اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

چالش‌های پیش روی «جهش تولید» در استان فارس

اگرچه بخش صنعت در سال‌های اخیر به‌دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در سکوت فرورفته؛ اما در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده، مسئولان باید با عزم جدی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان شده و سکوت صنعت را بشکنند.

چالش‌های پیش روی «جهش تولید» در استان فارس

سرویس اقتصادی خبرگزاری فارس/ فیروزآباد؛ ابوالفتح رضایی| اگرچه بخش صنعت در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در سکوت فرو رفته؛ اما در سالی که به نام جهش تولید نام‌گذاری شده، مسئولان باید با عزم جدی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان شده و سکوت صنعت را بشکنند.

سال‌های اخیر وضعیت اقتصادی کشور سبب شده بخش زیادی از واحدهای تولیدی از چرخه تولید خارج‌شده و مشکلات فراوانی سر راه سرمایه‌گذارانی که با خون و دل برای توسعه اقتصادی ایران کوشیده بودند قرار گیرد.

 

امروز واحدهای صنعتی و تولیدی با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که هرکدام از مشکلات به‌تنهایی می‌تواند سبب ایجاد گره‌های محکم در کار تولیدکنندگان شود.

تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند

نبود سرمایه در گردش، تأمین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و بدهی‌های بانکی از

از سال ۹۵ تاکنون طرح رونق تولید جزو بسیار مهم و راهگشای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید عنوان شد که در این زمینه تاکنون در استان فارس چند صد میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است

مهم‌ترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی در استان‌ فارس است که برای حل این مشکلات تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند.

در این زمینه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به‌منظور بررسی و تبادل‌نظر و هماهنگی برای حل‌وفصل مشکلات و موانع فرآوری واحدهای تولیدی از چندین سال پیش در کشور تشکیل‌شده است.

از سال ۹۵ تاکنون طرح رونق تولید جزو بسیار مهم و راهگشای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید عنوان شد که در این زمینه تاکنون در استان فارس چند صد میلیارد تومان تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان قرارگرفته است.

اما باوجود پرداخت تسهیلات در حوزه مختلف از قبیل تسهیلات رونق تولید کماکان می‌توان گفت بیش از نیمی از واحدهای تولیدی استان در حالت نیمه فعال هستند و نیاز به درمان دارند.

 

استان فارس تصمیم گرفت برای رفع بخشی از مشکلات واحدهای تولیدی در کنار کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، با حضور دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان به‌صورت هفته‌ای بازدیدهای میدانی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی داشته باشد تا علاوه بر ایجاد و تقویت روحیه تعامل بین بخش خصوصی و دولتی بتوان با پیگیری و حل مشکلات تولیدکنندگان مرهمی بر دردهای سرمایه‌گذاران گذاشته باشد.

گرانی‌های افسارگسیخته اجناس، نشان از ناتوانی در نظارت بر بازار است

نظارت بر بازار با توجه به روند افزایشی قیمت‌ها در اجناس مختلف تأثیر چندانی بر کاهش قیمت نداشته و در بسیاری موارد آشفتگی و گرانی‌های افسارگسیخته اجناس، ناتوانی امر نظارت بر بازار توسط مسئولان اجرایی را پررنگ‌تر نموده است.

البته در برخی موارد فعالان اقتصادی این اقدام را نشان از توجه ویژه به بخش تولید استان و سرمایه‌گذاران دانستند و خواستار ادامه بازدیدها و درنهایت به نتیجه رسیدن مصوبات شدند.

 

انتخاب اکیپ مدیران اجرایی و نظارتی بااقتدار و به‌دور از شعار می‌تواند وضعیت بد اقتصادی که هرروز با افزایش قیمت جدید اجناس مواجه می‌شوند مردم و ادارات و مجموعه ذیربط را از روزمرگی و بی‌ثباتی قیمت‌ها بیرون کشاند.

در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای تولیدی با نیمی از ظرفیت نیروی کار فعال است و مابقی واحدها نیز باید برای بازگشت به چرخه تولید از راهکارهایی مانند بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و خط تولید، حرکت به سمت تولید محصولات بازارپسند و مدیریت صحیح و کارشناسی شده، استفاده کنند

بر اساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در حال حاضر ۵۰ درصد واحدهای تولیدی با نیمی از ظرفیت نیروی کار فعال است و مابقی واحدها نیز باید برای بازگشت به چرخه تولید از راهکارهایی مانند بازسازی و نوسازی ماشین‌آلات و خط تولید، حرکت به سمت تولید محصولات بازارپسند و مدیریت صحیح و کارشناسی شده استفاده کنند.

 فرهنگ حمایت از محصول داخلی استان فارس باید نهادینه شود

محمد علوی، یکی از فعالان اقتصادی فارس در این خصوص بیان داشت: به خاطر نوسانات ارزی سال گذشته و چند مدت اخیر، صادرات با مشکل مواجه شد، لذا تولید داخل را گسترش دادیم اما نصف ظرفیت تولید محصول انجام می‌شود.

وی افزود: آنچه حائز اهمیت است اینکه فرهنگ حمایت از محصول داخلی استان فارس باید نهادینه شود، در این صورت شاهد رونق اقتصاد و اشتغال خواهیم بود و تولیدکننده نیز بر اساس تعهدی که دارد محصولات را با بهترین کیفیت در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه باید شرایط کار برای تولیدکنندگان فراهم شود بیان کرد: باکمال تأسف دستورالعمل‌ها مانع کار ما می‌شود چراکه باید بیشتر وقت را صرف روال کارهای اداری کنیم.

پیچ‌وخم‌های اداری تا کی وقت تولیدکننده را می‌گیرد؟

علوی گفت: پیچ‌وخم‌های اداری تا کی قرار است وقت تولیدکننده و مردم را بگیرد این موضوع تمام فکر تولیدکننده را درگیر و موانع زیادی ایجاد کرده است.

وی نبود ثبات قیمت‌ها را از دیگر مشکلات تولیدکنندگان دانست و خاطرنشان کرد: تقریباً تمامی شرکت‌ها در سال‌های اخیر با این مشکل مواجه بوده و هستند و این موضوع روال کار را به تعویق می‌اندازد زیرا هم‌زمان با جایگزینی محصول قیمت‌ها نیز روند افزایشی داشته و سبب ضرر و زیان فراوان می‌شود.

تسهیلات ۱۸ درصدی در تولید هیچ توجیهی ندارد

رضا احمدی، فعال دیگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در فیروزآباد اظهار داشت: در تأمین مواد اولیه و دریافت تسهیلات برای توسعه طرح با مشکل مواجه بوده و نیاز به حمایت مسئولان داریم.

وی با بیان اینکه تسهیلات ۱۸ درصدی در تولید هیچ توجیهی ندارد، گفت: این‌گونه تسهیلات را هر فرد و شخص متقاضی می‌تواند دریافت کند برای حمایت از تولید باید تسهیلات با نرخ پایین در اختیار تولیدکننده قرار بگیرد.

واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی هستند

این تولیدکننده عنوان کرد: واحدهای تولیدی دچار کمبود نقدینگی هستند؛ درحالی‌که امسال بالاترین نرخ رشد دستمزد را داشته‌ایم در نتیجه نهایت تلاش را هم داشته باشیم بتوانیم اشتغال واحد را ثابت نگه‌داریم در غیر این صورت تعدیل نیرو خواهیم کرد.

واحدهای تولیدی دچار روزمرگی شده‌اند

ازاین‌رو می‌توان گفت؛ واحدهای تولیدی دچار روزمرگی شده‌اند مانند کاسبی که دخل روزانه را جمع می‌کند و باید برای فردا مجدد برنامه‌ریزی کند این موضوع مشکلات زیادی به بار آورده و سبب شده واحدها نتوانند درست تصمیم‌گیری کنند و بسیاری از مسائل خارج از اراده مدیر واحد است.

 

درنا شهبازی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در فیروزآباد بااشاره به وضعیت تجارت جهانی تولیدات صنایع‌دستی و مشکلات بازار تولیدات کارگاه‌های کوچک و خانگی اظهار داشت: در سال‌های پیش به‌واسطه مبحث تحریم بازار المان و ایتالیا را ازدست‌داده دادیم و در ماه‌های اخیر نیز با شیوع ویروس کرونا اشتیاق کشورهای عربی هم در خرید محصولات صنایع‌دستی کم‌رنگ دیده شد که امید است با توجه به فعال بودن ۷۰ درصد هنرمندان شهرستان این موضوع به تعطیلی تولیدات منتهی نشود.

وی بابیان این‌که چینی‌ها صنایع‌دستی ما را کپی و حتی تولیدات خود را با برند ایرانی

 چینی‌ها صنایع‌دستی ما را کپی و حتی تولیدات خود را با برند ایرانی عرضه می‌کنند، زیرا در معرفی محصولات تولیدی، ایران نتوانسته تولیدات داخلی خود را باکیفیت و قابلیت‌های جنس خاص به جهان معرفی کند

عرضه می‌کنند، افزود: در معرفی محصولات تولیدی، ایران نتوانسته تولیدات داخلی خود را باکیفیت و قابلیت‌های جنس خاص به جهان معرفی کنیم.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فیروزآباد ادامه داد: در سال پیش مسئولان اداره کل صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس در نظر داشته شهرستان فیروزآباد را با ۱۰ هزار بافنده و هنرمند دست‌بافت‌های داری و مشاغل و تولیدات خانگی پیشنهاد این شهرستان را به‌عنوان مرکز دست‌بافت‌های داری در بعد بین‌المللی برای ثبت جهانی داده و پیگیری کنند.

شهبازی اضافه کرد: اما این امر تاکنون صورت نگرفته و روزبه‌روز به مشکلات بازار تولیدکنندگان کارگاه‌های کوچک خانگی افزوده می‌شود.

گفتنی است، در این خصوص آنچه حائز اهمیت است عدم تبلیغات برای شناسایی محصولات و تولیدات داخلی به جهانیان است که موجب شده در امر رقابت با ضعف شدید عرضه محصولات همراه باشیم.

همچنین مسائل بیان‌شده توسط تولیدکنندگان تنها بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی استان فارس با ظرفیت‌های بی‌بدیل بوده و این واحدها نیازمند توجه ویژه و خاص مسئولان است.

انتهای پیام/ م/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول