اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

مسجد تاریخی مس سر دلیجان مرمت می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دلیجان از عملیات مرمت اضطراری مسجد تاریخی مس سر خبر داد.

مسجد تاریخی مس سر دلیجان مرمت می‌شود

 علی مشهدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بیان اینکه مسجد تاریخی مس سر دلیجان مرمت می‌شود، اظهار کرد: مرمت این مسجد تاریخی با استفاده از مرمت کاران با تجربه در زمینه مرمت ابنیه تاریخی انجام می‌شود.
وی افزود: این بنا با تخصیص اعتباری بالغ بر ۸۰۰میلیون ریال مرمت  می‌شود. 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دلیجان تصریح کرد: تاکنون چند مرحله کار مرمت روی این مسجد تاریخی انجام گرفته و در این مرحله بدنه‌سازی، بندکشی، استحکام بخشی پی و طاق‌ها، جداره سازی، بندکشی و مرمت بام انجام می‌شود.
مشهدی افزود: این عملیات اضطراری بوده و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به بنا و همچنین رفع خطر از عابرین و ساکنین منطقه اجرا شده و در صورت افزایش تخصیص اعتبارات، برنامه مرمت کامل بنا انجام می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس مسجد مس سر از قدیمی‌ترین بناهای شهر دلیجان است، که هر مسافری را برای بازدید از آنجا به سوی خود جذب می‌کند، قدمت این مسجد بیش از ۸۰۰ سال است و به دوره سلجوقی بازمی‌گردد.

این مسجد که از جاذبه‌های تاریخی دلیجان است، در جنوب غربی شهر قرار دارد و در سال‌های اخیر توسط برخی از جوانان و رزمندگان دوران دفاع مقدس مرمت شده است.

به دو دلیل این مسجد را مس‌ سر می‌نامند، یکی این که گفته شده گنبد آن از بلندترین بناهای دلیجان بوده و در گویش شیرین دلیجانی به جای استفاده از کلمه بزرگ لغت مس‌سر را به کار می‌بردند، دلیل دوم به خاطر پوشیده شدن قسمت فوقانی این مسجد از مس بوده و مردم با دیدن این پوشش مسی واژه مس‌سر را در معنای سر مسی به کار برده‌اند.
این مسجد دارای گنبدی آجری است و در چهار طرف آن چهار شبستان با سبک و سیاق معماری دوره سلجوقیان قرار داشته که به مرور زمان تخریب شد. این مسجد دارای 13 گنبد بوده که تنها یک گنبد و عمارت منتسب به آن باقی است.

گنبد این مسجد بر روی پایه‌هایی به پهنای بیش از پنج متر قرار گرفته که از درون و بیرون بنا، آجرهای 25 سانتیمتر و در میانه پایه، خشت به کار رفته است.

بلندی گنبد 14 متر  است مسجد دارای سه که در ورودی در سه سوی مغرب، شمال و شرق قرار دارد. مصالح اصلی ساخت این مسجد خشت و گل و در برخی قسمت ها آجر است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول