اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

عاشقان چشم و ابروی چشم‌آبی‌ها/ شروط اروپا را بپذیریم اینستکس فعال می‌شود!

کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی بر این مسئله تأکید دارد که برای جلوگیری از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و راه اندازی اینستکس شروط اروپا را بپذیرد.

عاشقان چشم و ابروی چشم‌آبی‌ها/ شروط اروپا را بپذیریم اینستکس فعال می‌شود!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، هنوز جوهر اقدام اروپایی‌ها علیه ایران در خصوص تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خشک نشده که روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان ملی» در گفت‌وگویی با علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل بر این نکته تأکید دارد که «اینستکس با شروط اروپا تحقق می‌یابد».
البته در روزهای گذشته دیگر رسانه‌های این جریان نیز به تبعیت از حسن روحانی که در جلسه روز چهارم تیرماه گفته بود: «اروپایی‌ها خیلی شرمنده ما هستند، زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند. آنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند اما آنها هم نباید خود را آلوده کنند، ما چنین توقعی از کشورهای اروپایی نداریم»، مشغول تطهیر اروپا و اظهار دلبستگی به چشم آبی‌ها بودند.

حالا بخش‌هایی از گفتگوی آرمان ملی با علی بیگدلی در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

آنچه به نظر می‌رسد ایران با وجود اینکه با چین و روسیه صحبت‌هایی داشته است اما احتمال دارد این نشست موفقیت‌آمیز نباشد. این مقوله که ایران پیش از این نشست با برخی مقامات 3 کشور اروپایی نیز مذاکراتی کرده باشد دور از انتظار نیست.

اروپا همچنان از ایران انتظاراتی دارد و منتظر است ایران نیز به آنها امتیازاتی بدهد. هرچند به‌صراحت عنوان کرده‌اند که آمریکا نمی‌تواند تا ابد این تحریم‌ها را تمدید کند و صرفا می‌تواند آن را به تاخیر بیندازد. پیش‌نویس آمریکا در شورای امنیت نیز وضعیت نامعلومی دارد و بعید به نظر می‌رسد با موافقت 9 عضو همراه شود اما باز هم هیچ امری معلوم نیست. وزیر امور خارجه نیز یک دیپلماسی آشکار و پنهان را در دستورکار قرار داده‌اند تا در این راستا به مقابله با آمریکا بپردازد.
اروپا سه خواسته عمده از ایران دارد و در این راستا ادعاهایی دارد. آنها به بهانه برنامه موشکی، سیاست‌های منطقه‌ای و حقوق بشر به ایران فشار وارد می‌کنند و وزیر خارجه آلمان نیز در کنفرانس مونیخ از ظریف خواسته بود تا با اقداماتی در این سه حوزه کار را برای راه‌اندازی سریع‌تر اینستکس (سازوکاری، تجارت بین ایران و اروپا) هموارتر کنند. انگلیس و فرانسه نیز در این عرصه با آلمان موافق هستند.

ایران باید تلاش کند تا پرونده مطرح‌شده به شورای امنیت ارجاع داده نشود. اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود کار برای ایران سخت‌تر خواهد شد. زیرا اگر قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود هم در عرصه بین‌المللی و هم در عرصه داخلی فضا بر ایران تنگ‌تر می‌شود. در همین راستا، ممکن است که اتفاقات آرامکو را نیز بهانه کنند و اعلام کنند که ایران قطعنامه 2231 را نقض کرده است. حتی اگر عنوان کنند که این حمله منشأ ایرانی داشته نیز کار سخت می‌شود. آمریکا به این گزارشات دل بسته و امید دارد با اتکا به این ادعاها بر ایران فشار مضاعف وارد کند. این بزرگ‌ترین خطرهایی است که سیاست خارجی ایران را این روزها تهدید می‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول