اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رئیس دفتر سیاسی حماس از سه هدف رژیم صهیونیستی از طرح اشغال خبر داد

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در گفت‌و‌گو با یک شبکه ترکیه‌ای، تصریح کرد که رژیم صهیونیستی از اجرای طرح اشغال به دنبال تحقق سه هدف است.

رئیس دفتر سیاسی حماس از سه هدف رژیم صهیونیستی از طرح اشغال خبر داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اسماعیل هینه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس»، شامگاه روز دوشنبه، در گفت‌و‌گو با شبکه ترکیه‌ای «نت تی وی» از سه هدف رژیم صهیونیستی از طرح اشغال خبر داد و سه بُعد اصلی نبرد با صهیونیست‌ها را تشریح کرد.

هدف رژیم صهیونیستی از طرح اشغال

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ارتباط با سه هدف یادشده گفت: «هدف اول تأکید بر کشور صهیونیستی است طبق آنچه در قانون ناسیونالیسم آمده است؛‌ قانونی که کِنست آن را صادر کرد (سال ۲۰۱۸). این قانون یعنی اخراج ملت فلسطین از خاک خود. اکنون خود آنها نیز تلاش می‌کنند که کرانه باختری بخشی از رژیم صهیونیستی باشد».

اسماعیل هنیه در ارتباط با هدف دوم گفت: «الحاق ۳۰ درصد از کرانه باختری و اجرای طرح "قدس بزرگ" بطوریکه قدس شرقی و غربی پایتخت یکپارجه اسرائیل باشد».

هنیه در ادامه گفت: «هدف سوم جلوگیری از ایجاد هر گونه کشور یا موجودیت فلسطینی است».

وی همچنین با اشاره به اهداف سه‌گانه ذکر شده توضیح داد که این سه هدف به معنی برچیدن مسئله فلسطین و کوچاندن تعداد بیشتری از مردم از سرزمین‌شان است؛ افزون بر محرومیت آنها از برپایی یک موجودیت سیاسی حتی طبق مرزهایی محدودی که سازمان آزادی بخش فلسطین آن را پذیرفته است.

اسماعیل هنیه در ادامه تأکید کرد: «ما طرح الحاق را رد و با آن مقابله خواهیم کرد و در راستای شکست آن به همراه فرزندان خود، امت عربی و امت اسلامی تلاش خواهیم کرد».

نبرد سه بعدی

رئیس دفتر سیاسی حماس گفت که فلسطین با یک نبرد سه بعدی مواجه است که بعد اول آن سیاسی است به این معنا که تلاش‌هایی برای کنار زدن مسئله فلسطین از سوی صهیونیست‌ها و دولت آمریکا صورت می‌گیرد. 

اسماعیل هینه در ارتباط با بعد دوم گفت: «بعد دوم نظامی و امنیتی است. ملت ما در معرض تجاوزهای پی‌در‌پی ارتش اشغالگر اسرائیل قرار دارد. سه جنگ زیان‌باری را که غزه شاهد آن بود، تجربه کردیم. در کمتر از پنج سال هزاران کشته و زخمی دادیم و هزاران خانه ویرانه شد».

هنیه با اشاره به بُعد سوم نبرد گفت که این بعد اقتصادی است. او گفت که فلسطینی‌ها با یک محاصره اقتصادی مواجه هستند بویژه در سطح نوار غزه و به طور کلی در خاک فلسطین.

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی اظهار داشت که هر سه بعد این حمله تأثیر بسزایی بر نوار غزه داشته است بویژه بر اوضاع معیشتی.

هنیه در ادامه اظهاراتش تأکید کرد که اوضاع کلی در فسطین و بویژه در غزه دشوار است و هر لحظه امکان انفجار وجود دارد.

چند دستگی داخلی

رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در ارتباط با چند دستگی میان گروه‌های فلسطینی توضیح داد که تلاش‌ها برای یکپارچه سازی و پایان دادن به اختلافات داخلی ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.

اسماعیل هنیه افزود: «ما در جنبش حماس بر این باوریم که یکپارچگی ملی ملت فلسطین در داخل کشور، یک فریضه شرعی و ضروری در تمام زمان‌هاست که در این مرحله و در بحبوحه[مطرح شدن] آنچه معامله قرن آمریکا خوانده می‌شود و طرح‌های الحاق و یهودی‌سازی، این فریضه وجوب و ضرورت بیشتری پیدا کرده است».

هنیه ادامه داد: «ما در حماس همزمان با دادن امتیازات بیشتر برای وحدت ملی، تشکیل یک دولت جدید، دست یابی به یک برنامه ملی و ترتیب مجدد سازمان آزادی بخش فلسطین انعطاف زیادی نیز از خود نشان دادیم. ما برای تحقق این هدف پای بسیاری از توافق‌ها و گفت‌و‌گوها را امضا کردیم».

وی همچنین اشاره کرد که پس از اعالم طرح معامله قرن آمریکا، تماس‌های بسیاری با «محمود عباس»‌ رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین داشته است.

هنیه در این خصوص گفت: «ما (هنیه و عباس) بر حاضر شدن در چند دیدار با حضور سران ارشد توافق کردیم و خواستار نشست‌ در سطح گروه‌ها در غزه شدیم تا در راستای مقابله با خطراتی که آرمان ما با آن مواجه است، بر سر یک راهبرد ملی توافق کنیم».

هنیه ادامه داد:‌ «همچنان منتظر اقداماتی جسورانه‌تر و مؤثرتر از برادران خود در جنبش فتح هستیم تا اختلافات را پایان ببخشیم و وقت خود را صرف مسئله ملی کنیم و همچنین با طرح‌های آمریکا و اسرائیل مقابله کنیم».

رئیس دفتر سیاسی حماس با اشاره به نشست هفته روز یکشنبه در ارتباط با طرح معامله قرن، تأکید کرد که جنبش حماس مصر است و توجه خاصی به پایان چنددستگی‌ها و ایجاد صفحه‌ای جدید در روابط ملی فلسطینیان دارد.

موضع‌گیری آمریکا

اسماعیل هنیه در بخش‌هایی از سخنان خود به آمریکا پرداخت و گفت که این کشور از زمان تأسیس رژیم صهیونیستی به طور کامل از تل‌آویو طرفداری می‌کند و با حقوق ملت فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی مقابله می‌کند بطوریکه با استفاده از وتو در شورای امنیت هرگونه تصمیمی را که در راستای حمایت از فلسطین بود، رد کرد و به متجاوزان پوششی برای حمله به ملت فلسطین داد.

هنیه اظهار داشت که دولت کنونی آمریکا بیش از دولت‌های سابق این کشور از تل‌آویو طرفداری می‌کند. او در این خصوص گفت:‌ «دولت کنونی آمریکا جهشی رو به جلو داشته و زوایای بیشتری از جانبداری کامل خود [از تل‌آویو] را نشان داده است که از جمله آن می‌توان به آنچه معامله قرن خوانده می‌شود، اشاره کرد. آمریکا قدس را به رژیم صهیونیستی داد، شهرک‌های را قانونی به شمار آورد و با نهادهایی از جمله "اونروا" که از آوارگان حمایت می‌کنند جنگید».

اسماعیل هنیه در ادامه اظهاراتش بر لزوم مقابله با معامله قرن با استفاه از  «یک نگرش و طرح فراگیر و راهبردی» تأکید کرد.

«معامله قرن» به طرح دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا گفته می‌شود که برای ایجاد سازش دولت فلسطین و رژیم اشغالگر قدس تدوین شده و آن را طرح صلح می‌خوانند. بنا بر این طرح، رژیم اسرائیل، در ازای دریافت امتیازهایی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت و همچنین الحاق بخش‌هایی از مناطق اشغال‌شده به خاک خود، با تشکیل دولت مستقل فلسطینی موافقت می‌کند اما نه پایتختی قدس را می‌پذیرد نه بازگشت میلیون‌ها آواره را.

هنیه خاطر نشان کرد که موفقیت این طرح نیازمند ایجاد یک وحدت ملی و حقیقی میان فلسطینیان و همچنین ایجاد یک موضع یکپارچه عربی، شبکه امنیتی منطقه‌ای برای ملت فلسطین  و همچنین حمایت از ملت و گسترش پایداری است.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول