اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

مرغ از سفره مردم سیستان و بلوچستان پَر می‌کشد؟

گوشت مرغ به دلیل قیمت متعادل تری که نسبت به گوشت قرمز دارد حجم بیشتری از سبد خانوارهای متوسط را به خود اختصاص داده اما در چند روز گذشته قیمت مرغ علاوه بر اکثر شهرستان های سیستان و بلوچستان، در چابهار نیز افزایش قابل توجهی داشته و سبب گلایه مردم شده است.

مرغ از سفره مردم سیستان و بلوچستان پَر می‌کشد؟

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، گوشت مرغ به دلیل قیمت متعادل تری که نسبت به گوشت قرمز دارد حجم بیشتری از سبد خانوار های متوسط و متوسط رو به پایین را به خود اختصاص داده است اما در چند روز گذشته قیمت مرغ علاوه بر اکثر شهرستان های سیستان و بلوچستان، در چابهار  نیز افزایش قابل توجهی داشته و مردم توان خرید با این قیمت را ندارند.

رئیس اداره صمت چابهار در این زمینه در گفت و گو با خبرنگار فارس در چابهار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت مرغ در سطح شهرستان چابهار، بازرسان اداره صمت و اتاق اصناف در تاریخ های 4 و 5 تیرماه جاری، ضمن مراجعه به محل مرغداری های تولید کننده مرغ در منطقه دشتیاری و همچنین بازرسی از محل عرضه مرغ عمده در محل شهرک کارگاهی و نیز بازدید از فروشندگان مرغ کشتار روز سطح شهر را انجام دادند.

حمیدرضا شایان افزود: در این بازدید مدیران واحدهای تولیدی مرغ (مرغداری) و اتحادیه مرغداران اعلام کردند برخلاف پیگیری های انجام شده طی ماههای گذشته هیچگونه نهاده دامی با نرخ دولتی دریافت نکرده‌اند و دان (خوراک طیور ) را به نرخ آزاد تهیه کردند.

این مسؤول ادامه داد: هزینه تمام شده پرورش مرغ گوشتی از ابتدای جوجه ریزی تا مرحله بهره برداری افزایش یافته و عمدتا دچار ضرر و زیان شده‌اند و مشکل تامین خوراک طیور در سطح استان وجود داشته که با توجه به افزایش هزینه های تولید هر واحد مرغ ، قیمت مرغ در سطح استان افزایش یافته است.

رئیس اداره صمت چابهار بیان کرد: در رابطه با افزایش نرخ مرغ کشتار روز، با توجه به اینکه تامین این کالا، از (مبدأ) استان خراسان جنوبی صورت می پذیرد و قیمت مرغ از مبدأ افزایش نامتعارف داشته ، موضوع از طریق سازمان صمت استان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در دست پیگیری است.

 

وی گفت: ضرورت دارد مجموعه جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام، به منظور کاهش هزینه های تولید مرغ گوشتی، اقدامات لازم برای دسترسی مرغداران به خوراک طیور به نرخی دولتی را پیگیری کنند.

رئیس اداره صمت چابهار بیان کرد: در رابطه با افزایش نرخ مرغ کشتار روز، با توجه به اینکه تامین این کالا، از (مبدأ) استان خراسان جنوبی صورت می پذیرد و قیمت مرغ از مبدأ افزایش نامتعارف داشته ، موضوع از طریق سازمان صمت استان و سازمان حمایت از مصرف کنندگان در دست پیگیری است.

 

عدم حمایت دولت و دستگاه های مربوطه مرغداران منطقه‌ چابهار

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرغداران منطقه چابهار نیز در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر ۱۹۰ هزار جوجه در مرغداری های چابهار،کنارک و دشتیاری وجود دارد.

خلیل الرحمن خالدی با اشاره به اینکه هیچگونه حمایتی از سوی دولت به مرغداران تعلق نگرفته است گفت: به دلیل عدم حمایت دولت و دستگاه های مربوطه مرغداران منطقه‌ چابهار دارو، نهاده، واکسن، جوجه و سایر ملزومات را از بازار آزاد تأمین می‌کنند.

وی تصریح کرد: عدم تخصیص سهمیه نهاده دامی با نرخ دولتی و پرداخت هزینه های تهیه نهاده و دان بصورت آزاد سبب شده تا هزینه های تولید هر واحد مرغ و قیمت مرغ در منطقه چابهار با افزایش روبرو شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های مرغداران منطقه چابهار افزود: مشکلات موجود سبب شده تا قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری با احتساب ۱۵ درصد سود مرغدار طی ۵ روز گذاشته مبلغ ۱۵۲هزار و ۳۴۲ ریال عرضه شود که در بررسی قیمت کنونی مبلغ فوق امروز حدوداً ۱۰ درصد افزایش یافته است.

خالدی یاد آور شد: افزایش تقاضای خرید نهاده در بازار آزاد سبب کمبود دان و غذای طیور شده و مرغداران متحمل ضرر میسازد.

۳۰ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی در حال احداث است

 سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در این زمینه می‌گوید: هم اکنون ۲۳۳ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی حدود 6 میلیون قطعه در هر دوره در استان سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.  

صفورا السادات حبیب زاده گفت: در صورتی که تمامی واحدهای پرورش مرغ گوشتی فعال باشند توان تولید ۴۰ هزار و ۶۸۳ تن گوشت مرغ در داخل استان وجود دارد.

وی افزود: در سال ۹۸ با فعالیت ۱۹۳ واحد با ظرفیت چهار میلیون و ۹۰۶ هزار قطعه در دوره، ۳۳ هزار تن گوشت مرغ در استان سیستان و بلوچستان تولید و روانه بازار شده است.

حبیب زاده تصریح کرد: ۳۰ واحد صنعتی پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت پرورش ۶۵۰ هزار قطعه جوجه با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان سیستان و بلوچستان در حال ساخت است که توان تولید ۴۴۲۰ تن گوشت مرغ در سال را دارند.

وی بیان کرد: سال گذشته با وجود محدودیت گسترش واحد های صنعتی مرغ گوشتی با پیگیری‌های به عمل آمده از طریق وزارت جهادکشاورزی، مجوز احداث ۱۸ واحد جدید پرورش مرغ گوشتی با ظرفیت جوجه ریزی ۳۴۵ هزار قطعه در هر دوره اخذ شد که در مرحله موافقت اصولی است و متقاضیان در حال طی فرایند قانونی انجام کار هستند.

به گفته سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، با راه‌اندازی این واحدهای جدید دو هزار و ۳۴۶ تن به ظرفیت تولید گوشت مرغ در این استان افزوده می شود.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول