اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند!/ روزهای تلخ کرونایی را می‌گذرانیم

خیزش محسوس کرونا در همه جای کشور احساس می‌شود. روز گذشته با جان باختن ۱۶۲ بیمار کرونایی، بیش‌ترین تعداد فوت مبتلایان به کووید ۱۹ در ایران به ثبت رسید و به نظر می‌رسد ستاد مقابله با کرونا آنطور که باید نسبت به این مسأله دغدغه ندارد.

مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند!/ روزهای تلخ کرونایی را می‌گذرانیم

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، اکثر روزنامه‌های کشور به موضوع کرونا و رکوردشکنی تعداد قربانیان این ویروس در کشور پرداختند که در ادامه بخش‌های مهم این گزارش‌ها را می‌خوانید.

جوان:

روز گذشته با جان باختن ۱۶۲ بیمار کرونایی، بیشترین تعداد فوت مبتلایان به کووید ۱۹ از ابتدای پیدا شدن سر و کله این ویروس در ایران به ثبت رسید. همچنین طی ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه ۲ هزار و ۵۳۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۶۱ مورد بستری شدند.

طبق گزارش‌های رسمی از روز یک‌شنبه موارد بیماری در تهران خیز قابل‌توجهی داشته‌است و آمار بستری‌های کرونا در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت هم بیشتر شده‌است. گزارش اپیدمیولوژی منتشر‌شده از سوی وزارت بهداشت هم از روند صعودی یا شروع پیک در ۱۱ استان کشور خبر می‌دهد.

مسئولان  فعلا ترجیح داده‌اند سکوت کنند!

در این میان تنها تدبیر قابل اجرای دولت درخواست از مردم برای رعایت دستور‌های بهداشتی و پیوستن به پویش «من ماسک می‌زنم» است؛ سایر مسئولان هم فعلا ترجیح داده‌اند در برابر مرگ‌ها و روند افزایشی ابتلا به کرونا سکوت کنند!

خیزش محسوس کرونا در همه جای کشور احساس می‌شود. بر اساس گزارش اپیدمیولوژی منتشر‌شده از سوی وزارت بهداشت، در هفته منتهی به ششم تیرماه، روند کشوری کووید ۱۹ دارای تغییرات مختصر صعودی است و از طرفی هم روند صعودی یا شروع پیک در ۱۱ استان گزارش شده‌است.

استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اوضاع پایتخت هم چندان مساعد نیست و از روز گذشته خیز قابل‌توجهی در آمار موارد بیماری در تهران داریم که نگران‌کننده است. وی معتقد است: «بی‌تردید این افزایش آمار بازتاب عملکرد ما در بحث بازگشایی‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.»

پیچیدگی‌ها و تغییر رفتار این ویروس ابعاد مبارزه با آن را پیچیده‌تر می‌کند. حالا آنطور که مینو محرز، عضو کمیته کشوری بیماری‌های عفونی می‌گوید، خطر ابتلای کودکان به کرونا هم کم نیست و در مواردی کودکان با علائم شدید به بیماری کووید۱۹ مبتلا می‌شوند و حتی در مواردی فوت می‌کنند.

کیهان:

 در مدیریت کرونا کم‌کاری شده است؟

بحرانی شدن شرایط کرونا در کشور در حالی است که به نظر می‌رسد ستاد مقابله با کرونا آنطور که باید نسبت به این مسئله دغدغه ندارد.

نگاهی به تصمیم‌های ستاد مقابله با کرونا که در راس آن رئیس‌جمهور و مسئولان دولتی قرار دارند نشان می‌دهد تصمیم‌های اتخاذ شده اخیر یعنی بازگشایی‌های حداکثری و به نوعی ساده انگاشتن مسئله کرونا همچنین کمرنگ کردن نقش نظرات تخصصی مسئولان نظام سلامت کشور اثرات سوئی در مدیریت کرونا در کشور داشته است.

بدون شک عقب‌نشینی دولت از مدیریت کرونا در ادامه ضربه‌های سهمگین‌تری در پی خواهد داشت؛ اینکه چرا ستاد مقابله با کرونا دیگر بر مسائلی چون سفرهای بین استانی، استفاده از اماکنی چون پارک‌ها، قهوه‌خانه‌ها، وسایل حمل‌ونقل عمومی و دیگر مراکز تجمع افراد نظارت جدی ندارد جای بسی تامل و سؤال دارد؟!

با توجه به این مسائل، تا وضعیت کشور به روزهای نخست شیوع کرونا بازنگشته، لازم است مسئولان ستاد مقابله با کرونای کشور و در راس آنها دولت، نسبت به کاهش محدودیت‌ها تجدیدنظر کرده و از نظرات تخصصی مسئولان نظام سلامت کشور بیش از پیش استفاده کنند.

جام جم:

ماسک بزنیم

شیب ابتلا و مرگ به‌واسطه کرونا به‌سرعت بالا رفته‌است، همین دیروز ویروس کرونا 162 نفر را به کام مرگ کشانده‌است، بیشترین تعداد مرگ از اول اسفند تا امروز.

در خانه ماندن و قرنطینه‌ هر‌چند موثر اما امکان‌پذیر نیست، تولید و دسترسی به واکسن هم همین‌طور اما راه‌حل موثری که حتی برخی می‌گویند میزان ابتلا را تا یک‌پنجم کاهش می‌دهد در حال حاضر استفاده از ماسک است، راهی که حالا برای استفاده شهروندان از آن پویش‌های به راه افتاده‌است و دولت در برخی از مکان‌ها برای استفاده از آن متوسل به اجبار شده‌است.

از زمانی که سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را برای ابتلا بی‌تاثیر می‌دانست تا حالا که پویش «من ماسک می‌زنم» به‌راه‌افتاده‌است تنها پنج ماه گذشته‌است، همین تناقض در تاثیرگذاری ماسک هم شاید دلیلی باشد بر بی‌توجهی اغلب شهروندان در استفاده نکردن از آن.

حالا اما از 15‌تیرماه استفاده از ماسک اجباری شده‌ است،‌ بالاخره‌ پس از بحث و تبادل‌نظرهای زیاد میان اعضای ستاد ملی کرونا، حسن روحانی، ‌رئیس‌جمهوری اعلام کرد از ۱۵ تیر‌ماه همه مردم باید در فضاهای شلوغ و پرتردد ماسک بزنند.

رسالت:

عاقبت ناپرهیزی عمومی

کرونا با شاخ‌وشانه‌کشی‌هایش، پدر آدمیزاد را درآورده، آخر چگونه می‌توان این سیر جنون‌آمیز و سماجت ویروس را در افزایش قربانیان متوقف کرد؟ این پرسش، کم‌کم دارد خودش به کنش مجادله‌آمیزی بدل می‌شود.

تا همین چند هفته قبل، دوست و دشمن گفتند در کنترل و مدیریت ویروسی چنین ناجوانمرد گل کاشته‌ایم و بعد از چین بهترین روند را در تعداد بهبودیافتگان از آن خودکرده‌ایم؛ اما به یک‌باره نمودارها صعودی شد، حالا تقصیرها را باید به گردن چه کسی بیندازیم؟

دولت پس از بازگشایی تدریجی، با کرونا در روزهای اوج اش، خداحافظی کرد! حال آنکه ویروس با همان شدت و حدت سال پیش کشنده و خطرناک بوده و هست، ما بازگشته‌ایم به روزهای پرهراس و جانگیر اسفندماه و این‌یک جور نماد و نشانه است از اینکه شیوه رفتاری و حکمرانی دولت در مواجهه با ویروس به انحراف رفته است.

در کنار این مسئله، یک اشتباه جدی از سوی مثلثِ ستاد ملی مبارزه با کرونا، دولت و صداوسیما رخ‌داده، اینکه به مرور معادله پیچیده کرونا را عادی و ساده جلوه دادند و وضعیت سفید را در ذهن جامعه تصویرسازی کردند اما مخابره این پیام غلط، ویروس مرموز را جری‌تر کرد، حالا بدون تخریب خانه‌ای‌ یا شلیک گلوله‌ای، تلفات و خساراتی به‌مراتب بیشتر از آمار روزانه برخی جنگ‌ها بر ما تحمیل‌شده.

البته این حرف و سخن‌ها چیزی از تقصیرات جامعه کم نمی‌کند، جامعه یعنی ما، مایی که علاوه بر ناتوانی در تحمل فشار اقتصادی بیشتر، به کرونا عادت کرده‌ایم و ترس و احتیاط روزهای اول را نداریم و می‌خواهیم به هر شکل ممکن حداقل بخشی از زندگی پیشین خود را احیا کنیم.

خراسان: 

مردم خودشان از سلامت شان مراقبت کنند

در دوران پیک شیوع کرونا در فروردین ماه که این ویروس روی خشنش را عیان کرده بود، در یک روز جان 158 هموطن را گرفت، اما این رکورد دیروز و پس از سه ماه شکسته شد و آمار جان باختگان به 162 نفر رسید.

همان طور که از آمار و نوع هشدارهای روزهای اخیر مسئولان بر می آید، کرونا دوباره طی سه هفته گذشته وحشیانه در حال تاخت و تاز است و این در حالی است که وضعیت اقتصادی، کاهش درآمدها و کم رونقی بازارها نیز زندگی بخش قابل توجهی از مردم را دچار مشکلات جدی کرده است.  

به نظر می رسد بهترین و منطقی ترین مسیر گذر از این شرایط همان است که بارها اعلام شده است؛ این که مردم خودشان از سلامت شان مراقبت کنند.

نزدن ماسک، سفرهای غیرضروری در کنار رعایت نکردن فاصله اجتماعی و برگزاری مراسمی  همچون جشن و عزا در مناطق مختلف کشورمان از مهم ترین دلایل افزایش روند صعودی ابتلا و فوتی‌های ناشی از کروناست و برای کاهش منحنی در حال صعود ابتلا و فوتی کرونا، مردم باید رفتارهای اجتماعی خود را متناسب با شرایط شیوع یک اپیدمی به شدت مسری از راه تنفسی، تغییر دهند.

در عین حال با وجود این که طی ماه‌های گذشته سخت گیری‌های متعارف در سایر کشورها چندان در ایران به اجرا گذاشته‌ نشد اما طی روزهای گذشته مسئولان بارها هشدار داده‌اند در صورت صعودی شدن موج شیوع کرونا در کشورمان، محدودیت‌های سابق بازخواهد گشت.

شرق:

رکورد بی‌سابقه مرگ بر اثر کرونا

در شرایطی که فاصله‌گذاری اجتماعی و خودقرنطینگی و همچنین محدودیت‌های رسمی برای حضور افراد در جامعه به کمترین حد خود رسیده، آمار مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کووید ۱۹ در ایران به عدد بی‌سابقه‌ای رسیده است.

این عدد بی‌سابقه از مرگ مبتلایان کرونا در ایران، در حالی ‌است که مسئولان دولتی و همچنین بعضی مقامات وزارت بهداشت، در هفته‌های گذشته بارها اخبار شروع موج تازه ابتلا به این ویروس در کشور را تکذیب ‌کردند و مردم هم میزان مراقبت خود را کاهش دادند.

براساس نظر سازمان بهداشت جهانی، انجام اقدامات بهداشت عمومی مانند یافتن فعال موارد بیماری، جداسازی، آزمایش، پیگیری افراد در معرض تماس و مراقبت در جلوگیری از ابتلای آنها در کنترل کووید ‌19 بسیار مؤثر بوده است.

مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند

«مسعود مردانی»،‌ متخصص عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا در پاسخ به این پرسش که چه باید کرد، می‌گوید: باید اول اعتقاد مردم به ترس از کرونا دوباره احیا شود. مردم دیگر از کرونا نمی‌ترسند. سه ماه پیش هرکس که مبتلا می‌شد و به من مراجعه می‌کرد،‌ می‌گفت من می‌میرم و وصیتش را هم می‌کرد، اما الان به بیمار کرونایی می‌گوییم بستری شو، می‌گوید چرا؟ همه گرفتند و چیزی نشده.

هیچ‌کس نمی‌داند. باید ببینیم درمان مؤثر چه زمانی می‌رسد. ولی در ایران پیش‌بینی این است که اگر همین آش و همین کاسه باشد، حداقل تا نوروز در خدمت کرونا هستیم. همان‌طورکه می‌دانید، از 15 تیر زدن ماسک در مجامع اجباری می‌شود. دوم اینکه به تمامی استان‌ها اختیار داده شده اگر احساس کنند ورود ماشین مسافری، سلامت شهر را تهدید می‌کند، ‌از ورود آن جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول