اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تغییر مواضع «تاکایف» نسبت به زبان روسی

«قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان از تکلم به دو زبان و احترام به زبان روسی حمایت کرد.

تغییر مواضع «تاکایف» نسبت به زبان روسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان از دوزبانی و احترام به زبان روسی حمایت کرد.
قاسم ژامرت تاکایف در گفت‌وگو با روزنامه «Ана тiлi» (زبان مادری) از تغییرات سیاست برخورد با زبان روسی و مردم روس زبان خبر داد. 

وی بر لزوم تسلط شهروندان قزاقستان به دو زبان و استفاده برابر از زبان‌های روسی و قزاقی تاکید کرد.
تاکایف همیشه طرفدار ترویج به کارگیری زبان قزاقی بود که در دوران فعالیت در وزارت امور خارجه قزاقستان نیز بر آن تاکید می‌کرد اما اکنون وی موضع خود را اصلاح کرده است و با زیاده‌روی‌ها مخالف می‌کند.
رئیس جمهور قزاقستان اظهار داشت: ضمن تحکیم موقعیت زبان قزاقی نباید به مقام زبان روسی لطمه زد. به طوری که در بالا گفتم زبان این یک سیاست بزرگ است. به دلیل شتابزدگی و سهل‌انگاری می‌تواند به نظم دولتی ما لطمه وارد کند. در عمل تدریس علوم دقیق را در موسسات آموزش عالی کشور می‌توان به زبان روسی ادامه داد.
تاکایف برای مثال به ازبکستان اشاره کرد که زبان روسی در سازمان‌های دولتی آن به طور وسیع استفاده می‌شود. این امر موجب توسعه دولت ازبکستان شده است.    
تاکایف عنوان کرد: روس‌ها بخشی از مردم ما هستند و سهم بسیاری در برقراری و توسعه قزاقستان  دارند و آن را نباید فراموش شود. در تاریخ ما بسیاری از اسامی روس با حروف طلا نوشته شده است. همچنین نمایندگان اسلاوها و دیگر قوم‌ها امروز در موسسات دولتی، پارلمان، مصلحت‌ها حضور دارند. 

وی ادامه داد: روس‌ها در توسعه صنایع کوچک و متوسط، صنعت، کشاورزی سهم قابل ملاحظه‌ای دارند. بر اساس قانون اساسی، زبان روسی در موسسات دولتی به طور رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.   
رئیس جمهور قزاقستان همچنین با اشاره به تغییرات معین در آموزش متوسطه عنوان کرد: زبان قزاقی و روسی که در مدرسه ابتدایی تدریس می‌شود، از اولویت برخوردار خواهد بود. تدریس زبان‌های خارجی مانند انگلیسی پس از کلاس پنجم اجرایی خواهد شد.
انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول