سبزش به این روستاها آمده‌اند تا با پرکردن خلاءها بذر امید در دل مردم بکارند.

مقصد ما از سنندج نزدیک به 200 کیلومتر فاصله دارد، به مقصد می‌رسیم، شناسایی نیازهای اصلی نخستین گام برای پاک کردن چهره محرومیت از این نقطه است که در یک اقدام کاملا مهندسی شده انجام گرفته است.

کمک به ساخت مسجد، خانه عالم، ساخت جاده، پل، زمین ورزشی، آبرسانی و فاضلاب‌کشی و...پروژه‌های عمرانی ریز و درشتی است که توسط بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان تعریف شده است

 

کمک به ساخت و مرمت مسجد، خانه عالم، ساخت جاده، پل، زمین ورزشی، آبرسانی و فاضلاب‌کشی و...پروژه‌های عمرانی ریز و درشتی است که توسط بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان تعریف شده و یکی پس از دیگری اجرا می‌شود، زیرساخت‌های مناسبی که امکان ادامه زندگی در روستاها را برای روستانشینان فراهم کرده و مانع از مهاجرت آنها به سمت حاشیه شهرها می‌شود.

تلاش برای رفع محرومیت

فرمانده سپاه بیت‌المقدس کردستان تلاش برای رفع محرومیت و آبادانی در روستاهای محروم استان را بخشی از اهداف رزمایش «اقتدار شهدای کرد مسلمان» عنوان کرد و اظهار کرد: سپاه برای کشور، امنیت کشور و سرباز نظام و رهبری، آماده هرگونه ماموریتی است.

سردار سیدصادق حسینی افزود: در رزمایش «اقتدار شهدای کرد مسلمان» نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هم امنیت و هم آبادانی در کنار هم دیده شده و ما اکنون شاهد محرومیت‌زدایی در روستاهای منطقه چهل‌چشمه دیواندره هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با این رزمایش که در حال انجام است، همکاران ما مشغول کمک‌رسانی، عمران و آبادانی در روستاهای محروم منطقه هستند.

سپاه در کنار مردم منطقه 

فرمانده نیروی زمینی سپاه هم در این باره گفت: منطقه این رزمایش متصل به مرز اقلیم شمال عراق است و ممکن است برخی تروریست‌ها از این جغرافیا استفاده کرده و در این منطقه حضور پیدا کنند که یکی از مهم‌ترین اهداف این رزمایش پاکسازی این مناطق از لوث این تروریست‌ها است.

سردار محمد پاکپور اضافه کرد: نیروی زمینی سپاه همواره در کنار مردم منطقه است و برای آسایش و رفاه مردم به‌ویژه هموطنان در مناطق مرزی کردستان، از هیچ اقدامی اعم از رفاهی، محرومیت‌زدایی و خدمات بهداشتی و درمانی دریغ نخواهیم کرد.

استمرار مردم‌یاری سپاه در کردستان

سردار محمدتقی اصانلو  فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهداء شمالغرب کشور هم در مورد این بخش از رزمایش گفت: براساس ارزیابی‌ها، یگان‌های مهندسی ما به خوبی توانسته‌اند قبل از رزمایش کارها را شروع کنند که برای ارائه خدمت به مردم این منطقه، روستاها و جاده‌ها را ترمیم، آماده‌سازی و شن‌ریزی کردند و همچنین کارهای مردم‌یاری را هم در روستاها انجام دادند که این کار ادامه دارد.

تلاش جهادی در مسیر توسعه 

علی‌اصغر عزیزی‌فر رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه بیت‌المقدس کردستان هم به خبرنگار فارس گفت: براساس دستورالعمل‌های قرارگاه حمزه سیدالشهداء و در راستای امنیت پایدار پروژه‌های محرومیت‌زدایی، عمرانی، غیرعمرانی برای اجرا در منطقه چهل‌چشمه دیواندره به سپاه بیت‌المقدس کردستان ابلاغ شد.

وی افزود: در همین راستا پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی در دستور کار سپاه قرار گرفت و اقداماتی در روستای بست این شهرستان آغاز شد.

 

 

مرمت منازل مسکونی محرومین، مرمت مسجد، احداث پل درون و زمین ورزشی فوتبال از جمله پروژه‌های سپاه کردستان در روستای «بست»، آخرین نقطه منطقه چهل‌چشمه دیواندره است.

بذل مهربانی در مکتب عشق

بسته‌های کمک مومنانه سپاه در این روزهای سخت کرونایی که بیم جان بسیاری از مردم را خانه‌نشین کرده، گوشه‌ای از مشکلات مردمان روستانشین منطقه را رفع می‌کند.

سپاه همیشه در کنار مردم است 

عضو شورای روستای گل‌قلعه می‌گوید: اقدامات سپاه کردستان در زمینه عمران و آبادانی در این روستا شایان تقدیر است.

کمال فیضی افزود: احداث دکل مخابرات، خانه عالم، جاده و اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های دیگر از اقدامات محرومیت‌زدایی سپاه در روستای «گل‌قلعه» و روستاهای اطراف آن است.

وی تصریح کرد: سپاه همیشه در کنار مردم بوده است و با توجه به نیازسنجی‌هایی که انجام دادند اجرای پروژه‌های عمرانی را در روستاها شروع می‌کنند و در زمانی کوتاه به نتیجه می‌رساند.

پاه همیشه در کنار مردم است و با توجه به نیازسنجی‌هایی که انجام دادند اجرای پروژه‌های عمرانی را در روستا شروع کردند

 

این عضو شورای روستای گل‌قلعه ضمن گلایه از مجریان پروژه جاده‌ این مسیر که با وجود اعتبار 4 میلیارد تومان اعتبار آن را نیمه تمام رها کرده‌ بودند گفت: سپاه جدای از تلاش برای اجرای کارهای بر زمین مانده در حوزه عمرانی از معیشت مردم نیز غافل نبود و طی چند مرحله بسته‌های معیشتی بین خانواده‌های نیازمند این منطقه توزیع کرده است.

وی افزود: در مرحله نخست خانوارهای نیازمند روستا در اولویت اهدای بسته‌های حمایتی قرار گرفتند و در این مرحله نیز تمامی خانواده‌های روستایی منطقه از این سفره پربرکت سپاه بهره‌مند شدند.

این عضو شورای روستا گل‌قلعه از امنیت به عنوان مولفه مهم توسعه و آبادانی نام برد و گفت: برگزاری رزمایش «شهدای کُرد مسلمان» توسط سپاه موجب ارتقای امنیت در منطقه و در نتیجه زمینه‌ساز توسعه و آبادانی می‌شود.

یکی دیگر از اهالی روستای گل‌قلعه هم می‌گوید: این رزمایش‌ چون با موضوع مهم امنیت ارتباط دارد نیاز است و مردم از آن استقبال کردند چرا که برگزاری چنین رزمایش‌هایی امنیت منطقه را تضمین می‌کند.

وی که این مصاحبه را فرصتی برای بیان برخی صحبت‌ها دید، گفت: روستای گل‌قلعه یکی از قطب‌های دامداری در استان کردستان محسوب می‌شود که اگر مورد حمایت مسوولان و متولیان امر قرار بگیرد می‌توانیم نقش مهمی در بحث تامین گوشت قرمز استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر دامداری در این مناطق بیشتر به شیوه سنتی انجام می‌گیرد که برای صنعتی‌شدن دامداری منطقه نیاز به حمایت مسئولان داریم چرا که انجام این کار در کنار رشد اقتصادی و اشتغالزایی موجب جلوگیری از بین رفتن مراتع می‌شود.

وی از برخی بی‌توجهی مسوولان به مردم روستا به ویژه در مناطق مرزی گلمندی‌هایی هم داشت و گفت: در حال حاضر در زمینه جاده دسترسی و گازرسانی مشکل داریم و به خاطر نبود مدرسه فرزندانمان مجبور هستند برای ادامه تحصیل مسافت طولانی را طی کنند که این موجب نگرانی خانواده‌ها می‌شود.

وی گفت: ایجاد اشتغال پایدار برای مردم و رفاه اقتصادی در روستاها به ماندگاری روستائیان در روستاها و جلوگیری از حاشیه‌نشینی کمک می‌کند که سپاه در کنار تلاش برای ارتقای امنیت به این حوزه نیز ورود پیدا کرده و ما قدردان تلاش‌های انجام گرفته هستیم.

وی به حمایت‌های سپاه در دو بعد محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری به ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: توزیع بسته‌های معیشتی در بین مردم روستاها تاحدودی توانسته بخشی از مشکلات معیشتی برخی خانوارها را برطرف کند.

قدردان حمایت‌های سپاه در دو بعد محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری به ویژه بعد از شیوع ویروس کرونا هستیم

 

وی افزود: انتظار مردم از سپاه با توجه به قدرت و ظرفیت هایی که سپاه دارد بیش از این بوده چرا که مردم این منطقه به لحاظ اقتصادی ضعیف و هیچ منبع درآمدی پایداری ندارند.

این روستایی که قدردان کمک‌های سپاه در منطقه بود، گفت: سپاه در تمام فصول سال و ایام مختلف به کمک مردم آمده است، کمک به برفروبی و بازسازی مسیرهای دسترسی در فصل زمستان، احداث و بهسازی مساجد و اجرای طرح‌های عمرانی مختلف با تلاش این عزیزان در روستاهای محروم این منطقه انجام گرفته که مردم واقعا قدردان این تلاش‌های جهادی هستند.

وی، اما از سپاه انتظارات دیگری هم داشت؛ با توجه به اینکه سپاه یک نهاد قدرتمند و شاخه قوی در نظم جمهوری است و همچنین به دلیل اینکه همواره در عرصه‌های مختلف کار انجام می‌دهد انتظار داریم مردم این منطقه را به صورت ویژه ببینند و گام‌های بیشتری را در مسیر توسعه و آبادانی و رونق اقتصادی منطقه بردارند.

وقتی سپاه تنها نقطه امید مردمان محروم می‌شود

روستای «بست» بن‌بست بوده و آخرین روستای دیواندره نزدیک منطقه چهل‌چشمه است، مردم اقدامات محرومیت‌زدایی سپاه در این روستا را قدردان هستند.

ارسلان سلیمانی، دهیار روستا ضمن تقدیر از تلاش‌های انجام گرفته و بیان برخی کمبودها در روستا، می‌گوید: اجرای سه عدد پل، زمین ورزشی، احداث و بهسازی پارک، توزیع بسته‌های بهداشتی، ضدعفونی، توزیع بسته‌های معیشتی بین خانوارها از اقداماتی بوده که سپاه برای مردم انجام داده است.

وی افزود: با وجود تمام این اقدامات، روستای بست هنوز مشکلات زیادی از جمله، پل ورودی روستاف عدم آنتن‌دهی موبایل و عدم دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی دارد. 

سلیمانی گفت: برای رفع مشکلات روستا مکرر به فرمانداری و بخشداری درخواست داده‌ایم اما تاکنون نتیجه‌ای عاید مردم اینت روستا نشده است.

وی افزود: روستای بست به خاطر قرارگرفتن در دامنه چهل‌چشمه جزو روستاهای گردشگری استان محسوب می‌شود و در ایام مختلف سال همواره میزبان گردشگران زیادی است که برای صعود به ارتفاعات چهل‌چشمه به این مناطق سفر می‌کنند.

احداث پل مناسب در این نقطه بیش از 10 سال است کلید خورده اما به خاطر بی‌توجهی متولیان امر به بهانه‌های مختلف تا حالا به سامان نرسیده است.
 

 

سلیمانی اذعان داشت: برای رفع این مشکل نیز دست به دامن سپاه شدیم که خوشبختانه قول مساعد داده‌اند در کنار سایر اقدامات محرومیت‌زدایی، به این موضوع هم رسیدگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: عدم آنتن‌دهی موبایل از دیگر مشکلات این منطقه است و شبکه‌های تلویزیونی داخلی هم قابل دسترسی نیست و مردم به ناچار به شبکه‌های برون‌مرزی پناه آورده‌اند.

دهیار روستای بست ادامه داد: از مسئولان امر انتظار داریم در راستای رفع این مشکلات اقدام کنند تا مردم با بهره‌مندی از برنامه‌های شبکه‌های داخلی دیگر نیازی به پیگیری مسائل از شبکه‌های برون‌مرزی نباشند.

گله‌مندی از نحوه برخورد برخی مسوولان

عطالله راهبری عضو شورای روستای بست هم گفت: پل، زمین ورزشی، مسجد، سنگ‌فرش معابر از پایین روستا تا کمپ کوهنوردی از جمله مشکلاتی بود که برای اجرای آنها چندین بار به فرمانداری و بخشداری مراجعه کردیم اما کمکی نشد تا اینکه سپاه به میدان آمد.

وی افزود: سپاه در حال احداث زمین ورزشی برای جوانان روستا است و در کنار اقدامات عمرانی، در قالب توزیع بسته‌های معیشتی هم به مردم کمک کردند که سطح رضایتمندی مردم را تا حد زیادی بالا برده است.

از دعا برای سلامتی رهبر تا قدردانی از سپاه

دیگر عضو شورای این روستا هم می‌گوید: روستای بست حدود 200 خانوار است، هیچ دستگاه و ارگانی توجهی به ما نکرده، بارها با مسئولان در مورد مشکلات روستا صحبت کرده‌ایم و حرف مردم را به گوش آنها رسانده‌ایم اما هیچ ارگان و دستگاهی جوابگوی مطالبات ما نبودند، قول دادند اما عمل نکردند، بارها از آنها دعوت کردیم از نزدیک مشکلات ما را ببینند اما هیچ جوابی ندادند.

آقا محمدامین گفت: ممنون سپاه هستیم که بدون هیچ درخواست و مکاتبه‌ای در عین بزرگواری تمام به این روستا ورود کردند بخش زیادی از مشکلات ما را حل کرده‌اند و این روند حمایت و کمک همچنان ادامه دارد و در حال حاضر نیز مشغول اجرای چندین پروژه عمرانی هستند.

ممنون سپاه هستیم که بدون هیچ درخواست و مکاتبه‌ای در عین بزرگواری تمام به این روستا ورود پیدا کردند

 

وی تصریح کرد: مشکلات روستای بست زیاد است این واقعیت را نباید نادیده گرفت که این روستا یکی از محروم‌ترین روستاهای منطقه است و برای عبور از این وضعیت نیاز به حمایت و تلاش جهادی مسئولان دارد.

این عضو شورای روستای «بست» ادامه داد: مردمان این روستای محروم قدردان تلاش‌های جهادی سپاه بیت‌المقدس هستند از خداوند تبارک و تعالی می‌خواهیم انقلاب اسلامی، رهبر عزیز و سپاه را حفظ کند و زمینه بالندگی و رشد کشور ما را بیش از پیش میسر فرماید.

جهادگران در کلام رهبری

قدرشناسی مردم آبادی را که می‌بینم ناخداگاه به یاد این کلام حکیمانه رهبر فرزانه کشورمان می‌افتم که فرمودند؛ "به نظر من مهم‌ترین کار جهاد سازندگی این بود که عرصه خدمت را به نقاطی برد که تشنه خدمت بودند؛ راه‌های دور، روستاها، استان‌های محروم، مردمی که اصلا اسمی از آبادانی نشنیده بودند.

مهم‌ترین کار جهاد این بود که چشم‌ها و نگاه‌ها و توجهات را به اعماق معطوف کرد. خیلی هم کار کردند؛ کارهایی که نه آمارش داده شد و نه خیلی‌ها فهمیدند."

بی‌منت خدمت می‌کنند، چه در بخش درمان و چه عمران، تا التیام‌بخش دردهای مردمان محروم این دیار باشند و عجب خاصیتی دارد جهادی‌بودن، دل‌کندن از شهر و پا گذاشتن در مسیر محرومیت‌زدایی.

و اما...

روز به پایان خود نزدیک می‌شود، وقت رفتن تیم رسانه‌ای از منطقه است البته رزمایش و خدمت در عرصه محرومیت‌زدایی بعد از رفتن ما هم ادامه دارد تا به ما بفهماند در این روزهای سخت کرونایی که همه در تلاش برای نجات خود از چنگال ویروس مرگ هستند، می‌شود کمی مکث کرد و کمک به هم‌نوع و خدمت را سرلوحه کارها قرار داد، چرا که گاهی خدا می‌خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد وقتی دستی را به یاری می‌گیری، بدان که دست دیگرت در دست خداست…

مسیر رفته را از میان بدرقه مردمانی خون گرم روستای بست را در حالی به سمت سنندج باز می‌گردم که اطمینان دارم مردمان این آبادی برای همیشه در یادشان خواهد ماند که رفع محرومیت‌هایشان همت روز و شب چه کسانی بود.

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول