اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

انجام واکسیناسیون تب برفکی گاوداری‌های صنعتی در نهاوند

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند گفت: با همکاری دامداران کار واکسیناسیون علیه تب برفکی در گاوداری‌های صنعتی نهاوند در حال انجام است.

انجام واکسیناسیون تب برفکی گاوداری‌های صنعتی در نهاوند

 مهدی قنبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد: بیماری تب برفکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای و اجرای اصول امنیت زیستی در کنار امر واکسیناسیون در واحدهای دامداری، برای پیشگیری از این بیماری واگیردار موثر است.

وی گفت: تب برفکی یک بیماری عفونی و مسری ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو و گوسفند می‌شود و در صورت شیوع، خسارات اقتصادی فراوانی را به واحدهای پرورش دام وارد می‌‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند اظهار کرد: واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین با بکارگیری توان بخش دولتی و همکاری بخش خصوصی، با هزینه دامدارها از ابتدای تیرماه به مدت یک ماه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیماری علاوه بر ایجاد تلفات در دام‌های جوان، باعث کاهش تولید در دام‌ها می‌شود خاطرنشان کرد: ایجاد تب شدید، آبریزش چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

قنبری کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان را از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی دانست و گفت: کار واکسیناسیون با مجوز رسمی از سوی وزارت جهاد معمولا هر چهار ماه یک بار انجام می‌شود که نقش مهمی در خصوص ایمنی دام‌ها در برابر این بیماری دارد.

وی در خصوص واکسیناسیون در برابر بیماری شاربن نیز گفت: خوشبختانه تا کنون هیچ گزارشی از این بیماری از سوی کارشناسان ما در سطح شهرستان گزارش نشده است.

رئیس اداره دامپزشکی نهاوند در خصوص ادامه روند نظارت بر بازار عرضه مواد خام دامی گفت: بازرسان ما به طور مستمر بر عرضه مواد خام دامی نظارت دارند که در مواردی منجر به اخطار ، امحاء و یا پلمب واحدهای متخلف می‌شود.

وی در پایان افزود: در این رابطه طی یک ماه گذشته بازرسان ما در بازدید از واحدهای عرضه‌کننده مواد خام دامی حدود یک تن مرغ فاسد غیر قابل مصرف از رستوران‌ها شناسایی و معدوم کردند.

انتهای پیام/ 3140/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول